Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

piplängd 6xc?

Featured Replies

Publicerat

Ska sätta dit en 6xc pipa på blasern i veckan men ska man ha dämp eller inte , ska man ha 55,60 eller 65cm pipa

`Det blir en lother wather som är 20mm grov med flutes , stigning som passar 105 grains kulor!

TIPS?

Publicerat
  • Författare

?

Publicerat

65, ingen dämp

Publicerat

Min pipa är 65, toppjakt - ingen dämpare, rävjakt - dämpare. Nästa pipa kommer dock att bli 60.

/R

Publicerat
  • Författare

Jag har kollat vad som säljs mest i 243.

Och det verkar vara 57 cm.

Så jag tror nog det blir 60 cm med gänga för dämpare.

Kanske jag testar sonim , men jag är doch nöjd med mina maxim.

• 1 year later...
Publicerat

Men om man nu inte alltid skjuter de tyngsta kulorna med tex n204 utan mellanviktskulorna med n202 & 203b borde väl en 60cm duga alldeles utmärkt?

Publicerat

Min pipa på toppjaktsbössan är 54 cm och skjuter Lapua Scenar 105 gr laddat med 203B grymt bra både med och utan dämpare.... En behändig bössa :-)

Publicerat

Fan va trevligt. Jag sitter på en 6,5x55 med 68pipa som skall bli 6,5x55AI. Bössan väger mer än mig. Tänkte komplettera med .223AI för att ha nått smidigare.. allra helst skulle jag väl lägga pengarna på en bössa i 6mm träsket o skippa både 6,5 och .223 men tycker det är svårt att hitta vettig patron för kort pipa om det inte ska bli allt för krångligt och dyrt (hylsor etc) Det är väl bara 6x45L och 6mmBR som funkar i 60cm pipor och neråt. 6xc verkar ju dock funka hyfsat.

Publicerat

6br är mitt val om man önskar kort pipa en XC kräver betydligt längre

Publicerat

6br är mitt val om man önskar kort pipa en XC kräver betydligt längre

Jo det klart, den är idealisk, men jag har inte hört om någon som lyckats med problemfri matning ur mag med 6mmBR. Om jag ska en 6BR så måste den klara att snabbt repetera in ett 2:a skott vid tex lockjakt på räv. Om man går på ett 700SA lås och aics, är det bästa lösningen tro? hört att det iaf ska funka hyfsat med aics. 

Publicerat

Jo det klart, den är idealisk, men jag har inte hört om någon som lyckats med problemfri matning ur mag med 6mmBR. Om jag ska en 6BR så måste den klara att snabbt repetera in ett 2:a skott vid tex lockjakt på räv. Om man går på ett 700SA lås och aics, är det bästa lösningen tro? hört att det iaf ska funka hyfsat med aics.

Jag hade problemfri matning med BR:en jag hade. Ett T3 lås och standard magasin. :)

Publicerat

Nackdelen med br är just matningen men i ett kort lås å aics magg funkar helst bör man korta magget ändå
Publicerat

Värsta med detta är att det vänder upponer på hela min vapengarderob  :huh:  Att köra vidare med 6,5x55 eller dito ai och lång pipa känns ju mer som +600m syfte, men jag håller ju mest på med jakt och 300m skytte iaf. 

Matar en 6,5x47/6x47 bättre ur mag tro? De kanske skulle funka rakt av i ett m55 mag, om man pipar om en gammal m55:a? eller möjligtvis 260rem i rem 700

Publicerat

6,5x47,6x47 Xc är samma sak att mata även. 260 kan man slänga in i samma kategori

Publicerat

Varför "behöver" 6xc MINST 60 cm lång pipa? Min skjuter otroligt bra med 54. Pipan blir kortare men styvare och ger mycket bra precision. Som jaktvapen mycket hanterbart och helt fantastiskt. Ok, jag förlorar några m/s i fart men det är inget tjädrarna inom 300 meter märker av.... Har iof aldrig skjutit någon tjäder eller något rådjur på 300-800 meter än och kunnat utvärdera effekterna av tappet i fart. Rapport kanske kommer.

Publicerat

Visst det skjuter lika bra med kortare pipa och farten för tex toppjakt är ändå i högsta laget. Men det smäller högt och förbränner inte allt krut så jag tycker inte man ska bygga en bössa med pipa som inte harmonierar med hylsan, utan önskar man kort pipa är 6br ett bättre val

Publicerat
  • Författare

Visst det skjuter lika bra med kortare pipa och farten för tex toppjakt är ändå i högsta laget. Men det smäller högt och förbränner inte allt krut så jag tycker inte man ska bygga en bössa med pipa som inte harmonierar med hylsan, utan önskar man kort pipa är 6br ett bättre val

nu har jag inga laddata här men jag har för mig att med tätt krut så har du 100% förbränning ner till ca 53-55cm pipa?

och med rätt laddning i en 55cm pipa går 6xc snabbare än samma i 6br.

men farten till toppfågel räcker i bägge!

Publicerat

Har hört båda och tycker det smäller som satan oavsett...

Publicerat

Nu har jag funderat klart och det får bli 6,5x55AI i min pjäs. Jag skjuter mycket med den och det är billigt med verktyg och hylsor. Som komplement blir det en .223AI för lättare jakter, bäverjakt från kanot tex. .223 remington blir såklart i ett remington lås och det blir bra ifall jag går på 6xc/6br i framtiden, får visserligen ta upp slutstycket men det är ju en liten kostnad i sammanhanget. Maglösning får då bli aics.