April 15, 201313 yr Blev uppringd vid 00 inatt av Tony som hade en påkörd älg på 30an och hans hund hade fått ett sår i ena ögat så han ville inte jaga. Kom dit och började med Figo. Älgen hade varit omkull vid smällen och sen fortsatt sen hade han gått ikapp den efter 200m. Vi gick dit med figo och släppte men han hade riktigt svårt att ta slaget Jag har aldrig sett han som han var igår för han kom ingenstans. Tillslut kom han iväg 200m men sen snurrade han där ett tag och kom tillbaka, det har aldrig hänt tidigare Fattade ju att något inte stog rätt till så jag kopplade han och provade med Tikka. Gick ner där han snurrade och släppte henne på slaget, hon drog iväg men när hon kom ut på en väg 200m fram så fick hon också problem. Visst det va en bred bäck där men det brukar aldrig va några problem. Riktigt förbannad var jag ett tag men bestämmde mig för att göra ett sista försök med figo igen. Släppte han på vägen där tikka tappat slaget och han drog iväg men det gick sakta. Tillslut va han iväg 600m och upptaget kom, äntligen! Det gick loss direkt mot oss så jag drog mig neråt en sjökant i en gallring. Stannade 200m framför mig en stund innan det kom närmre igen. Men jag blev fundersam när det nästan lät som något grymtade hela tiden, trodde först det va gris men det visade sig va en av dom två älgarna han hade. Dom gick förbi mig på 50m och ena älgen höll på att "prata" hela tiden. Lät rätt konstigt och jag anade att det var något som inte stog rätt till men båda hade alla benen hela såg det ut som. Blev fast igen 200m bakom mig där jag nyss hade gått. Lite märkligt att det stannar just där jag precis gått.. men jag gick runt och tony tog pass. Gick så jag skulle gå från 30an och få det åt rätt håll. Följde sjökanten och kom in på 80m när det börjar blåsa i ryggen men älgarna bryr sig inte så mycket om det utan kommer mot mig istället men det är så tätt så jag bara skymtar dom på 20m. Ena älgen håller fortfarande på att "locka" Värkar som den gör det så fort dom rör sig.. Men det gick loss 300m innan det stannar i en liten 3kant med väg runt om 200m från 30an. Jag springer runt så jag kommer från 30an och pratade lite med tony och vi kommer överrens om att försöka komma åt den som lockar hela tiden, som ser ut att vara den mindre av dom. Jag smyger på vägen och kommer in på 30-40m men jag har lite svårt att bestämma mig vilken av dom det är. Helt klart är det nu iaf att en av dom inte är pigg för dom vill knappt gå iväg. men tillslut vinklar dom rakt ifrån mig mot tony och han får iväg en smäll på den mindre över en väg. Visar sig att det va bom, troligtvis sköt han framför. Det fortsätter 400m sen stannar det igen 300m från 30an. Jag hade lite funderingar på om jag skulle släppt på tikka med för det lät nästan som Figo började tröttna lite. Men jag tänkte att vi kör ett försök till och funkar det inte då så släpper jag henne med. Försökte ta mig runt och komma från 30an mot älgarna så jag kommer rätt i vind men när jag hade 150m kvar började dom gå mot vägen. Springer lite där åt och kommer till en tät plantering och älgarna vinklar upp och följer planteringskanten mot mig. Én av dom "pratar" fortfarande när dom går. Får syn på en av dom i planteringskanten på 30m och tänder lampan men har svårt att se om det är den som är den lite mindre så jag avvaktar lite. Tillslut kommer den andra med och jag siktar på den med men det va en ko och det andra en fjorling. Ser att det är den mindre som pratar och styr tempot hela tiden så när läget kommer ger jag han en smäll och han går omkull direkt Men figo fortsatte givetvis med kon och när hon var själv så skenade hon iväg mycket längre och stannade 2km bort. Visade sig att det va rätt älg när jag kom fram och såg att den hade slitit bort all päls på ett ställe på 15x15cm på ena sidan. Måste varit från när den var omkull på vägen. Men det var inte så enkelt eftersök för alla benen var hela men sen tydde det ju på att något inte stog rätt till när han pratade så fort dom rörde på sig ungefär som han hade ont och att dom hela tiden stannade efter 300m trotts att dom fått vind av mig några gånger och att tony sköt mot den. Jag tittade inte så noga när jag tog ur den sen men magen och de var iaf hela. Ville ju få tag på figo innan jobbet Åkte dit och smög mig på ståndskallet på 100m och försökte vissla på han men då bara ökade han i skallet Stog där och lyssnade ett tag och efter några försök gav han upp och kom Va hemma sen vid halv 5 tiden men det var skönt att vi lyckades med eftersöket Men det blir nog till att ge bägge hundarna en kur mot noskvalser och se vad som händer om det kanske blir bättre.
April 15, 201313 yr Bra jobbat Filip! Då vet jag vad jag ska påpeka för Tony nästa gång ja träffar honom
April 15, 201313 yr Author Bra jobbat Filip! Då vet jag vad jag ska påpeka för Tony nästa gång ja träffar honom Haha! Ja det blir inte lätt för han att förklara detta
April 15, 201313 yr Bra jobbat i mörkret,,att älgar pratar det händer sett hört några gånger under jakten,,,, Lär synas när ni dragit av skinnet på älg vad det är för skada på älgen,, Vad har ni för hundar ?
April 16, 201313 yr Author Bra jobbat i mörkret,,att älgar pratar det händer sett hört några gånger under jakten,,,, Lär synas när ni dragit av skinnet på älg vad det är för skada på älgen,, Vad har ni för hundar ? Ja att dom pratar lite har jag med varit med om men aldrig så här mycket. Ja vi får se när dom har gjort det om det syns bättre Figo är en grå/jämte och Tikka är en västlaika fast hon är inte så gammal än. Tony har en karelare/östlaika har jag för mig det är