Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Handkikare

Featured Replies

Publicerat

Funderar på att köpa min första "riktiga" handkikare.

Skulle vilja ha en allriundkikare, kompromisser begriper jag att det kommer bli.

Gärna ganska smidig, runt 0,5kg maxat.

http://natur.astrosweden.se/vortex-diamondback-8x32/19943-0

Kan detta vara något?

Budget ligger på typ 2-3 tusen.

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Publicerat

jag gillar hensoldt 8x30 väldigt mycket och har haft min i ca 8 år. vill man ha smidigare så är leicas 8x20 bra med nypris runt 3000 om man slår till när det är erbjudande.

Publicerat
  • Författare
jag gillar hensoldt 8x30 väldigt mycket och har haft min i ca 8 år. vill man ha smidigare så är leicas 8x20 bra med nypris runt 3000 om man slår till när det är erbjudande.

Ja jag kikade ju lite snabbt i dom hos dig och gillade dom skarpt, men antog att dom var över min budget, kan man kanske hitta en hendsold begagnad för dessa pengar?

Publicerat

Ja jag kikade ju lite snabbt i dom hos dig och gillade dom skarpt, men antog att dom var över min budget, kan man kanske hitta en hendsold begagnad för dessa pengar?

Är det en sån här gammal militär hensoldt så går de lös på kring tusenlappen, en sån ska jag ha :-)

Sent from my LT15i using Tapatalk 2

• 1 month later...
Publicerat

Tycker att det är värt att satsa lite på en bra kikare. Kollade på Kites sortiment på Elmia i helgen. Helt klart bäst i test! Petrell 8x32 smidig o skarp. http://www.kikab.se/product.html/petrel-8x32?category_id=29

Publicerat

hensoldt är en bra kikare och okularjusterad vilket enligt mig är superbra.

Publicerat

8x30 eller liknande fungerar bra i de flesta fall men blir det lite mer skymningsjakt så gå upp till ca 40mm öppning för det gör mycket på sig för ljusinsläppet men den väger inte så väldigt mycket mer. En 56a är helt klart att föredra om det blir mycket nattjakt men gamnacke ingår samt att priset springer iväg.

När det gäller märke så finns det mycket att välja på, speciellt om du kan tänka dig att använda internet. Frankonia säljer ju t ex en Steiner Ranger 8X30 för 199eur...