Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med val av jakt för unghund

Featured Replies

Publicerat

Till hösten blir den första hösten förhoppningsvis som min kh vorsteh är "klar" för jakt. Jag vill då maximera fågelsituationer och relativt enkla fågelsituationer där jag har koll på det lilla livet.

Jag behöver lite tips. De valmöjligheter jag har är som följer: åka till fjälls, dyra jakter på fasan och rapphöns samt skogsfågeljakt (har tillgång till mark)

Jag vet inte om det är värt för mig att sticka till fjälls från stockholm med risk för lite fågel och förlora massa semesterdagar i onödan. Jag vet inte heller om jag vågar mig på skogsfågel. Det jag läst om det är att det kräver en erfaren hund som vet när den måste "bryta" mot reglerna - sen är det det här med att hålla koll på jycken.

Återstår dyr fasanjakt?

Finns det någon som känner till något bra ställe? Jag vet att det redan finns trådar om det men är den enda möjligheten att köpa dagsjakt där fasan/rappis kostar hutlösa 350 kr. 

Publicerat

Till hösten blir den första hösten förhoppningsvis som min kh vorsteh är "klar" för jakt. Jag vill då maximera fågelsituationer och relativt enkla fågelsituationer där jag har koll på det lilla livet.

Jag behöver lite tips. De valmöjligheter jag har är som följer: åka till fjälls, dyra jakter på fasan och rapphöns samt skogsfågeljakt (har tillgång till mark)

Jag vet inte om det är värt för mig att sticka till fjälls från stockholm med risk för lite fågel och förlora massa semesterdagar i onödan. Jag vet inte heller om jag vågar mig på skogsfågel. Det jag läst om det är att det kräver en erfaren hund som vet när den måste "bryta" mot reglerna - sen är det det här med att hålla koll på jycken.

Återstår dyr fasanjakt?

Finns det någon som känner till något bra ställe? Jag vet att det redan finns trådar om det men är den enda möjligheten att köpa dagsjakt där fasan/rappis kostar hutlösa 350 kr. 

Du kan inte gå tillbaka till kenneln o fråga om de kan träna med vovven din?

Fråga även efter pappans ägare om de kan ställa upp med lite fågelträning. Kennelägare brukar måna om sina valpar och hjälpa till med träning.

Ett annat tips är att börja med Vorstehklubben och söka efter östra klubben, vet att kompisen bla tränar där med sin tvååring och de har tillgång till mark.

http://www.vorsteh.se/

Sedan kanske Jägarförbundets köbejagt fågel och hundträning ute på Gålö är ett alternativ nära stan, Bogesund har inte samma fågeljakt i sitt utbud. Ok det kostar samma pengar som nämnts redan men det är ett alternativ.

Sätt in en annons på forum där du läser, är intresserad av fågelträning och fågeljakt för hunden.

Bjud på erfarenheter, bjud in själv till jakt(du hade tillgång till mark), häng på skjutvallen, fråga kompisars kompisar.

Kan bjuda på ett tips från Blocket, det kanske lockar.

http://www.blocket.se/stockholm/Fageljagare_45346391.htm?ca=11&w=1

Lycka till med fågelträningen o framtida skitjakt på dig o vovven,

Publicerat

Har du tillgång till skogsfågelmark,då rekommenderar jag dig att utnyttja den,mer spännande jakt får du leta efter,vill du dessutom träna på fjället finns det stora marker som bara är öppna för träning,har för mig att det kostar ca 200 spänn per dag.

Fasanjakt med egen hund för 350?det tycker jag är jävligt överkomligt,sätter själv ut fasaner som kostar 70 spänn st och de flesta sticker åthelvete innan jag ens hinner släppa hunn påt. :sad:

Dessutom är det nyttigt att jaga in dom i skogen :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Tack för alla tips. Jag kan ju bara förtydliga att jag är mest ute efter jakt. Tränar hunden ganska mycket hos Amir på Långtora.

Publicerat

när jag löste jakt kort i fjällen nu i våras så gick det på 250 kr per dag bara kortet räkna in boende där så är du nog en bit över 350 kr. men om man får välja mellan fjälljakt eller att jaga fasan och rapphöns så finns det ju ett ganska självklart val!

Publicerat

Hade det inte varit för den bedårande vackra fjällnaturen,då hade valet inte varit lätt,för en fasanjakt med stående i buskig och småbruten terräng,det ställer krav på hundarna,en fasantupp kan göra ordentliga löpor,precis som en klurig tjädertupp,så spänningen saknas definitivt inte.Rapphöns och ripor är betydligt mer lättjagade för hundarna,obs.detta är min perssonliga upplevelse,för att förtydliga det,har ingen vetenskaplig grund för mitt påstående,det är endast självupplevt efter många års jakt med stående. :smile:

För min egen del tycker jag skogsfågeljakt i en vacker skogsmiljö en solig dag,det är svårslaget i alla kategorier av jakt med hund,så långt ifrån passkytt man kan komma :thumbsup:

Snart är det midsommar och sen är snart augusti här igen! :yes:

Publicerat

Finns ingen vackrare jakt en på fjället men skogen ger mer utmaning av både hund å skytt.

Publicerat

Precis så försökte jag förklara mig :thumbsup:

Det är så vackert så man blir sjuk,men en gles tallskog med sänkor fulla av bär,solen trycker in sina strålar mellan stammarna en tidig augustimorron........det går fan inte av för hackor,nä nu blir jag lyrisk...igen! :cool:

Publicerat

Om jag vore du så självklart ska du åka till något ställe dit där det är bra med fågel, oavsett det är i skogen eller på fjället. Jag skulle rekomendera att åka med någon dit där det är bra och med någon menar jag som känner marken bra och har koll på vart fågeln kan sitta.

Vänta med att bestämma tills du hör strax innan jakten börja hur inventeringarna gått.

Publicerat

Du har så rätt,mcgyver,åk till ett ställe där det finns gott om det!Men var fan är det nånstans när det gäller ripa-gråfågel??förra året va helt katastrofalt dåligt,har aldrig sett nåt liknande! :pinch: :sick:

Då återstår jakt på utsatta fasan-rapphöns och i det scenariet så är rapphönsjakt något mer likt ripa och fasan något mer som skogsfågel,obs.allt efter mina egna bedömningar :thumbsup:

Kommer själv att satsa på en rejäl utsättning av både rappisar och fasaner + ett gäng ankor i år,det ska fan va utan fågel i år!!!! :biggrin:

Förbereder för fullt med voljärer o vilttåkrar,så nu jävlar! :woot:

Ps.första gräsandparet(vilda)landade i förrgår i en av dammarna :yes: