Publicerat April 14, 201313 yr Vet ni av någon som har rapphöns i Norrbotten, närheten av Övertorneå? Tänkte skaffa själv men känner att det kanske blir lite för mycket jobb. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Publicerat April 14, 201313 yr Näe tyvärr inte men svärföräldrarna hade en fasan i trädgården i vintras, i Överkalix :-) Hoppas du hittar några fåglar! Sent from my LT15i using Tapatalk 2
Publicerat April 14, 201313 yr Sök på Tolsgården,där har jag beställt mina,läst nånstans att det förr fanns naturligt längs hela norrlandskusten,så varför inte?
Publicerat April 14, 201313 yr Vet ni av någon som har rapphöns i Norrbotten, närheten av Övertorneå? Tänkte skaffa själv men känner att det kanske blir lite för mycket jobb. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2 Det har funnits rapphöns ända upp till Pajala en gång i tiden. När detta var vet jag inte. Rapphönsen levde under ladorna på vintern för det var ända stället som dom kunde hitta föda på där uppe.
Publicerat April 14, 201313 yr Författare Det stämmer bra, det har funnits fälthöns här, men det är bra länge sedan :-) Numera brukas inte ängar och holmar på samma sätt som förr så jag antar att det är på den vägen dom försvann. Nåja, tycker någon borde ha utsatt fågel för träning så jag ska leta vidare. Betalar givetvis. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Publicerat April 15, 201313 yr Tyvärr så har samhället moderniserats så gamla slåttermyrar, holmar, ängar, m. m. har ju slutas att användas. Ladorna har börjat falla ihop på många ställen. Jag vet inte om någon här uppe. En bekant hade fasanuppfödning tills för några år sedan, men nu har jag ingen kontakt på den sidan.
Publicerat April 15, 201313 yr Om du utfodrar dom och ser till att dom har vinterskydd,då hade jag försökt! Alla sa till mig att det var meningslöst att sätta ut röding i mina dammar,de växte bra till 30-40 cm,vad jag vet så fanns dom kvar 4-5 år,flugfiskefreakarna plockade upp varenda år,nu har jag inte sett till nåra,nu har jag bara harr och bågar,största harren var en romhona 38cm på isfiske! Största bågen ??för stor för att komma igenom borrhålet!!! Så hade jag varit i dina kläder så"man måst pröv"som värmlänningen sa efter ett dåligt skott!
Publicerat April 15, 201313 yr Om du utfodrar dom och ser till att dom har vinterskydd,då hade jag försökt! Alla sa till mig att det var meningslöst att sätta ut röding i mina dammar,de växte bra till 30-40 cm,vad jag vet så fanns dom kvar 4-5 år,flugfiskefreakarna plockade upp varenda år,nu har jag inte sett till nåra,nu har jag bara harr och bågar,största harren var en romhona 38cm på isfiske! Största bågen ??för stor för att komma igenom borrhålet!!! Så hade jag varit i dina kläder så"man måst pröv"som värmlänningen sa efter ett dåligt skott! Det trodde jag inte om dig dc att du skitade ner dig med sådant fiske. Det var ett stort - i protokollet på dig. Annars verkar du vara en bra kille. Ja visst fungerar utsättning här uppe också bara man ger dom lite hjälp på traven med vindskydd och utfodringplats, m. m.
Publicerat April 15, 201313 yr Hellre det än att sitta på kammarn å binda flugor som aldrig kommer att användas!! Men ska sanningen fram så blöter jag inga flugor själv däri! Inte står jag å drar småtorsk med hektopilkar från turistbåtarna heller,nä det är enkom för "badjävlarna"
Publicerat April 15, 201313 yr Hellre det än att sitta på kammarn å binda flugor som aldrig kommer att användas!! :woot: Men ska sanningen fram så blöter jag inga flugor själv däri! Inte står jag å drar småtorsk med hektopilkar från turistbåtarna heller,nä det är enkom för "badjävlarna" Haha! Då blev det ett litet + i kanten på dig.
Publicerat April 16, 201313 yr Författare Tyvärr så har samhället moderniserats så gamla slåttermyrar, holmar, ängar, m. m. har ju slutas att användas. Ladorna har börjat falla ihop på många ställen. Jag vet inte om någon här uppe. En bekant hade fasanuppfödning tills för några år sedan, men nu har jag ingen kontakt på den sidan. har pratat lite med dom "gamla rävarna" i byn, fram tills tidigt 80tal hade vi tydligen fälthöns som sedan försvann just på grund av det du skriver. skulle ha varit guld värt att få ett par kontrollerade fågelkontakter nu med hunden.
Publicerat April 16, 201313 yr Jag vet om en i Happis som har fasanuppfödning, men har själv inte varit dit så jag vet inte hur det ser ut idag. Du har pm med namn.
Publicerat April 27, 201313 yr Vet ni av någon som har rapphöns i Norrbotten, närheten av Övertorneå? Tänkte skaffa själv men känner att det kanske blir lite för mycket jobb. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2 Kanske nåt för dig om du inte vill ha rapphöns själv, då kan du åka till http://www.hsdog.com/index.htm och träna på rapphöns och fasan. Han hade träning där förra året, nu har jag inte hittat nåt om höstens utbud, det får du kolla upp.
Publicerat April 27, 201313 yr Kanske nåt för dig om du inte vill ha rapphöns själv, då kan du åka till http://www.hsdog.com/index.htm och träna på rapphöns och fasan. Han hade träning där förra året, nu har jag inte hittat nåt om höstens utbud, det får du kolla upp. Ja, den har vi också! Jag har läst på hemsidan förut men glömt bort honom.