Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Fodertips till hungrig hund

Featured Replies

Publicerat

Våran korthårige vorsteh har, som några kanske vet, efter en bilolycka för tio månader sedan varit konvalecent och är sedan en tid tillbaka under träning. Han bröt armbågen och fick genomgå en omfattande operation. Nu är han på god väg i rehabiliteringen och går allt som det ska - vilket vi såklart hoppas - kan han springa lite lös och jaga korta släpp till hösten. 

Till ämnet.
Han är 7 år och kastrerad, och väldigt matfixerad. Med tanke på skadan (och hälsan i övrigt naturligtvis) måste han hållas ganska lätt i hullet. När fodergivan minskas märker man en klar skillnad på hans fixering kring maten - han blir hungrigare helt enkelt. Därför vill vi ha tips på ett foder som innehåller relativt lite fett/protein men ändå håller god kvalitet. Tanken är att kunna ge honom lite mer, utan att han går upp i vikt. Hunden aktiveras med lugna promenader och hjärngympa, så någon vidare fysisk ansträngning är det såklart inte frågan om, inte på ett bra tag. 

Just nu äter han Brit premium adult large. Tips är välkomna, tack på förhand!

Publicerat

Samma märke men deras light kanske.

Våra gamla matvrak äter James Wellbeloved å blir nästan för smala på det.

Publicerat
  • Författare

Det kan vara idé att kolla på Brit´s lightmodell. 
James Wellbeloved har jag uppfattat som ett bra foder, men visst är det ganska dyrt?

PS. Kan tillägga att den här hunden har plåtmage. Allt mellan batterier till vantar, tillagad kyckling, fiskmat och vantar har passerat utan att ens märkas. Så han är inte vidare känslig. DS.

Publicerat

Jo smakar det kostar det tyvärr men brit är prisvärt.

Publicerat

Blanda i råa grönsaker i maten.

Publicerat

Rårivna morötter är ett ypperligt bulkmedel och köper man dessutom fodermorötter blir det hyggligt billigt också. Eventuellt så påverkar eteriska oljor i moroten/karotenet vissa ev. inälvsparasiter så det blir ju som en bonus.

Publicerat

Läste någonstans om någon uppfödare eller något sådant som gav sina vorsteh helt korn eller något sådant för att ge mättnadskänsla, tydligen kan de ej ta upp okrossat korn eller havre. vet ej om det gör nytta i ditt fall men tänkte iallafall säga det :yes:

Publicerat

LCHF funkar ju bra på människor så det borde ju funka lika bra på hundar. Dvs du ger lika mycket protein. Drar ner på kolhydraterna och ökar fettmängden. Fettet ger då stabilt blodsocker och långvarig mättnadskänsla.

Googlade och hittade bla det här.

http://bloggar.expressen.se/medicinbloggen/2011/12/lchf-for-hundar/

Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk 2

Publicerat

morötter funkar ypperligt som extra "stödutfodring", jag brukar ge hel morott så har de något att göra en liiiten längre stund än rivna och tänder/tankött får jobba lite oxå.

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för alla tips!

Morötter ska testas. 

Maken till hungrig hund har jag aldrig skådat. 
Nog är min strävhårshane matfrisk, men honom kan man lämna ensam hemma med en nygräddad sockerkaka på spisen utan problem. Korthåret är fullständigt tokig, han tömmer slasken om det ligger lökskal där när man vänder sig om. 

Publicerat

Rårivna morötter är ett ypperligt bulkmedel och köper man dessutom fodermorötter blir det hyggligt billigt också. Eventuellt så påverkar eteriska oljor i moroten/karotenet vissa ev. inälvsparasiter så det blir ju som en bonus.

Jag tror inte vi har fodermorötter här uppe. Jag har aldrig hört talats om det iaf.

Tusen tack för alla tips!

Morötter ska testas. 

Maken till hungrig hund har jag aldrig skådat. 

Nog är min strävhårshane matfrisk, men honom kan man lämna ensam hemma med en nygräddad sockerkaka på spisen utan problem. Korthåret är fullständigt tokig, han tömmer slasken om det ligger lökskal där när man vänder sig om. 

Här verkar det vara en storodlare i din närhet Vicks.

http://www.lrf.se/Medlem/Regioner/Vasterbotten/Grona-foretagare/Alterdalens-Morotter/

Matvrak är väl lindrigt sagt i detta sammanhang om korthåret. :thumbsup: