Publicerat April 20, 201313 yr Hej! Jag har hittat några helt nya Zeiss-kikare till rätt bra pris: -Victory Varipoint 1,5-6x42, -Classic Diavari 2,5-10x50 T, belyst, Varipointen är 3 tusen dyrare. Min fråga är, räcker en 42-glugg till vaket när det är en kvalitétskikare eller ska jag välja den "lite enklare" Diavarin med 50-glugg. Siktet kommer att sitta med snabbfästen på en 308 med bra öppna riktmedel. Vad säger ni rutinerade jägare? /Farfar
Publicerat April 20, 201313 yr Jag hade gått på Varipointen och skaffat åtelbelysning om det hade behövts. Men har ju lite med vad du ska använda siktet till mer att göra.
Publicerat April 20, 201313 yr Författare Tack Upptag för snabbt svar! Egentligen hade Farfar inte tänkt använda siktet till så mycket mer förutom lite smyg. Hade tänkt börja med att prova att köra med de öppna siktena på korta avståndvid drevjakt så här i början. Kan låta naivt men bara för att Farfar är helt ny som jägare och helt ny på forumet betyder det att han inte har skjutit förut... Men om farfar vill vaka på gris utan åtelbelysning, då tycker du att det är för liten glugg eller? /F
Publicerat April 20, 201313 yr 42 glugg räcker alldeles utmärkt för vak...har själv jämfört mina Varipoint 56:or med 42 och måste erkänna att jag inte märker så stor skillnad gällande mörkeregenskaperna. Tror det mer handlar om optikkvalitet. 42:an är ju dessutom en grym allround kikare som du täcket istor sett all annan jakt med också.. /Fredric Sent from my iPad using Tapatalk HD
Publicerat April 20, 201313 yr Författare Just det som Frei skriver gör Farfar kluven; "42;an är ju dessutom en grym allround..." Mitt val är alltstå antingen; - Varipoint 42-gluggen som är en riktigt bra kikare och mycket allround. Men kanske inte riktigt lika bra som en 50-gluggare av lite sämre kvalité på just vak i sämre ljus. eller; -En Classic Diavari med 50-glugg för vaken kväll och gryning med snabbfäste och sen de öppna riktmedlen (som är riktigt bra) för den andra jakten. Alltid svårt när budgeten gör att man måste kompromissa åt ngt håll...
Publicerat April 20, 201313 yr Jag tycker varipointen suger när det gäller mörker...... nu jämför jag med många 56 gluggar men även med obelysta helior tex 1-4x24 och 8x56. just varipointen är enligt mig inget vaksikte. jag skulle mycket hellre ta en meopta 3-12x56! detta är min åsikt och mina ögon ingen vetenskap. jag kör själv med zeiss ht 3-12x56 eller helia 6-24x56 för vak. och JAG tror inte det är superskillnad på en 42 eller 50 tub men jag vill inte vaka med varipoint, då tar jag hellre mina z6i 1-6x24.
Publicerat April 20, 201313 yr Ja, fast att påstå en swarre med 24 öppning vara bättre i mörker än ett varipoint 50 eller 56 är ju typ samma sak som att med övertygelse påstå att ljudet är snabbare än ljuset..
Publicerat April 20, 201313 yr Jag har skjutit rätt mkt svin nattetid med lite olika europeiska sikten. Obelyst Diavari Z 1,5-6x42 Mindre bra. Varipoint 1,5-6x42 helt okej så länge det inte är allt för mörkt, har inte behövt släppa en gris pga för dåligt sikte. Helia CB 3-12x56 Bra sikte. Varipoint 3-12x56 (belysningen på okularet) även det ett bra sikte för vak. Diavari V 3-12x56 Mkt bra vaksikte! Senaste Varipoint 3-12x56. Även det ett mkt bra sikte för vakjakt. Kahles K624i bra ljus men allt för stark belysning. Jag kan nog inte rangordna dom egentligen då jag inte har suttit o jämfört siktena mot varandra nattetid. I ditt fall hade jag valt Varipointen utan att tveka. Ägt en Classic (Z) och det kommer inte ske igen! På den fick jag dra upp förstoringen till drygt 3 för att slippa tubseende! O är det något jag hatar så är det tubseende. Många sikten lider med det problemet på lägre förstoring.
Publicerat April 20, 201313 yr Författare Oj, det blev mycket för Farfar att hålla i huvudet... Får tänka ett varv till. Grejen var som sagt att priset var riktigt bra för just de två modellerna jag nämde. Stort tack för alla svar denna sena timme!
Publicerat April 21, 201313 yr Ja, fast att påstå en swarre med 24 öppning vara bättre i mörker än ett varipoint 50 eller 56 är ju typ samma sak som att med övertygelse påstå att ljudet är snabbare än ljuset.. Jag testade swarre 1-6x24 mot zeiss varipoint 2,5-10x42, nu är det viss skillnad när det sista ljuset försvinner på 1gg än på 2,5gg. jag var iallafall besviken på denna zeissen. Jag hade även ett helia c 1,1-4x24 och även det slog zeissen varipoint.
Publicerat April 21, 201313 yr Författare Det här på Blocket då ; http://www.blocket.se/lund/Swarovski_Z6i_3_18x50_BT_Varldens_basta_sikte_45836606.htm?ca=11&w=3 Är det ett överpris när man kan hitta det helt nytt här; http://natur.astrosweden.se/swarovski-z6i-3-18x50-bt-p-l/19329-0 Det får jag till 18% billigare för en beggad kikare. Är det verkligen ett ok marknadspris? F
Publicerat April 21, 201313 yr Jag säljer två zeiss ht asv 3-12x56 för 15-16000. Det för 15 är provskjutet.10 skott. Utlandsköpta.
Publicerat April 21, 201313 yr Det här på Blocket då ; http://www.blocket.se/lund/Swarovski_Z6i_3_18x50_BT_Varldens_basta_sikte_45836606.htm?ca=11&w=3 Är det ett överpris när man kan hitta det helt nytt här; http://natur.astrosweden.se/swarovski-z6i-3-18x50-bt-p-l/19329-0 Det får jag till 18% billigare för en beggad kikare. Är det verkligen ett ok marknadspris? F Har ett sånt o det är ett kanonsikte. Tycker att priset är ok, om den är i perfekt skick. Men som ett vaksikte, visst den duger men det finns bättre. Har även en Zeiss ht, med 50 obj. O ht:n är bättre, skillnad är det. Om du ska ha ett rent vaksikte o komma undan billigare så kolla på en fast 8x56. Typ helia, helst europeiskt. Svårt o få ett bättre vaksikte.
Publicerat April 26, 201312 yr Nu låter det i tråden som att Zeiss Varipoint skule vara ett uselt sikte till Vak, och så är absolut inte fallet, Varipointen kommer inte riktigt upp i Victory Diavari, HT, CSX klass men det är absolut ett sikte som duger för vak. Har testat dom flesta sikterna under vak (förutom HT:n) och jag har för tillfället en Varipoint 3-12x56 på vak/jakt bössan mest för att jag ville ha riktmedel 0, samt att allt annat sammanföll bra vid tidpunkten för den affären.
Publicerat April 26, 201312 yr Författare Farfar lyssnar, tänker och lär... F.K så får han Varipointen för 15 och Classic Diavarin för 12. Stort tack för svaren! /F
Publicerat April 26, 201312 yr skilj mellan hur mycket ljus linserna släpper igenom, kvalitet och vilken största förstoring ditt öga klarar av, objektivdiameter delat med din mörkerpupill du har en max mörker pupill , beroende på hur bra dina ögon är och det är till viss del åldersberoende, ung 7mm 50 års 5mm , man får prova sin egen status för det är individuellt ta ett bra kikarsikte, gå ut en kväll , vänj dig vid skymningen, kolla upp mot en blå himmel som mörknar vrid på förstorningen och se när bilden börjar mörkna gör det när man ser himelen men svagt jag får det till ca 10 gångers förstoring med mina ögon, med 56mm lins , då har jag 56 delat med 10 = 5.6 mm pupill i mörkerseende med en 42mm lins kan jag då ha 42 delat med 5.6 = 7.5 x max i förstoring, så en 1.5-6 funkar bra för vak med en 3-9x så får den unga ha lägre förstoring, eller större frontlins sedan behövs det bra glas med, prova lite olika i dåligt ljus, ta med något dåligt för refernas med
Publicerat April 26, 201312 yr När det gäller grisvak så blir det ju inte så långa håll. Sällan man behöver mer än 8 i förstoring. Snarare 4-6 ggr på så korta avstånd. Min erfarenhet i alla fall. Jag har själv ett Trijicon 2.5-10x56 som jag är grymt nöjd med. Jag har aldrig använt mer än 8ggr förstoring men belysningen och optiken är kanon (+ för att man inte är beroende av batteri). Med det sagt ingen jämförelse med övriga kikare som föreslagits.