Publicerat April 18, 201312 yr Hej jag letar efter en ny visselpipa till hunden. Skulle vilja ha en visselpipa för min stoppsignal. Vill gärna ha en typ "domarpipa" finns det någon sådan spec för jakt? hoppas ni förstår vad jag menar Mvh//Henrik
Publicerat April 18, 201312 yr Sån här kanske? http://www.haromi.se/visselpipaacmethunderdomarpipa-p-1532.html?cPath=22_126
Publicerat April 18, 201312 yr Jag kör med deras men den i hjorthorn, en enke långl signal för stopp en dubbel signal för inkallning och många lite lägre när hon ska söka i närområdet! Men det är jag det(retriverstuket) jo en trippel om hon ska apportera stor oskjuten gris..........
Publicerat April 19, 201312 yr Jag kör med deras men den i hjorthorn, en enke långl signal för stopp en dubbel signal för inkallning och många lite lägre när hon ska söka i närområdet! Men det är jag det(retriverstuket) Uppväxt med retriver jag också.... Dock har jag inte testat stoppsignalen "skarpt" än för jämten. Kan vara användbar vid ett stånd och kunna få hunden att stå still utom riskområde. Har tränat att sätta upp handen utan ljudsignal också. Funkar ok när jag tränar, men har inte testat det heller, "skarpt" än. Inkallningen har jag testat på 700m och den funkar. Dock är tiken "lat" och springer gent vid inkallning. Så hon stannar och kontaktskallar var 50-100m för att få ny signal för att checka av att hon är på väg åt rätt håll. Men som sagt, en "ben/horn pipa funkar bra. Finns i alla djuraffärer. Annars är det inget fel med en tomhylsa heller. Oftast klart billigare! Hört att vissa använder järppipor för att vara så "naturtrogen" som möjligt utan att skrämma vilt i närheten.
Publicerat April 19, 201312 yr Jag har den här modellen med dubbla pipor. Då kan man ha en o samma pipa till en hund och sedan är den handgjord så varje pipa har lite olika läten.
Publicerat April 21, 201312 yr Acme har bra pipor, använder två pipor. E n för stopp och andra för vändsignal & inkallning. Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2
Publicerat April 27, 201312 yr Jag kör med två olika pipor, acme för inkallning och en domarpipa för stoppsignalen. Funkar bra att ha två pipor i halsbandet. Tänk bara på att köpa en domarpipa utan kula, på vintern fryser kulan fast.
Publicerat April 28, 201312 yr Författare Okej men det finns ingen spec domarpipa spec för jakt? ja det var ett bra tips att inte köpa en sån med kula
Publicerat April 28, 201312 yr Den jag har är en visselpipa dubbelton och där kan man göra olika ljudkombinationer med olika signaler. Det är den uppe i högra hörnet el. den liknar den jag har iaf. http://www.hundforaren.se/Webshop/Butiken.php?inkallning
Publicerat April 30, 201312 yr Okej men det finns ingen spec domarpipa spec för jakt? ja det var ett bra tips att inte köpa en sån med kula Antar att du inte bemödade dig att kolla in min länk... Jag har aldrig varit med om att kulan frusit fast, någon om har det?