Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Avlysa jakt i VVO

Featured Replies

Publicerat

Kan ett VVO avlysa jakten på en art, i detta fall rådjur, med hänvisning till snödjup trots väldigt lågt eller obefintligt jakttryck?

Jakttrycket bestod av två fällda bockar på 5300ha, getter har varit totalt avlyst i 10år. (utveckla gärna om getförbud, vad som motiverar ett sådant)

Tacksam för utförligt svar

Publicerat

Hej!

Ett vvo får fatta beslut om inriktningen och omfattningen på avskjutningen, tex 0 getter 5 killiungar och 2 bockar. Eller 0 rådjur ett år. Man får dock inte bestämma jakttider, jaktformer mm inkl avlysning pga snö. Vill man förhindra folk som jagar då det är olämpligt får man dokumentera det hela samt polisanmäla den som jagar då det är olämpligt mht snödjup och viltet kan orsakas "onödigt lidande".

Mvh

Ola

Publicerat

Tydligen får man inte bestämma 0 rådjur. 

http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/04/Jaktforbud-pa-radjur-strider-mot-vvo-lag-1.47412/#.UWJ5vgx4PtU.facebook

I övrigt så skulle jag säga att det är väldigt vanligt att det förekommer förbud mot vissa djurarter samt förbud inom vissa områden i många VVO här i mellansverige. Vi hade så i ett VVO som jag är medlem i och jag fick då dra det hela vägen till förvaltningsrätten. Tråkigt att länstyrelsen ska vara så inkompetenta. 

Publicerat

Jo jag såg domwen - intressant för detta är inte prövat tidigare. Det är dock bara EN dom i EN förvaltningsrätt, så den är ju inte vägledande. Jag tror dock att man skulle kunna säga 0, men jag kan ha fel.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.