Publicerat April 11, 201313 yr Halloj! I maj ska vi hämta hem en gråhundsvalp. Idag har vi en tyskterrier på 3 år hemma. Båda är hanar. Nu är det så att det var säkert 20 år sedan jag var med om samma situation, alltså att man tar hem en ny valp till vuxna hundar. Har ni något tips så här i förhand eller nåt man ska vara beredd på för att de så snart som möjligt ska komma överens med varandra. Nu är det ju väldigt olika hur olika hundar reagerar men allt som man kan tänkta på och vara beredd på. Pratade med en i veckan här som sa att deras vuxna hade varit ganska rädd och osäker inför valpen. Personen i fråga trodde det berodde på att den vuxne var rädd att skada valpen.
Publicerat April 11, 201313 yr Är hunden van vid valpar sen tidigare? Skulle snarare säga att om en vuxen hund visr osäkerhet mot en valp så beror det på att han är ovan en valps beteende. På samma sätt som vissa hundar kan visa osäkerhet mot barn, dom har ett helt annat kroppspråk än vuxna. Som du säger så är det otroligt svårt att säga, men det jag skulle säga är att den vuxna hunden ska kunna gå undan ifrån valpen om han vill det. Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Publicerat April 11, 201313 yr Författare Nej, han är inte van vid valpar. Bara människovalpar för han var här före vår son.
Publicerat April 11, 201313 yr Då du har barn har du antagligen en fru/sambo? Jag tycker ni ska ta varsin hund och sätta er 5m från varandra med varsin hund och efter en stund får valpen gå fram om valpen vill till tysken! tysken i koppel från början. däremot vet jag inte om den som har bäst kontakt med tysken ska ha honom eller tvärtom, man vill ju inte att han ska försvara "husse" men "husse" kanske är det bästa stödet? Detta var mina tankar och dom är inte alltid rätt(säger iallafall min fru)
Publicerat April 11, 201313 yr Jag skulle ha ordnat så att valpen och den vuxna får mycket tid tillsammans, men att den äldre alltid har en möjlighet att gå undan om valpen blir för på. Eventuell osäkerhet kommer troligen gå över väldigt fort. Normalt funtade vuxna hundar (enligt min erfarenhet) lär sig hantera och umgås med valpar ganska fort. Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Publicerat April 11, 201313 yr Jag skulle inte alls sitta med koppel på den vuxna, inbillar mig att man då för över mycket osäkerhet. Tror det är viktigt att göra en sån liten grej som möjligt av det. Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Publicerat April 11, 201313 yr Har båda hundarna ett normalt psyke lär dett kanppast vara något problem att bara släppa ihop dom eftersom valpen lär vara såpass ranglåg och underkasta sej tysken. Jag har alltid släppt valparna som jag hämtat med dom vuxna hundarna, dock bara en i taget. Problemen lär snarare komma i framtiden när grållen vill om tysken i rang, om den nu kommer vilja det
Publicerat April 11, 201313 yr Har båda hundarna ett normalt psyke lär dett kanppast vara något problem att bara släppa ihop dom eftersom valpen lär vara såpass ranglåg och underkasta sej tysken. Jag har alltid släppt valparna som jag hämtat med dom vuxna hundarna, dock bara en i taget. Problemen lär snarare komma i framtiden när grållen vill om tysken i rang, om den nu kommer vilja det Precis, tror det är lätt att man hör en höna av en fjäder. Såklart svårt att säga, man känner sin egna hund bäst själv. Sent from my iPhone using Tapatalk 2
Publicerat April 11, 201313 yr Släpp helst ihop dom utomhus lösa utan koppel. Som tidigare sagts: en normalt funtad vuxen hund skadar inte en liten valp.
Publicerat April 12, 201313 yr Författare Släpp helst ihop dom utomhus lösa utan koppel. Som tidigare sagts: en normalt funtad vuxen hund skadar inte en liten valp.Ja man behöver nog inte göra det svårare för sig. Bra ide att släppa i trädgården istället för inne där det finns hinder och hörn lite överallt där jyckarna kan känna sig inträngda. I trädgården är det lättare att gå undan.Koppel låter inte som bra id'e då det bara gör att min tysk känner sig förhindrad vilket leder till mer energi.
Publicerat April 12, 201313 yr Har en tysk tik, ska hämta ny tysk hanvalp i juni. Jag kommer inte släppa dem ihop direkt. Lär bli ganska strikt i början. Min tik kan vara taskig mot valpar. Hade jag varit dig hade jag varit noga med att kolla hur din tysk reagerar. Kan vara lugnet själv men han kan även sätta tänderna i direkt.
Publicerat April 13, 201313 yr Författare De valpar han träffat har han inte varit aggressiv eller skeptisk mot, däremot lekfull och en tysk leker ju rätt så häftiga lekar.