Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

stövarprov och öppen klass

Featured Replies

Publicerat

Vi har i Finland andra säsongen påkommande med ett såkallat "två veckors prov" tillgängligt för oss hundägare som vill delta på prov. Denna provform påminner en aning om ett öppen klass prov i Sverige. Om jag förstått rätt så kan hundägaren i Sverige i princip välja provmark och dag för att fara iväg med en domare för att genomföra provdagen. Rätta mig om jag har fel !!

Tycker att det i Finland är ruskigt mycket tal om ärligheten och pålitligheten i denna provform. Verkar som om många här tror det kommer att bli "fixade" provresultat, då möjligheten finns att välja domare o provmark samt dag. Var själv lite skeptisk innan provformen godkändes, men vad fan det är ju en bra provform och är fallet så att nån hundägare vill fixa till resultatet för sin hund, så den enda han pissar i ögat är sig själv !!

Nu till min fråga, har liknande diskussioner pågått i Sverige ? Har det varit tal om fixade resultat från prov i öppen klass ?  Tycker jag mig inte ha hört nå dylikt i alla fall !?!?!

Publicerat

Om jag inte missminner mig kommer det till nästa år bli möjligt att anmäla till ÖKL dagen innan. I ärlighetens namn förstår jag inte vad du menar med "pissar i ögonen"

Ja, menar om jag har anmält min hund till ÖKL prov 5 dagar innan. Klart är väl då att jag försöker optimera chanserna med att kolla väder-prognoser, vet att det finns hare osv .

Du har dock rätt i att det blir lättare att optimera bra förutsättningar om du kan anmäla dagen innan.

På din fråga om det varit tal om fixade resultat tycker jag att så har inte varit fallet. Märk väl att jaktprovet skall i möjligaste mån likna en vanlig dag i skogen.

En vanlig dag släpper du oftast på kända harar ( i alla fall en bit in på säsongen) om jag då har en hare som brukar bukta fint och ge bra jakter. Klart jag släpper på en sådan vid ett öppet klass prov.

Publicerat
  • Författare

Klart att även jag skulle släppa på en "känd" hare om det skulle vara möjligt. Det ser jag inte som nå bluff, inte alls.  Jag menade främst om att fixa till resultat, med att hunden får ett resultat den inte presterat. Höga egenskapspoäng o långa drevtider som i verkligheten kan vara "normala" egenskapspoäng och mediokra drevtider. En 1:a som i själva verket borde vara en 2:a osv. kanske jag är blåögd , men tror att det i Sverige ses på ett lite annat sett detta med att delta i prov och att ni eventuellt är lite ärligare överlag, hmmmm fan vet. Det finns väl av alla slag var än man befinner sig  ;)

Låter dock fint om vad du nämner att detta inte varit fallet vad du Testeboån känner till !

Publicerat

Det går aldrig att helt komma ifrån risken att det fifflas på jaktprov..så länge man har med människor att göra så kommer det att fuskas..mer eller mindre. Tror och hoppas dock att det inte är så vanligt...

Kan ju bara se till mig själv...dömer jag åt någon jag känner så tänker jag mig för ännu mera på att inte ge hunden någonting gratis..just med risken att nån ska anklaga mig för att "kompisdöma"...vet många fler som resonerar likadant.

Tror som sagt var inte att risken för fusk är mkt högre vid denna typ av prov..jag har faktiskt hört talas om ett par fall i Finland där hundar blivit "bortdömda" för att domarna redan bestämt sig innan att den hunden inte ska gå vidare till Kilpa och liknande.Ofta har detta varit "äkta" finnar som dömt bort finlandsvenskar...Vet inte hur vanligt detta är...men jag har som sagt var hört talas om det.