Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Inköp av 6,5á.

Featured Replies

Publicerat

Gjorde rokad i min garderob för några år sedan och 2 studsare, en 6,5 och en 338 wm, byttes mot en ny i cal.308w med en ny Zeiss på. I vintras fick jag skicka min Sako 85 tillbaks till Finland då jag upptäckte att lådan var sned och väntar fortfarande på bössan. Har en snäll arbetsgivare som lånat mig sin 6,5á från och till under säsongen.

Tanken att köpa en 6,5á har slagit mig igen. Priserna verkar ha rasat och man verkar ju kunna få en fin bössa för runt 5 tkr. Dessutom är det en förbannat trevlig kaliber (tom grisarna dör av den :ohmy: ) och billig att mängdskjuta med. Plus att det är ju bra att kunna ha en bössa i reserv när det trasslar som det gjort för mig under vintern.

Vill gärna ha en tyngre studsare, helst med tung pipa men gärna jaktstock. Bohman har i dagarna provskjutit en Varberger Supersporter åt mig och den sköt fantastiskt fint. (Trots att det var Bohman som höll i spaken) :tongue:  Dock är jag något skeptisk till vikten på Varbergern, bössan ska ju inte bara få nöta älgbana utan även vara med på praktisk jakt såsom bockjakt och rävpürsch och jag vill inte släpa runt på en luftvärnskanon.

Undanber mig kommentarer om grisar och 6,5x55. Har skjutit en hel del gris med denna kaliber både i år och längre tillbaks och dom dör döden, väldigt bra. :smile:

Vilken studsare hade ni valt och varför?

Publicerat

Har själv en Varberger 6,5a,är inte riktigt tillfreds med slutstyckegången efter skottet,hård som fan att öppna(ska visst gå att åtgärda med en annan fjäder sägs det)därför har den fått stanna hemma mest,men frågan är om det finns nåt som skjuter bättre än en Varberger och snygga e dom också!! :smile:

Så snygg så den är inte till salu! :thumbsup:

Publicerat
  • Författare

Fast det låter som det är just din bössa slutstycksgången kärvar på? Du har inte för högt tryck i patronerna?

Varbergern jag lånar går slutstycket som på en 1900, dvs otroligt lätt och smidigt.

Publicerat

Nej,den kärvar inte,den är hård att öppna jämfört med min 1900a,men jag har inte brytt mig så mycket,det ska tydligen va enkelt att åtgärda!Annars är det ett väldigt klassigt vapen! :smile:

Publicerat

Det du söker är helt enkelt en Tikka M/65 Continental!

Tung pipa,jaktstock,bra pris, brukar skjuta oförskämt bra.

Publicerat
  • Författare

Fick idag reda på att en bekant hade en Hva 1900 6,5 med rostfri matchpipa och jaktstock ståendes i sitt skåp. Eftersom han inte jagat på flera år tyckte han att bössan mest samlade damm. Imorgon blir det provskjutning och sen får vi se vad han vill ha för penning för spettet. :smile: