Publicerat April 13, 201313 yr Hej Är det någon som kan hjälpa mig med 1622:an, den sprider 5-6 cm på 50m med CCI mini mag. Har provat olika ammunition men det blir inte bra. Har gjort ren pipan så gott jag kan men så såg vi att kolven ligger emot pipan så jag tog isär den för att slipa ner lite men jag förstår inte vad mekanismen ska vila mot. Ska pipan vara friliggande på 1622? Bak sitter det en metall hylsa i stocken som skruven spänner mekanismen mot men fram verkar underbeslaget och pipan/mekanismen gå ihop. Nu när jag känner noga tycker jag mig ana ett litet glapp mellan pipan och kolven och det kunde ju förklara spridningen. Vad gör man då, plastbäddning? Och var ska man lägga det i så fall? Tacksam för hjälp!/ PH
Publicerat Oktober 23, 201312 yr Hej, Ser att du ännu inte fått något svar så gör ett försök. Hustrun har en Hq 1622 och bättre vapen för jakt finns inte. Den tuggar i sig allt med samma precision allt från små .22 Caps till minimag. Så, första kollen: Ta ett papper av typ visitkort och vik runt pipan. Du skall kunna dra det hela vägen ned till lådan, dvs där pipan är fastsatt. Om det går trögt någonstans ta ut pipa o låda och ta bort tillräckligt med trä i pipkanalen. Till det kan man använda ett slipstift eller en roterande fil i lämplig diameter. Om nu inte detta är problemet utan du vill plastbädda så gäller följande. Det är själva huset som pipan är gängad i som skall plastbäddas, inte pipan. Du kan kolla in http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/15044-plastbaeddnings-guide-bilder/ samt på tuben kan du se hur det går till i rörliga bilder. http://www.youtube.com/watch?v=KMsxHL3nIZQ Du kan använda vanlig Plastic Padding. Glöm inte "måla" pipan o mekanism med släppmaterial. Annars kommer mekanism o pipa att sitta fast i stocken för all framtid. Men... plastbäddning är lite onödigt i mitt tycke, bara att använda i sista fall. Har du t.ex en bra kikare så det inte är den som är problemet.....? Mvh Kjell
Publicerat Oktober 24, 201312 yr Min pipa är nog inte särskilt friliggande på min 1622, är inte hemma nu men är rätt säker på att papperet fastnade efter någon cm. Min skjuter bra (femkrona) med Blazer iallafall, desto sämre (5+ cm) med Winchester Super X och någon subsonic på Z som jag inte minns namnet på nu.