Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

nu börjar björn jakten snart hur jagar ni?

Featured Replies

Publicerat

hur många ska ut och jaga björn här på forumet?

skriv och berätta om hur ni lägger upp jakten!

själv ska vi ut ett gäng och lufta björn om vi hittar några

själv annvänder jag mina tyskar tillsammans, sedan är det bara att hoppas ;D ;D

ps, här går björnjakten på småviltkortet ;D ;D ;D ;D

samme

Publicerat
hur många ska ut och jaga björn här på forumet?

skriv och berätta om hur ni lägger upp jakten!

själv ska vi ut ett gäng och lufta björn om vi hittar några

själv annvänder jag mina tyskar tillsammans, sedan är det bara att hoppas ;D ;D

ps, här går björnjakten på småviltkortet ;D ;D ;D ;D

samme

Va! När 17:on började den göra det :o ??? I vilket VVO ingår Du i då ??? Hos oss ingår den under övrigt vilt, och då har man all jakt om markägarna tillåter björnjakt för det ska dom göra, om man inte är egen markägare. :D

Publicerat
Va! När 17:on började den göra det :o ??? I vilket VVO ingår Du i då ??? Hos oss ingår den under övrigt vilt, och då har man all jakt om markägarna tillåter björnjakt för det ska dom göra, om man inte är egen markägare. :D

Björn går under småvilt, MEN måste skjutas med klass 1 vapen.

Hos oss är det "shoot on sight" f.o.m det datum då dom blir tillåtna. :D

Publicerat

jag och två till ska jaga i tåsjö. 21-24de

Publicerat
Björn går under småvilt, MEN måste skjutas med klass 1 vapen.

Hos oss är det "shoot on sight" f.o.m det datum då dom blir tillåtna. :D

Övrig jakt går den under enl. jaktkortet, och det är jag som tolkar jaktkortet. :D

Publicerat

Jovars nog ska det jagas björn allt åker till norra dalarna den 23:e och jagar björn i 6 dagar. ;D

Publicerat
Övrig jakt går den under enl. jaktkortet, och det är jag som tolkar jaktkortet. :D

alltså erat vvo:s jaktkort?....på dom gula jaktkorten (de man får av vvo:t) så är övrig jakt = Småvilt....således är Bamse småvilt ;):D...men det är hårklyverier ;)

Publicerat
jag och två till ska jaga i tåsjö. 21-24de

Då har ni nog rätt stor chans att få björnkontakt..de har nog rätt mkt björn där har jag hört. Har en bekant som kommer

därifrån men som flyttat....

Publicerat

Men hur är egentligen reglerna för björnjakten? Den ska ju vara "organiserad", men hur tolkar man det? Räcker det med att man säger till jaktledaren i vvo eller ordförande i vvo att man har tänkt jaga björn under en speciell vecka?

Hur gör ni i era jaktlag?

Publicerat
Hur gör ni i era jaktlag?

"shoot on sight" 8)...den går ju under småvilt, så alla inom vårat vvo som löst jaktkort för småvilt får skjuta den när dom vill under den tid som står i jakttidtabellen...

Publicerat

okej, men kan ett vvo skapa egna regler? För enligt naturvårdverket ska väl jakten vara organiserad?

Från länsstyrelsen norrbotten ang. björnjakten:

"Övriga bestämmelser och vilkor för jakten

- Vid varje jakttillfälle skall en ansvarig jaktledare utses."

Men måste ju vara fler än en person för att utse en ansvarig jaktledare.

Publicerat
alltså erat vvo:s jaktkort?....på dom gula jaktkorten (de man får av vvo:t) så är övrig jakt = Småvilt....således är Bamse småvilt ;):D...men det är hårklyverier ;)

Vi har haft livlig diskussion i detta ämne ikväll vid vårat VVO område årsstämma. Det står övrigt vilt och inte småvilt på de gula korten och sedan ska det framstå att Du harrätt att jaga björn av markägaren om inte Du själv är markägare för då får Du jaga allt villt.

Jägarförbundet Norrbotten har gått ut med ett papper till alla VVO ang. björnjakt och som är orsaken är ett beslut från länsrätten den 6 februari 2006. Det är på 1 1/2 sida och är undertecknat Björn Sundgren, Jaktvårdskonsulent, Järgarförbundet Norrbotten. Ring och be att få tal del av denna skrivelse om Du inte har läst den redan för den är väldigt intressant, men skriven på byråkratsvenska.  :D

Publicerat
  • Författare

jag jagar i alfta, har ganska gott om björn vet om 3st men det finns fler!! ;D ;D

björn går som småvilt hos oss om vi löst småviltkortet och om det med organiserad jakt så är den ju det om jag går ut med mina hundar och då är det ju jag som är jaktledare :D :D :D

jag har bjudit in lite andra(kompisar) folk till jakt

det är ju betydligt roligare om man är några stycken :D;)

samme

Publicerat

Jag har blivit bjuden till Dalarna för att jaga björn under 4 dagar (och bara 35000 ha att gå på) i augusti, fick även lov att ta med mig fler om jag ville. Så det blir jag, polaren och tre vovvar (östlaika, gråhund och en blandterrier). Vad vi tror om hundarna är följande Laikan, njaa, men med stöd från annan vovve så har hon potential, Gråhunden, jo, det lär nog funka om han bara hittar nalle, Terriern, är en terrier och således för dum för sitt eget bästa, har hittills velat bita ihjäl allt som kommit i hans väg i storleksordningen från sork till älg, så det är väl dags att tugga på nalle. Problemet med hundarna är väl snarast vargen, som är relativt talrik i området.

Killen som bjuder upp mig lär ju vara jaktledare (därav bara 4 jaktdagar), tidigare så kunde de bjuda upp folk som jagade själva men från och med i år så måste "inbjudaren" finnas inom radioavstånd, så han planerade om sin vecka till jakt istället för jobb.....klok kille ;D.

Så nu kan man sitta på rävvak och plugga björnklocka, och längta.

• 2 weeks later...
Publicerat

Min björnjakt börjar samma dag som älgjakten 4 sep.

Kommer inte att hinna ut innan älgjakten för björnjakt, då all prio ligger på skogsfågel och ripjakten.

Iår har vi ett kanon älgjaktsområde med ett lågfjäll och stora urskogar, där området är känt för sin björntäthet.

Det blir kikarspaning från fjällkanten morgon och kväll och iår känner jag på mig att nalleskinnet snart ligger framför vedkaminen ;D ;D

Publicerat
Min björnjakt börjar samma dag som älgjakten 4 sep.

Kommer inte att hinna ut innan älgjakten för björnjakt, då all prio ligger på skogsfågel och ripjakten.

Iår har vi ett kanon älgjaktsområde med ett lågfjäll och stora urskogar, där området är känt för sin björntäthet.

Det blir kikarspaning från fjällkanten morgon och kväll och iår känner jag på mig att nalleskinnet snart ligger framför vedkaminen ;D ;D

Det låter intressant Seger. :D

• 4 weeks later...
Publicerat

Våra fyra dagar i Dalaskogarna gav ett magert resultat. Mängder med spillning och en del spår. Vi tror att vi var relativt nära vid ett tillfälle, enda gången hundarna visade något som helst intresse av "lämningarna" och bärriset strax intill doch inte så pass mycket/färskt att de tyckte det var lönt att gå på en ev. löpa.

Doch så fick jag dra i spaken vid ett tillfälle under min "björnvecka", smällde till en älg i vägkanten på väg hem till Småland.  ::)

Publicerat

....och nu har det stupat en nalle inom Luleå kommun också.  :D

Publicerat

På väg till skogs efter nallen nu.....

Publicerat
På väg till skogs efter nallen nu.....

Have a nice day! :D

Publicerat

Sur nallar! här har man laddat upp partoner och pangat in bössan efter konstens alla regler (kanske bommade någon regel då!) och så vill dom inte vara med och leka med oss.....osympatiskt må jag säga.... :-

Publicerat
Sur nallar! här har man laddat upp partoner och pangat in bössan efter konstens alla regler (kanske bommade någon regel då!) och så vill dom inte vara med och leka med oss.....osympatiskt må jag säga.... :-

Ja, det var ju ett jäkla sätt av nallarna att inte vilja vara med i den leken. ;)

Alfie: Titta på länken nedan vad dom gör i Boden.

http://www.sva.se/dok/720.html#X

;D