Publicerat April 18, 201313 yr Efter att jag ha ställt in kikarn så he e mitt i på 80M. Kan man då "nolla" den så om man skruvar uppåt lr neråt om man ska skjuta längre/kortare? Så man hittar tbx snabbt till då den e mitt i på 80 m? Att man ha ställt in den på jakt ammon. Sen då övnings ammon ska användas så ställer man ju om den och sedan vill man ju vrida till rätt läge igen. Vortex Diamondback http://www.vortexoptics.com/product/vortex-diamondback-3-9x40-riflescope-v-plex-reticle . Finns ju nå skruv i mitten på vreden.
Publicerat April 18, 201313 yr http://www.vortexoptics.com/uploads/web_manual_rfl_diamondback.pdf Fanns ju instruktion i länken du själv la ut... Vill dock säga att jag inte har en aning om hur bra eller dåligt det funkar med just ditt sikte. Är det bra eller dålig kvalitét? Kan inte hjälpa dig där. Generellt så kan ett dåligt sikte (OK nu överdriver jag lite) kräva ett skott eller en "knackning" innan riktmedlet flyttar sig exakt så mycket som vredet säger att det skall göra. Det kan också vara så att du måste "gå från samma håll". DVs lite lätt överdivet som glappet på en gammal svarv. Om du går in en tiondel för långt så kan man inte bara backa en tiondel. Utan du måste backa tex en mm för att sedan gå fram till tänkt läge. Men det här är kanske för bra sikten för att man skall behöva tänka på dylikt?
Publicerat April 18, 201313 yr Skruva på rattarna skriv upp siffrorna och sen lär du dig dom utantill. Du kan inte alltid lite på kvalité och tro att det går bra hela tiden. Till och med ett zeiss kan strula med ovannämnda. Prova osv. Egentligen vill jag inte börja skruva när du ska skjuta djur. Kan ju blir vad som helst! Inte att rekommendera även fast många gör det.
Publicerat April 19, 201313 yr Författare http://www.vortexoptics.com/uploads/web_manual_rfl_diamondback.pdf Fanns ju instruktion i länken du själv la ut... Vill dock säga att jag inte har en aning om hur bra eller dåligt det funkar med just ditt sikte. Är det bra eller dålig kvalitét? Kan inte hjälpa dig där. Generellt så kan ett dåligt sikte (OK nu överdriver jag lite) kräva ett skott eller en "knackning" innan riktmedlet flyttar sig exakt så mycket som vredet säger att det skall göra. Det kan också vara så att du måste "gå från samma håll". DVs lite lätt överdivet som glappet på en gammal svarv. Om du går in en tiondel för långt så kan man inte bara backa en tiondel. Utan du måste backa tex en mm för att sedan gå fram till tänkt läge. Men det här är kanske för bra sikten för att man skall behöva tänka på dylikt? Ja se på fan. ;D
Publicerat April 19, 201313 yr Ett sätt att testa funktionen på inställningsrattarna borde väl vara att skjuta "en fyrkant" typ skjuta ett skott skruva ut till vänster säg 10 knäpp sen upp 10 knäpp sen höger 10 knäpp och sist ner 10 knäpp. Då borde ju sista skottet sitta där första tog?? (spelar ju ingen roll åt vilket håll man går runt). DT
Publicerat April 19, 201313 yr Min åsikt är att ditt önskemål ska gå enkelt att göra. En vortex ska tracka dvs hitta tillbaka perfekt till riktpunkt. Gör ett sikte inte detta bör man nog byta om man inte skjuter tavla. Man lossar skruven, lyfter ratten och sätter med den på nollan och skruvar fast. Dina önskemål är precis vad långhållsskyttar gör gång efter annan. Du skall kunna sitta och skjuta 3 bra skott och vrida ratten i botten på ena hålletr och tillbaka till noll utan att det flyttat sig öht. Annars funkar inte siktet. Allt annat knackande och sättskott är inte ok, då vet man inte när "sättningen" kommer. Hoppas det hjälper dig, vortex duger fint till detta.
Publicerat April 19, 201313 yr Författare Min åsikt är att ditt önskemål ska gå enkelt att göra. En vortex ska tracka dvs hitta tillbaka perfekt till riktpunkt. Gör ett sikte inte detta bör man nog byta om man inte skjuter tavla. Man lossar skruven, lyfter ratten och sätter med den på nollan och skruvar fast. Dina önskemål är precis vad långhållsskyttar gör gång efter annan. Du skall kunna sitta och skjuta 3 bra skott och vrida ratten i botten på ena hålletr och tillbaka till noll utan att det flyttat sig öht. Annars funkar inte siktet. Allt annat knackande och sättskott är inte ok, då vet man inte när "sättningen" kommer. Hoppas det hjälper dig, vortex duger fint till detta. Okej Tackar Ska fixa nån ammo först som jag e nöjd med och ställa in allt efter den. Och sedan nolla., Sen få man kolla hur he blir med övningsammon ;D Även så blire väl nån jaktstig. Så man lär sig typ hur lågt/högt man ska ställa på 30, 50 , 70 M,. Kan skotten variera i sidleds? Känns som de ställ man mest efter hur he blåser. (efter allt e inställt så he gå rakt)
Publicerat April 19, 201313 yr ............ Kan skotten variera i sidleds? Känns som de ställ man mest efter hur he blåser. (efter allt e inställt så he gå rakt) Ja, det kan de. Men vanligen inte med våldsamma sidoslag, 1dm @100m får anses vara ganska mycket. /T