Publicerat April 6, 201313 yr Hej på er, Jag skulle behöva lite hjälp med att identifiera vad jag ärvt av min farfar som tyvärr inte kommer kunna jaga med oss längre. Här är hela samlingen, i fallande ordning: 1) HVA 640, M98, 8*57JS från 1948 (nu i bitar, skall blåneras om, på med hogue kolv och ny kikare) 2) Belgisk browning 22 trombone 3) Sauer&Sohn Drilling, 12/70*.222 4) Okänd, (Belgisk?) Kal 16/65 SbS Som ni säkerligen snabbt kan lista ut så är det hagelbrakaren som jag gärna skulle vilja ha lite hjälp att identifiera. Polisens utlåtande i licenspapprena är: "Belgisk, kaliber 16, side-by-side", och det är tyvärr allt. Se nedan länk för album med fler bilder för att underlätta identifiering (jag ber om ursäkt för de gryniga bilderna på stämplarna, jag vet ärligt inte talat hur jag ska kunna lossa bulten för att bryta vapnet): http://imgur.com/a/QI7HR Den ligger på Jaktlicens, men kommer givetvis aldrig användas till det med tanke på de utanpåliggande hanarna och därav avsaknaden av säkring. Sist men inte minst, hur får jag upp de här utan att förstöra något (?) : http://i.imgur.com/UfDoiAXh.jpg Tack på förhand! V.h. Dan1el Redigering: Hittade fler stämplar under pipan i lådan: http://imgur.com/a/RUe60
Publicerat April 6, 201313 yr Varför inte använda bössan pga hanarna? Det är ju hur säkert som helst. Du spänner ju dom bara när du ska skjuta.
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Funkar det? (naiv måhända...) Finns inte risken att man kan komma åt/stöta till hanarna när de inte är spända och således få ett vådaskott, eller är det omöjligt? Om möjligt skulle jag gärna jaga med den, få gånger som jag haft en så klockren uppläggning med en hagelbössa som med denna (å andra sidan så går ju kroppsbyggnad om något i släkten så det kanske inte är en allt för stor överraskning).
Publicerat April 6, 201313 yr Klart det går att jaga med den med jävligt opraktiskt. Som att ha en studsare utan säkring och mantla i en kula i loppet när du ska skjuta.
Publicerat April 6, 201313 yr Klart det går att jaga med den med jävligt opraktiskt. Som att ha en studsare utan säkring och mantla i en kula i loppet när du ska skjuta. Opraktiskt på vilket sätt? Det beror väl ändå på vad man jagar. Vid typ ripjakt med stående hund eller jakt med drivande efter hare/rå så skulle det funka hur bra som helst med utanpåliggande.Där har man gott om tid att spänna hanarna. Det är bara på jakt av typen uppflogsjakt eller möjligtvis jakt med spaniel som den inte kanske skulle funka så bra.
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Opraktiskt på vilket sätt? Det beror väl ändå på vad man jagar. Vid typ ripjakt med stående hund eller jakt med drivande efter hare/rå så skulle det funka hur bra som helst med utanpåliggande.Där har man gott om tid att spänna hanarna. Det är bara på jakt av typen uppflogsjakt eller möjligtvis jakt med spaniel som den inte kanske skulle funka så bra. Som sagt, det må vara naiva frågor, men om man inte frågar får man inget veta; Finns ingen risk för vådaskott när de inte är spända men den är laddad?
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Lyckades matcha stämplarna som jag lade upp i samband med redigeringen här: http://damascus-barrels.com/Belgian_All_Proofmarks.html Tyvärr sa det inte så mycket. Bara att den är producerad efter 1891 och i enlighet med Tysk lagstiftning, samt inspekterad i sin helhet samt i brytmekanismen.
Publicerat April 6, 201313 yr Håller med Almenson," kult" vapen,va rädd om den! Skulle utan tvekan byta ut nåt av järnspetten i skåpet om jag hittar rätt"hanabössa" Supersäkra när hanarna är avspända!
Publicerat April 6, 201313 yr Jag sköt upp med en gammal husqvarna hagel bössa med hanar helt underbar att skjuta med. Och perfekt när räven kommer smygande på nära håll eftersom det går att spänna hanarna ljudlöst
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Håller med Almenson," kult" vapen,va rädd om den! Skulle utan tvekan byta ut nåt av järnspetten i skåpet om jag hittar rätt"hanabössa" Supersäkra när hanarna är avspända! Det ska jag vara, ska bara komma fram till vad det är först innan jag bestämmer mig för om den skall restaureras eller ej. dvs. om den är antik nog för att vara en samlarbössa eller om jag ska använda den som bruksbössa. Ok, tack, det besvarade min fråga om hanarna =).
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Vet någon om det är säkert att skjuta ammunition som går att köpa idag i affär med denna?
Publicerat April 6, 201313 yr Författare Fick lite hjälp på grannforumet här: http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=54&t=160408&start=0 Här är alla stämplar: http://imgur.com/a/nITM7 Avsaknaden av lejonet är inte allt för lovande
Publicerat April 6, 201313 yr Och jag säger samma sak som någon sa hos grannen. Håll tummarna för att PMT hittar tråden. En fråga till er andra och PMT om han hittar hit. Finns det patroner med rölsvagt krut som vad gäller tryck är anpassade för att efterlikna svartkrutspatromerna?
Publicerat April 7, 201313 yr Kan inte hjälpa dig med bössorna, dock har jag en hanbössa efter min morfar som han fick av sin far, den får följa med på en jakt om året och det är allahelgona jakten, funkar kanon, lite som blaser du spänner när du ska skjuta!
Publicerat April 7, 201313 yr Vet någon om det är säkert att skjuta ammunition som går att köpa idag i affär med denna?Om den är nitroprovad dvs testad för röksvagt krut bör du med moderna patronlägen och bra choke kunna skjuta det mesta i patronväg vad gäller bly. (undantaget magnumakott)Är den inte testad skulle inte jag chansa. Jag gjorde ett inlägg om icke nitroprovade bössor och fick vettiga svar av PMT. Mycket energi spar om du köper hans bok. Kolla på www.shotguns.se /M
Publicerat April 7, 201313 yr ....... En fråga till er andra och PMT om han hittar hit. Finns det patroner med rölsvagt krut som vad gäller tryck är anpassade för att efterlikna svartkrutspatromerna? De finns, men fan så svåra att få tag på. - nitro for black brukar de kallas, var ruskigt populära förr. Men eftersom dårar stoppade dessa i vilket genomrostat skrot som helst de hittat på morfars vind utan minsta eftertanke och sans och vett så ville man inte skylta för mycket med dem. Tror inte du kan hitta sådana i Sverige idag, kanske om du beställer - men inte ens det är säkert att de vill göra.... T
Publicerat April 7, 201313 yr Vet någon om det är säkert att skjuta ammunition som går att köpa idag i affär med denna? Går gör det, men säkert är det inte..... Inte utan nitroprov, det är själva idén ankom sprängprov. Är nog inga problem med bly hageln som man köper nu Nog? Ehhhh, har du någon som helst koll på vad du pratar om? Eller du bryr dig inte om andras säkerhet? T
Publicerat April 7, 201313 yr Som sagt, det må vara naiva frågor, men om man inte frågar får man inget veta; Finns ingen risk för vådaskott när de inte är spända men den är laddad? Inte om låsarna fungerar som de ska, man kan enkelt testa dem: prova att trycka hanen framåt utan att trycka in avtryckaren - den får INTE nå slagstiften. tryck in avtryckaren, hanen ska nu kunna föras ända fram till stiften och trycka dessa i botten. Men fel justerade låsar eller bössor som satt sig kan ha den lilla egenheten att hanen når stiftet utan att avtryckaren är påverkad, då kan ett slag mot hanen få skottet att gå av. T
Publicerat April 17, 201313 yr Författare Tack för hjälpen pmt! Ok, får kanske hålla den som tävlingsvapen i garderoben så mest för att den är kul (med tanke på att det är en släktbössa). Kollade anslaget också, det verkar som om piggarna vill sticka fram lite mer än behagligt mycket när man mana trycker på hanen utan spänning. Gissar att den behöver en full genomgång av en smed för att det ska vara riskfritt. Tack så mycket allihopa för hjälpen, mycket uppskattat