Publicerat April 16, 201313 yr Hej. Är riktigt dålig på he här med vilket märke som man ska använda. Har en 30-06. Hittils ha jag alltid använd Norma jaktmatch(fågel och övning) Och Norma Vulkan. För övnings ammo och till fågeln finns he nå fler märken att välja på( bra pris!?!) även för Älgen/bävern/Rådjur
Publicerat April 16, 201313 yr Uj, uj.... Du har världens vanligaste patron! Om man bara tar Norma, Sako och Lapua så har du säkert ett tjugotal olika laddningar. Lägg sedan till Millforce, Remington, Hornady, Rhino, RWS, Geco så har du säkert 30 till. :-) Övning har du Norma, Sako, Lapua, Remington och Scandium som är hyfsat lätt att få tag på. /Må
Publicerat April 16, 201313 yr Laddar du eller köpe ammo? Köpe ammo så är du väl rätt ute, till älg/rådjur så tycker jag sako hammerhead är billig bra! finns lite dyrare ammo som northfork men då har du kanske den bästa kula på marknaden, de har även en varmintpatron till bävern(jag tror den finns till 3006)
Publicerat April 16, 201313 yr Författare Laddar du eller köpe ammo? Köpe ammo så är du väl rätt ute, till älg/rådjur så tycker jag sako hammerhead är billig bra! finns lite dyrare ammo som northfork men då har du kanske den bästa kula på marknaden, de har även en varmintpatron till bävern(jag tror den finns till 3006) Köpe ammo ;D
Publicerat April 16, 201313 yr Åk förbi millforce i Bjästa vetja! Annars rekommenderar jag Lapua Mega, klart prisvärd. /Cris
Publicerat April 16, 201313 yr Åk förbi millforce i Bjästa vetja! Annars rekommenderar jag Lapua Mega, klart prisvärd. /Cris Millforce säljer ju Northfork som jag tipsade om, bra val!
Publicerat April 20, 201313 yr Författare Millforce säljer ju Northfork som jag tipsade om, bra val! Ska åka förbi affärn deras nån dag fram över och kolla lite. Nån som vet om man kan få nå prov ex? Känns dyrt att köpa en hel ask sen så går dom inge bra ve bössan.
Publicerat April 21, 201313 yr Ska åka förbi affärn deras nån dag fram över och kolla lite. Nån som vet om man kan få nå prov ex? Känns dyrt att köpa en hel ask sen så går dom inge bra ve bössan. Med tanke på att det kan behövas mer än en serie för att pipan ska skjuta bra med en ny ammunition så är nog en ask för prov nog minimum..... T
Publicerat April 21, 201313 yr Aldrig fel att prova lite olika ammo och se hur bössan tar dem. Min 1900 i 30-06 mantlar med svårighet Lapua Mega, så de undviker jag. Skjuter riktigt hyfsat med RWS doppelkern. För övning går norma bra, men bäst går faktiskt den billigare federal american eagle.
Publicerat April 22, 201313 yr ..... Min 1900 i 30-06 mantlar med svårighet Lapua Mega, så de undviker jag........ Mantlar med svårighet är ju skitbra, då slipper du ju slaska med ammoniaken så ofta..... Blöta kulor som mantlar ( dvs lämnar kvar metall från manteln i pipan ) är annars mitt högst privata hatobjekt, förmodligen därför jag gillar hagelpangar mer - enklare att hålla rena. Däremot ska en patron kamra smutt, annars är det ett lite helsike. Och bössfan ska mata korrekt, annars blir det ett litet helsike. Eller det blir alltid ett litet helsike med bultpangar, därför håller man sig sådana med baskyl. Och skjuter med ammuntion som inte mantlar. /T
Publicerat April 22, 201313 yr Mantlar med svårighet är ju skitbra, då slipper du ju slaska med ammoniaken så ofta..... Blöta kulor som mantlar ( dvs lämnar kvar metall från manteln i pipan ) är annars mitt högst privata hatobjekt, förmodligen därför jag gillar hagelpangar mer - enklare att hålla rena. Däremot ska en patron kamra smutt, annars är det ett lite helsike. Och bössfan ska mata korrekt, annars blir det ett litet helsike. Eller det blir alltid ett litet helsike med bultpangar, därför håller man sig sådana med baskyl. Och skjuter med ammuntion som inte mantlar. /T Precis. Mata var ordet som jag tappade bort i min allmänna förvirring.
Publicerat April 22, 201313 yr Precis. Mata var ordet som jag tappade bort i min allmänna förvirring. Jag tror det är "kamra", de flesta pangar som har matningsproblem har det för att magasinet pekar patronen fel eller patronen har fel längd. Och då är det inte Lapua Mega du har problem med - då är det nog det mesta med den kulformen som konstrar. Inte för att kulformen är fel utanför magasinet pekar patronen helt fel. Sedan kanske du räddas av en spetsig kula eller en lite kortare patron (kortare kula eller djupare satt kula), men det döljer bara det underliggande felet. Helt korrekt inställd matning klarar av att mata kalibrerade tomhylsor......... Man brukar ange att när patronens bakplan passerar rampens början (vissa anger när patronen släpper magasinet) så är matningen slut och kamringen tar vid. Ett trångt patronläge och en lite stor hylsa ger däremot kamringsproblem (trögt att stänga). /T
Publicerat April 22, 201313 yr Jag tror det är "kamra", de flesta pangar som har matningsproblem har det för att magasinet pekar patronen fel eller patronen har fel längd. Och då är det inte Lapua Mega du har problem med - då är det nog det mesta med den kulformen som konstrar. Inte för att kulformen är fel utanför magasinet pekar patronen helt fel. Sedan kanske du räddas av en spetsig kula eller en lite kortare patron (kortare kula eller djupare satt kula), men det döljer bara det underliggande felet. Helt korrekt inställd matning klarar av att mata kalibrerade tomhylsor......... Man brukar ange att när patronens bakplan passerar rampens början (vissa anger när patronen släpper magasinet) så är matningen slut och kamringen tar vid. Ett trångt patronläge och en lite stor hylsa ger däremot kamringsproblem (trögt att stänga). /T Stämmer bra. Spetsiga kulor innebär inga som helst problem. Om jag nu inte dummar mig och skjuter Sellior & Bacon på älgbanan vill säga, då har jag kamringsproblem. Får se om jag inte tar hjälp av Robban att se över problemet eller om jag blundar ett tag till....