Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Efterlyser forskning om jägare och viltvård.

Featured Replies

Publicerat

Jag vill minnas att det för några år sedan ( 02-03 kanske )  var en artikel i Svensk jakt där jägarnas viltvårdsinsatser avhandlades.

Vill minnas att det stog en del om att i England och Tyskland så var det jägarna som gjorde den mesta viltvården.

Det talades även om att en liknande undersökning skulle göras i sverige men sen har jag inte hört nåt.

Är det nån av er på förbundet som minns vad jag pratar om?

Hur gick det isåfall med den svenska undersökningen?

//

Publicerat

Vet inte riktigt vilken artikel du refererar till... men jag har tillsammans med två andra forskare genomfört en stor attitydundersökning när det gäller jakt och viltvård. Därifrån har vi successivt släppt ett antal olika nyheter, exempelvis när det gäller attityder till älg, attityder till vildsvin och hur mycket jägarna lägger ned på utfodring. Samt hur mycket markägande jägare anpassar sitt skogsbruk. Någon annan undersökning som tar ett sådant grepp just på viltvården känner jag inte till. Vi har massor med material som vi fortfarande behandlar. Just nu håller vi till exempel på att analysera användande av fällor, vilket blivit minst sagt aktuellt.

Jag skulle nog påstå att jägare i princip utför ALL viltvård... men det ligger delvis inbyggt i definitionerna.

Publicerat

Jo, det är nog verkligen en definitionsfråga.

Publicerat
  • Författare

Outdoorsman:

Vad jag är ute efter är att få ett grepp om hur vi jägare står oss i förhållande till andra naturorienterade grupper när det kommer praktisk naturvård.

Jag vill tro att vi jägare är lite mer "hands on" när det gäller naturvård/viltvård men det skulle vara skönt att få se det svart på vitt.

//

Publicerat

Vi jobbar efter den linjen du är inne på, men det saknas en del fakta i målet. Jag har undersökt hur mycket jägarkåren gör, men jag vet ingen som undersökt hur mycket andra intressegrupper gör. Ingen tvekan om att vi gör mer, i min värld, men vi gör inte vad andra naturvårdsorganisationer helst skulle se att vi gjorde. Vilket är självklart, men försvårar jämförelser ytterligare. Hur ska vi jämföra vårt viltvårdsarbete mot exempelvis att slå ängsmarker med lie, som SNF:s lokalavdelningar gör på sina håll? Ska man jämföra tid? Areal? Kostnad? Positiva effekter på den biologiska mångfalden? 

Ex. på hur vi jobbar:

http://www.skogsstyrelsen.se/Aga-och-bruka/Kurser-och-traffar/Konferens/Klimatforandring--hot-eller-mojlighet-for-skoglig-mangfald/

http://www.skogsstyrelsen.se/Global/aga-och-bruka/Kurser-och-traffar/Konferenser/Klimatet%20och%20skogliga%20m%c3%a5ngfalden/Fredrik%20Widemo%20PPT.pdf

Publicerat

Angående definitionsfrågan där...

Hur definieras viltvård?

Är det inte viltvård när en ickejägare utfodrar fåglarna?

Finns det några bra exempel på när ickejägare utför viltvård regelbundet, utöver att mata fåglarna?

Publicerat

När jag som brukare anpassar mitt jordbruk och skogsbruk bland annat för att gynna viltet kallar jag det viltvård (men påpekar att viltvård ÄR naturvård). När mina ickejagande grannar gör det skulle de kalla exakt samma typ av anpassad markanvändning för naturvård. Det blir lätt komplicerat... man måste helt enkelt undersöka vad olika intressenter gör, samt fråga varför man gör det. Men som sagt; jag är helt övertygad om att vi står oss synnerligen väl i en sådan jämförelse.

Jag definierar viltvård som åtgärder som utförs helt eller delvis för att gynna viltet och slå vakt om viltstammarna. Jag lägger alltså in ett medvetet syfte i definitionen. Avser man gynna biologisk mångfald utan att specificera vilt speciellt skulle jag kalla det naturvård istället, även om det handlar om exakt samma åtgärd.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.