Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nosler BST 165/168, inte explosivt mjuk?

Featured Replies

Publicerat

Snubblade över en testskjutning med 168gr BST i herrejössesfart igenom ko-lårben och tidningspapper, samt ett annat test med 165g BST i vattendunkar i lagom-fart.

http://www.24hourcampfire.com/ubbthreads/ubbthreads.php/topics/7219652/30_cal_bullet_test_cow_femurs_
http://www.noslerreloading.com/phpBB2/viewtopic.php?f=50&t=18211

Lite längre ner på sidan med kobenskrossen kan man se skillnaden i manteltjocklek på 'nya' och 'gamla' BST, men inget om vilka kalibrar & vikter som blivit 'förtjockade'eller när det hände.

Hade väl varit mer signifikant om det var 168 eller 165 i båda testen samt upprepat 10-100gr,  men 60-70% restvikt från herrejössesfart till lagomfart är väl likvärdigt med partition?

Publicerat

Tja, jag har inte vägt de fåtal partition som jag sett återvunna ur djurkroppar men min "swag" är att de sällan har mer än halva kulvikten kvar, det är mycket bly i spetsen som är borta, med det sagt att du ligger bra till i din slutsats att de nya BT är inte fullt så explosiva som de gamla. /Christian 

Publicerat

När bytte dom gamla mot nya?

Tycker bst är lite för mjuk men om den nyare är hårdare så funkar den bra i vissa fall!

Publicerat
  • Författare

När bytte dom gamla mot nya?

Tycker bst är lite för mjuk men om den nyare är hårdare så funkar den bra i vissa fall!

Det nämns inte. Inte heller vilka vikter & kalibrar som förstärkts och det är olika bud från olika källor, Kasthöken hävdar att det är 180gr och uppåt (artikeln är från 2012).

Jag försökte såga isär en 150gr BST, inköpt under året, men det blev mish-mash så den vill jag inte dra för många slutsatser ifrån.

Publicerat

Ett tips,

Inte såga, fila ner kulan, det ger ok eller tom bra resultat./Christian

Publicerat
  • Författare

Ett tips,

Inte såga, fila ner kulan, det ger ok eller tom bra resultat./Christian

Med en vanlig handfil?

Publicerat
  • Författare

Då ser enl. mitt tycke 150gr (träbakgrund) inte såvärst 'förstärkt' ut jmfrt med 168gr (vit bakgrund och blyet kvar) från 24h campfire.

Mycket smidigare med handfil jmfrt med biltema-dremmeln som jag brände.

post-4233-0-65137600-1366754578_thumb.jp

post-4233-0-31082900-1366754585_thumb.jp

Publicerat

Snyggt, bra resultat och väldigt talande bild./Christian

Publicerat
  • Författare

Snyggt, bra resultat och väldigt talande bild./Christian

Tack.

Skulle du våga använda 168-grainaren i 308-fart (Vo ~ 800-840m/s) till älg?

Publicerat

Tja jag skulle helt klart göra det, men å andra sidan skulle jag då inte heller ta vilket skott som helst och det är ju en stor grej för vissa att inte alltid kunna lossa skott om minsta läge meddelas. 

Om man betänker att en BT är som vilken annan kula i klassen som helst, vulkan, GK, Alaska osv så ser inte jag grejen eller tveksamheten, skjuter det bra i pangen är det bara att köra. /CHristian

Publicerat

Håller med Christian. Bra död i kulorna. Fått genomslag och bra knall fall på cirka 15 grisar innan jag bytte till Oryx.

Nu blir det Accubond ist :)

Men tillbaka till bst, min ändå ringa erfarenhet var att den sköt mkt bra även på långa rävar, sen är det en snygg kula, fräck effekt - djuret är halvdött när du för kulan i loppet hehe

Publicerat

BT är normen för mig mot vilken alla andra kulor jämförs,skjuter alltid ruskigt tätt och levererar väldigt mycket död varje gång.

/Mike

Publicerat

Min erfarenhet säger att BT hanterar anslagshastigheter upp till 880m/s utan att haverera för mkt, går det fortare än så bör du välja ett bondat alternativ, ser inga problem i att använda 168:an på älg, lycka till,, :)

Med vänlig hälsning Tommy

Publicerat

Är det någon märkbar skillnad mellan 168/180gr?

Har nämligen beställt 180gr kulor nu till min första laddning jag tänkt göra själv.

Har iaf förstått att djuren dör med den här kulan men hur håller den ihop. Ska bli väldigt kul att testa.

• 11 months later...
Publicerat
  • Författare

Uppdatering...

BST 165 resp. 150 (från vänster till höger) nerfilad, försökte vara nogrann med att fila lika djupt på båda två.

Skillnaden i förstärkning blir nästan akademisk, båda blykärnorna är konkava i svansen mot tidigare versioner som är konvex?

(165.an såg ut som 168:an ovan tills den sista milimetern ner till mitten var nerfilad)

post-4233-0-13231000-1397249129_thumb.jp

Publicerat

Snyggt gjort! BT har väl alltid haft tunn mantel fram och tjock bak till? Min erfarenhet är att den är tuffare än till exempel Sierra Sprängking tack före bt:ns tjockare mantel. Dock öppnar BT upp väldigt fort och släpper bly fram till, även släppa hela blykärnan (eftersom den inte är bondad) så det kan bli grisigt också. Men den penetrerar ruskigt bra för att vara en blyspets.

Publicerat
  • Författare

Snyggt gjort! BT har väl alltid haft tunn mantel fram och tjock bak till?

Äldre (pre 2003) konstruktioner av BST verkar vara ännu tunnare och konvexa i svansen (till vänster i bild.. inte min bild nedan utan från 24hourcampfire länk)

20121224_103854_zps3c46f2bb.jpg

Publicerat

Ja det va skillnad det! men bakpartiet är tjockt på båda tillskillnad mot många andra blyspetsar. Jag sköt en dovhind som va skadeskjuten på grannmarken med 6,5x55 120 grain bst i 885 m/s, kulan penetrerade utan problem rakt igenom och hinden stöp i skottet. Mycket potent kula.

Publicerat

Har jagat med BST Fabriksladdat i 3 säsonger. Grisar hjortar rådjur har fallit för den kulan typ allt på skotplatsen. Skulle skjuta älg med den om läge ges.

S.