Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valet mellan 30-06 6 .308 vad väljer man?

Featured Replies

Publicerat

Tjena här är en riktig gröngöling, jag har precis tagit examen samt ropat in en Beretta Sporting 686.

Nu går jag i tankarna att inhandla en Remington 700 WTR den med 3 kantig pipa.

Men som många andra så är jag kluven mellan 30-06 & .308.

WTR är .308

Men jag har även spanat in en Sauer 101 Classic XT samt en Sauer 90 select

dessa med 30-06.

Det jag undrar är eftersom jag är en färsking kommer 308:a att göra jobbet om jag jagar gris?

Eller är det 30-06 som gäller?

Tacksam för svar.

Publicerat

Generalsvaret blir att du väljer den bössa som passar dig bäst.
Den egentliga skillnaden mellan .308 och 30-06 är näst intill försumbar.

Publicerat
  • Författare

Okej, men då vet jag vad jag ska göra i helgen. Det blir raka spåret till Svante Nilsson.

Det blir nog en bössa & ett sikte.

Sen ska jag väl ha en 22LR också.

Finns det någon som hört talas om Toz 22LR?

22:an ska jag ha mest för övnings skytte.

Publicerat
  • Författare

Tillägg på föregående

Toz 78 22LR?

Tror att det är en rysk bössa.

Publicerat

308, 30-06 lika bra kalibrar.

När det gäller 22 long, köp en gammal Anschutz så har du något som skjuter hål i hål.

Publicerat

Inget fel på att köpa en toz som paket däremot! Ljuddämpare kikare allt färdigt. Det är dugliga grejjor! .308 räcker bra. Bara gnäll om att det går att skjuta tyngre kulor i .30-06 bla bla bla... köp en 9.3x62 då?! sen kan man fråga sig. Varför har just dessa 2 råkat så stort i luven på varandra? Dom liknar inte varandra på något sätt över huvudtaget enligt mig... då kan man bråka vettigare kalibrar!

Publicerat
  • Författare

Ja det lutar åt en Remington 700 VTR .308 med Zeiss sikte. Denna bössa blev jag väldigt fäst vid. Det var en sådan som jag sköt precitions provet med. Den kändes väldigt bra. Men jag ska väl klämma lite till på Sauer.

Jag har läst i ett annat forum att VTR inte är ett precitions vapen men sammtidigt så läste jag att det var det så hur ska man veta?

Är det någon som vet? Jag menar om man är en bra skytt med en Zeiss Diavari HT 2,5-50 belyst så konmmer det att vara aceptabellt resultat. Jag vill ha så nära hål i hål som möjligt.

Jag tackar er som svarat på denna tråd.

Publicerat

Jag hade en vtr tidigare och det var riktigt bra precision i den. Och med den sköt jag hål i hål sittande i bänk.

Publicerat

Citerar ett inlägg från tidigare forum. Jag älskar denna förklaring :D

Det är den inte. Det är amerikansk: krokig, glapp och jävlig, snedborrad överallt. Redan till sin konstruktion är den usel, den är framtagen för att vara billig att tillverka - inte bra. I princip börjar de med en bakfull mexare som kapar av en rörbit och ger till en annan, fortfarande full, mexare som kastar in den i svarven och vevar på rattarna på samma sätt som han slog efter Piñatan när han var liten, sen går biten vidare till nästa mexare som blivit blind av de fyra liter träsprit han hällt i sig till frukost för lite frihands bandslipning och några vingliga vändor med en 18V Makita - sen är "underverket" klart.

Men det finns material att ta av och de billiga lösningarna som ex.vis den lödda slutstycksspaken ger faktiskt fördelar vid "trimning" så den har potential att bli riktigt bra efter en massa jobb - ungefär som klassiska amerikanska v8-motorer: patetiska bojsänken med effektuttag som en japansk motorcykelmotor på en sjättedel av slagvolymen och bränsletörst som en oljetanker i motvind, men gör man i ordning skrotet händer det grejer...
Fast som den kommer från fabriken är den en hög skit - även om den passerat deras "custom shop".

Publicerat

Har en Toz78 -04 tror jag det är, med "Monte Carlo" modell på kolven. Skjuter väldigt bra, kant i kant på 50m om man anstränger sig. Enda som jag är smått missnöjd över är kolven, som är väldigt liten åt mig. Men modellen med rak kolv känns större och bättre. Så mitt tips är att prova om kolven passar någorlunda annars prova andra bössor också.

Har även skjutit på 100m oseriöst på en 10x10cm plåt och träffat samtliga skott efter inskjutning :)

Publicerat

Ahhhh Det är ju 6,5*55 som gäller:-) Liten smäll, fin kulbana och mysig rekyl :thumbsup: