Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kan man räkna ut om kulor kommer att samskjuta?

Featured Replies

Publicerat

Lite funderingar innan min första laddning.

Min tanke var att ladda Nosler Balistic Tip 150gr som jakt ammo. Men jag vill inte ligga och skjuta iväg jaktammo under övning.

Kan jag ta vilken 150gr FMJkula och försöka få fram en laddning som passar bössan och få den att samskjuta med BST?

Jag har idag bara ett sikte och en studsare och har inga planer just nu att bygga ut garderoben med någon ren övningsbössa. Därför skulle jag vilja finna några kulor som jag kan öva och jaga med utan att behöva skruva på siktet mellan varje skjutning.

Mvh

Micke

Publicerat

Nä. Du får prova dig fram. Och kulorna kommer inte att samskjuta på ALLA avstånd med mindre än att de dessutom har samma ballistiska koefficient och avfyras med samma hastighet.

Publicerat

Jag har en Husqvarna-FFV 1900 som samkjuter Lapua FMJ 123 gr och Lapua Mega 150 gr.

Det skiljer mindre än 5 mm i träffbild på samma riktpunkt upp till 100 m. :thumbsup:

Det var inte jag som hittade den samskjutningen av 2 kulor utan förre ägaren.

Publicerat

Flat coat. Vad är det för typ av träning du tänker dig? Talar vi papp älg är det inga problem. Skall du leka med pojkarna som plockar plåt på 3-500m är vi i ett annat läge.

Publicerat
  • Författare

Flat coat. Vad är det för typ av träning du tänker dig? Talar vi papp älg är det inga problem. Skall du leka med pojkarna som plockar plåt på 3-500m är vi i ett annat läge.

300-500m är uteslutet för min del.

Den enda erfarenhet jag har av ammunition är oryx och norma jaktmatch. Dessa var det ca 15cm skillnad på i träffläge så kommer jag under det så är jag nöjd.

Jag är som sagt väldigt ny med handladdning och skytte i övrigt. Jag har tidigare varit nöjd med att skjuta godkänt på älgbanan... Men jag anar att på detta forum så verkar det vara något högre krav på träffbilder i mm talat än vad jag ställer på min lilla verksamhet nu i början:)

Jag vill nu i början skjuta på upp till 200m och kunna mängda för att lära mig skjutteknik osv. Sen kanske jag har lärt mig lite mer och börjar ställa högre krav. Men det tar jag senare.

Med vänlig hälsning,

Micke

Publicerat

Mitt tipps för att inte krångla till det nu i början.

Om du kollar på Normas hemsida så finns ett simpelt balistik program. (För simpelt för de flesta här men ändå en början)

Genom att testa med lite olika utgångshastigheter på lite lättare kulor (FMJ) så kommer du knappast att ha några problem att hitta en laddning som du kan använda på 200m samtidigt som du kan skjuta pappälg på 80m. Högsta överslaget däremellan kommer dessutom att vara för litet för att ha jaktmässig betydelse för annat än fågeljakt. Sedan gör du tvärtom när det gäller Älg-ammon. DVs du ställer inte om siktet utan noterar vilket avstånd den "råkade" bli inskjuten på. 

Spelar det egentligen någon roll för dig om den är inskjuten på 80 eller 140m? För älgjakten är det antagligen helt ointressant. För att vaka på råbocken kanske det är ett annat läge. Men det innebär bara att du får provskjuta ett par av de smällarna på 200m vallen också.

Publicerat

gå på max precision på båda kulorna och klicka på kikaren för samskjutning på det avståndet du ska skjuta på. den metoden funkar bäst även om det kan kännas ovant.

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen!

Det är en djungel det här känns det som när man inte har någon i närheten som man kan ventilera tankarna med. Jag är inte riktigt född med skriftens gåva så det kan vara svårt att uttrycka sig så ni förstår vad jag menar.

Men visst alla är vi nybörjare någon gång:)

Det lutar åt att jag går på Norma 204 krut till Nosler BST 150gr och Norma FMJ 150gr.

Jag har för mig att jag läst att Norma rekommenderar Magnum tändhattar till sina laddningar men jag kan inte hitta det nu. Är det något ni vet om? Det jag hittade på deras hemsida var att det skulle vara magnum hattar till laddningar över 5gram/77g. De laddningar jag kollar på är inte i närheten av dessa vikter. Men det står att det går att använda dessa till mindre laddningar. Fast då undrar jag hur det påverkar trycket om jag närmar mig max laddningarna för de kulor/krut jag funderar på? Är det något jag behöver oroa mig över?

Kan tillägga att det är kaliber 30.06 jag har om det har någon betydelse.

Åter igen TACK för tipsen!

// Micke

Publicerat

Normas laddata är utformat med Winchester Magnum large rifle primer, dvs du kan ladda med magnum hatt eller låta bli, i en 30-06 är det helt ok vilket som.

i övrigt håller jag med föregående, lär dig att klicka på siktet, det är en kunskap som kommer att ge dig mer i fråga om kunskap än vad du tror. /Christian 

Publicerat

Ska man vara ärlig så - ja du kan faktiskt räkna på samskjutningen. Givet att två kulor till en viss punkt har samma bantid/flygtid så kommer de sannolikt att slå mycket lika. Det som gör att de inte slår exakt lika är att pipan i sig svänger när du skjuter - på samma sätt som en vattenslang när man slår på vattnet hastigt. När kulan pressas genom pipan så sträcks och vrids pipan och det ger upphov till den sk pipsvängningen vilken kan kasta kulan mer eller mindre långt bort.

Men bantiden är en förädisk vän att lita på då den styrs av utgångsfarten (V0), vikt och kulans ballistiska koefficient (BC) så den enda gång två kulor kan fås att samslå på alla avstånd är när de har samma BC och samma vikt, fart och BC. Och det har de som regel inte.

Så vad du kanske ska fundera kring är varför du vill ha samskjutning - och på vilka avstånd.

Jag hade själv en Tikka Continental 6,5x55 som sköt förolämpande bra. Till den hade jag kronans m/41 helmantel, en hemmaladdad Nosler PT som jag lyckades få att samskjuta mellan 0 och 300m med kronans ammunition. Till gris/älg använde jag Lapua Mega som var tyngre. Bössan sköts in på 180 meter med kronans helmantel - då höll man en aning lågt på kråkan/räven under 100m, mitt i mellan 100 och 200, och en aning över på avstånd över 200. Mer än så behövdes inte.

Mega slog då en aning högt på runt 120m om jag inte missminner mig, och runt en cm i sida (vänsterslag). Men en cm i snitt på en älg eller en gris är totalt oväsentligt.

Man kan jobba lite med samskjutningen sett till avstånden, olika jakt skjuts på olika håll.

/T

Publicerat
  • Författare

Då det hela inte var så enkelt och självklart som jag trodde så inser jag att jag ska ta vara på era rekommendationer.

Det låter ju vettigt och lämpligt att hitta de kulor som skjuter bäst och så får jag lära mig att skruva i stället.

// Micke