Publicerat April 15, 201313 yr Jag har funderingar på en kikare med avståndsmätareoch undrar om det är någon som har en sådan eller testat. (eller sett nån test) Funkar det bra? Är dom lika bra optiskt? Är avståndsmätaren lika bra?
Publicerat April 15, 201313 yr Det har gjorts tester, och de finns att hitta om man söker. Det tog mig dock en stund så jag tänkte inte gör det igen. Men det jag lärde mig av testerna var: Zeiss tappar ~0,5% ljus i ena tuben, så i princip inget alls. De är lika bra optiskt som de utan mätare och den mätaren är lika bra som deras vanliga, men lättare att använda efter som att det är lättare att rikta kikaren som väger mer. Swarovskis hittade jag ingen test på men har bara hört lovord. De billigare får lite mer blandad kritik, precis som man kan förvänta sig.
Publicerat April 15, 201313 yr Jag har funderingar på en kikare med avståndsmätare och undrar om det är någon som har en sådan eller testat. (eller sett nån test) Funkar det bra? Är dom lika bra oktiskt? Är avståndsmätaren lika bra? 1 Svar ja de fungerar väldigt bra. 2 Svar nej, laser receptoren sitter monterad i de flesta modeller i optiken, den stjäl lite av det inkommande ljuset, så pass att man för en del äldre modeller kunde notera skillnad mellan det rör som receptorn satt i och det andra. I dag är det lite bättre till mycket bättre beroende på märke. 3 Mätarna är den samma som i deras lösa handenheter, Leica har visat sig vara bra där, jag har lekt en hel del med en av dem. /Christian
Publicerat April 15, 201313 yr Leica Geovid HD-B 10x42 är man ju mer än sugen på! Just att man kan ställa in exakt sin egen kulbana ser jag som oerhört bra. Jag har i dagsläget en Zeiss avståndsmätare och en Zeiss 8x56 kikare men måste säga att det är lite klumpigt att hålla på med båda 2 under framförallt smygjakt. Då skulle en 10x42 sitta som handen i handsken. Men smakar det så kostar det... De ligger på runt 22-23 000kr så det får vänta X antal år.
Publicerat April 15, 201313 yr Här finns de till relativt sett bra pris: http://www.clunycountrystore.co.uk/index.php?_a=viewCat&catId=51 Leica verkar ligga efter Zeiss och Swarovski i optiken.
Publicerat April 15, 201313 yr Jag har haft en diarange den mäter precist även i svåra förhållanden, fördelen med att ha det i siktet,är att det är lätt att låsa in på målet även om det är mycket litet på långa håll... Jag har haft en geovid funkar bra under bra förhållanden, men lite känslig för lätt dimma, skogsridåer reflexer etc. Jag har använt en Bushnell(tror jag) kikare med avståndsmätare betydligt svårare att få träff än med geovid, och verkar fungera ännu sämre om det är lite svagt ljus/skymning. Jag har en ziess 10x56 RF numera och den mäter rätt när ingen annan får träff, med stöd upp till 1500m... Otroligt bra bild och skymnings kapacitet. Dock skulle jag vilja ha större skärpedjup och mindre kantoskärpa... Men jag saknar min diarange...
Publicerat April 15, 201313 yr Nya Leican halkar inte efter, men första generationens Geovid var inget man skrek halleluja efter... Dock är både Swarovski och ffa Zeiss mer lättanvända vid mätning. -- Mats
Publicerat April 15, 201313 yr PGA smidighet och snålhet satsade jag på en monocular kikare/avståndsmätare. Swarre 8x30. Började med att låna en och det slutade med att jag behöll den. Trivdes bättre med denna än en binoculär kikare i samma prisklass. Men där är det ju mycket tycke och smak... http://www.cabelas.com/catalog/product.jsp?productId=748740&productVariantId=1713127&WT.tsrc=CSE&WT.mc_id=GoogleProductAds&WT.z_mc_id1=748740&rid=40&channel=GoogleBaseUSA&mr:trackingCode=23939052-F5D2-DF11-82EF-001B21631C34&mr:referralID=NA&mr:adType=pla&mr:ad=25988358311&mr:keyword=&mr:match=&mr:filter=52254313031&gclid=CInE5ci9zbYCFYFo4AodUygAkw