Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Råddjursår

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

2013 måste ju gå till historieböckerna som ett riktigt råddjursår, är ute och spanar lite på kvällarna och bitvis kan det vara 10-12 individer på samma åker

och tätt mellan de olika grupperna verkar det vara också, nån som upplever samma sak? Berätta gärna hur det ser ut för er i de olika delarna av landet :)

Sug och svälg, trevlig helg!

/Emil A.

Publicerat

Runt Norberg är det i hagar och åkrar likadant, kan där räkna 20-30 rådjur på 2800 ha. I skogen är det däremot tvärtomt, där finns inte ett enda rådjur eller spår från dessa. Det verkar som att dom står på åkrar och i hagar för att om dagen gå och lägga sig i närmaste snår. Kronhjort däremot har vi gott om spår från i skogarna men vi ser dom inte.

Publicerat

Här skulle jag säga att rådjuren gått tillbaks något det senaste året. Vi hade en topp för två-tre år sedan här. 

Publicerat
  • Författare

Jag har 8 på åkern utanför i detta nu :)

Publicerat

Lätt att lura sig då ALLA rådjur är ute och exponerar sig, blir spännande att se om föryngringen påverkarts av den mykna vintern. Ifjol var ett riktigt gott år men då såg vintern lite annorlunda ut.

Publicerat

Här har vi fyra st som äter silage i hästhagarna,det är nog tyvärr de enda rådjur som finns i trakten.

Publicerat

Det är nog som Strävhår skriver, alla rådjur är ute på vallar och höstsådder och söker föda nu.

Det fins väll lite grönt att beta där. Snart så börjar det att spira även i skogen och plötsligt är dom "borta" när dom finer föda där istället.

Det har i varje fall inte funit några döda rådjur i vinter pga att det varit för "tuft" för dom, som det ibland kan vara riktigt hårda vintrar.

Där imot har skaren varit lång och hård nu på slutet av vintern så att dom har haft det svårt att koma åt blåbärsris och anat att beta i skogen

Kanadagässen har dykt upp på höstvetet så snart är det väll dags för skyddsjakt på dom igen.

Vildsvinsföryngringen ser hyfsad ut. Det fins "småklövar" i skaplig mängd :smile:

Årets stödutfodring har dragit ut ovanligt långt i tid, sedan har det varit stor åtgång på foder.

Talat med några av godsen runtom och dom säger det samma.

Får hoppas att det ger gott resultat på föryngringen.

• 9 months later...
Publicerat

Här hemma så finns det intw många rådjur kvar, har 2-3st i byn som går o käkar i trädgårdarna och i skogen är det nästan rensat.

Må jag påtala att vi har sett lospår i snön vid ett par tillfällen.

Publicerat

Vi har rätt gott om rå hemmikring, inget direkt jakttryck, det skjuts inte många rå på året, någon stackars bock åter säkert dit, i övrigt har vintern varit rätt snäll och med stormfällda träd har det funnits att tugga på.

/Christian

Publicerat

Har haft ganska gott om rå de senaste två höstarna. Vet inte, men kan tänka mig att vintrarna för 4-5år sedan gallrade ur de lite svagare individerna, så getterna får fram fler killingar ända till hösten.

Något jag också reflekterat över på en del marker i närområdet är att trots råförbud i flera år, har inte stammen ökat mer än hemma.

/Urban

Publicerat

Har haft ganska gott om rå de senaste två höstarna. Vet inte, men kan tänka mig att vintrarna för 4-5år sedan gallrade ur de lite svagare individerna, så getterna får fram fler killingar ända till hösten.

Något jag också reflekterat över på en del marker i närområdet är att trots råförbud i flera år, har inte stammen ökat mer än hemma.

/Urban

Höhö... ja, det finns dom som går åt fel håll..