Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaga med hanhund och löpsk tik

Hanhund vs Löpsk tik 4 röster

1. 1. Kan du ställa din hanhund i ett parsläpp med en tik så att han jagar OBERÖRD av löpstatus?

• Ja
      25%
      1
    • Nej
      50%
      2
    • Bara med vissa tikar
      25%
      1
    • Annat (motivera)
      0%
      0

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

Ämnet e diskuterat av många och åsikter går isär ordentligt.

Skulle vara kul att höra hanhundsägarnas åsikter!

Min hanhund berörs av löptikar ordentligt.

Med de han jagat med  förut bekommer det inte nämnvärt o jakten tar inte skada men ställer vi tex på prov e det en helt annan femma.

Handen på hjärtat.

Hur beter era hanar sig runt löpska tikar?

Struntar de i det o jagar oberörda?

Publicerat

För mig, fullständigt uteslutet att jag överhuvudtaget släpper en löptik på jakten,så för mig framstår frågeställningen som helt orealistisk! :thumbsup:

Har genom åren fått avstå jakter av just den anledningen och finns det tikägare som ens kan tänka sig ett sånt scenario??????? :wallbash:

Publicerat

Nu går vi i princip aldrig parsläpp med våra egna men att ha en löptik med på jakt har aldrig vållat några bekymmer rent jaktligt, men kan inte påminna mig att någon av dem har höglöpt då heller för den delen.

Jaktlusten har tagit överhand, men nu är han oxå van med att tikar runt sig som han aldrig får komma till på. Kan kanske spela in.

Publicerat

Är det alltså löptikar med på jaktproven?

Mvh/johan

Publicerat

Kan man bli vänja sig av med "driften av.......?"utan medicinering?det var nåt helt nytt för mig,trots min ålder! :biggrin:

Publicerat

Egentligen är det en ledarfråga. I en vargflock är det ju bara alfahannen som får para sig. Men det innebär ju inte att hanhunden kan ta chansen ändå :-) Men faktum är att många hanhundar lugnar ner sig när det klargörs att tiken är "min".

Har testat det konceptet flera gånger på kåta hanhundar. Dock aldrig under jakt.

Så ev ointresse av löptik är förstås tack vare lysande ledarskap :-)

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Är det alltså löptikar med på jaktproven?

Mvh/johan

Enligt reglementet får inte löpska tikar deltaga!

Enligt tikägare gör de aldrig det!

Enligt hanhundar och blodspår är verkligheten en helt annan.

Dock ligger bevisbördan hos hanhundsägaren verkar det som och då får man ofta höra att "De ska jaga oavsett om de har tillräcklig jaktlust"!

Därav trådens uppkommelse.

Hur upplever ni det?

Håller med om att ett visst ledarskap ställer saker på sin spets.

Men vid prov skall man inte dressera.

Publicerat

Hänger inte med alls i resonemanget,har man en löptik,så inte fan släpper man den utan uppsikt!Uppsikt?vad är det?ja en löptik bör man nog ha i koppel om man ska ha uppsikt över dess förehavande och vidare,ledarskap över hanhundar!herrejävlar har ni inte läst om blommor å bin?En hanhund känner ju fi......lukten på kilometer och visa mig den hanhunden som är lös som dessutom inte bryr sig,den e fan ta mig bög eller utan tasker!!Väx upp pojkar!!!! :wallbash:

Publicerat

Ledarskap eller ej så är det en väldigt skillnad mellan hanhundar, en del sitter å vrålar å ylar i en vecka medans andra fungerar mera civiliserat. Mina två senaste hanar delar/delade sovrum hela tiden även under löp, men en av dem i bur under de hetaste nätterna. Men inte ett knyst.

Sambon korrigerade mig och upplyste om att vi jagade med parsläpp när vi var inleasade till Funäsdalen för ett par år sedan och då hade vi höglöptik med, då var han lite kortare i söket.

Fuskas nog en del med den där biten på proven..

Publicerat

Ok

Har ju själv en tik nu, skönt att man inte behöver avstå prov om hon löper...........;)

Publicerat

Men om hon löper under jakten då?hur vet du vad jaktgrannen har släppt för nåt?en Clumber kanske!på en typ vorsteh!Ja herrejävlar vad vår Herre skulle le i sin himmel! :woot: :woot:

Publicerat

Nä jag jagar inte med henne under löpen. Jag jagar nästan bara i skog och det känns som en för stor chansning. Skulle jag jaga på ett kalfjäll skulle jag nog släppa.

Jag tror som strävhår att det skiljer mycket mellan olika hanhundar. Har haft två hanar och dom betedde sig helt olika.

Publicerat
  • Författare

Kalfjäll e väl inge bättre än skog?

Desto fler hundar som kan springa fort o länge för en herdestund!

Höga ris skymmer lätt hundar.

Men du kanske menade kala fjäll?

Publicerat

Man släpper inte en löptik i skogen, varken under jakt eller på prov, den som gör det har inget ansvar alls.

Publicerat

Mitt i prick,Mirva :thumbsup:

Publicerat

Kalfjäll e väl inge bättre än skog?

Desto fler hundar som kan springa fort o länge för en herdestund!

Höga ris skymmer lätt hundar.

Ja kala fjäll kanske man ska säga. I höstas gick jag och tränade på fält under löpet. Har inte kommit några andra hundar, när jag tränat. Tror inte lösa hanhundar springer kortare om jag gått med henne i koppel medans min andra hund fått springa. Jag kan tänka mig att släppa under löp om jag har bra sikt en bit utanför hundens söklängd.

Publicerat

Beror väl på vart man jagar. Jagar man där jag jagar å knappt ser en annan jägare annat än älgjägare som går att undvika ganska lätt. Nu har jag tur med löpperioden men hade nog trummat på som vanligt ändå