Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett eller två ögon

Featured Replies

Publicerat

Hej jag har skjutit hagel ett tag nu. Både jagat och sportskjutit med hagel och jag tycker det är skönare med ett öga stängt... men! Jag skjuter bättre med båda ögonen öppna. Därför har jag börjat svinga med båda ögonen öppna och precis innan smällen stängt det ena. Hur gör man riktigt rätt? Höger öga är dominant.

Publicerat

.....Hur gör man riktigt rätt? Höger öga är dominant.

Rätt är det som funkar bäst för dig, skolbokssvaret är att du alltid tjänar på att ha båda ögonen öppna. Men det är många parametrar som spökar i detta utöver ledögat.

T

Publicerat

när jag började skjuta på allvar så sköt jag med ena ögat men när man blivit bra kompis med bössan och anlägget sitter varje gång så skjuter jag med båda öppna, man tittar på duvan och pekar med bössan.

är man inte inkörd på sin hagelbössa tror jag att det är lättare att få korrekt anlägg med ett öga öppet

Publicerat

Var glad över att du har möjlighet att välja, jag kan inte blunda med endast vänster öga, bara med bägge eller med höger. :wallbash:
Däremot är det som sagt alltid en fördel att ha bägge öppna. ser saker du kanske inte sett annars :yes:

Publicerat

Var glad över att du har möjlighet att välja, jag kan inte blunda med endast vänster öga, bara med bägge eller med höger. :wallbash:

Däremot är det som sagt alltid en fördel att ha bägge öppna. ser saker du kanske inte sett annars :yes:

Det är dumt att blunda av flera skäl, behöver man maska bort ett öga ska man göra just det - maska bort det, sätt en bit papper under svettremmen på mösan eller häng e bit papper på glasögat.

/T

Publicerat

Jag är, tyvärr, vänsterdomninant så det sjunger om det. Innebär bom om jag skjuter hagel med båda öppna. För att inte låta hjärnan få ett moment till under skyttet måste ögat stängas innan duvan kallas. Funkar inte att ha båda öppna och sedan stänga vid avtryckningen. Har testat easyhit på spången men hjälper föga.

Vad gäller kulskytte är det lättare men jag har för vana att stänga vänster där också.

Vad jag förstått på skytteproffs går det inte att få hjärnan att lära om utan en gång vänsterdomninant så är det så.

Det är dock inte aktuellt för mig att bli vänsterskytt ;-)

iPad Tapatalk HD

Publicerat

Jag är, tyvärr, vänsterdomninant så det sjunger om det. Innebär bom om jag skjuter hagel med båda öppna. För att inte låta hjärnan få ett moment till under skyttet måste ögat stängas innan duvan kallas. Funkar inte att ha båda öppna och sedan stänga vid avtryckningen. .....

Just därför ska man maska bort ögat, inte blunda. Att blunda i skottet är för de flesta med stark ögondominans inte funkis, högerögat hinner inte med att ta över.

Använder man en mask så är ögat öppet, motoriken funkar som den altid gör, högerögat är det enda ögat med bild och man slipper spänna sig.

/T

Publicerat

Jag blundar innan anlägget, funkar bra och har vant mig. Men om det fanns en vikbar lösning som man kunde lyfta upp och ned skulle jag använda det.

iPad Tapatalk