Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako blackbear 30-06. Vilken ammunition?

Featured Replies

Publicerat

Ska snart hämta den nya älsklingen, en Blackbear i kaliber 30-06. Har någon erfarenhet av dessa och vet vad de skjuter bäst med för fabriksladdade patroner?

Publicerat

Grattis till en fin bössa!

Det där med ammo är ganska individuellt för varje pipa. Så jagar du millimetrar får du helt enkelt köpa olika fabrikat och kulvikter och testa dig fram.

Misstänker iom vapenvalet att du främst kommer att ha den till drev/hundföreri och då är ju kvaliteten på kulan viktigare än några mm på tavlan 100m bort. Om så är fallet så tycker jag du ska välja en tung kula som gärna är bondad. Själv kör jag med 13g hemmaladdad Lapua Mega i min 3006. Megan är inte en bondad kula men jag är tokigt nöjd med den, bra djupverkan och bra död i den.

Publicerat

gratulerar till ett fint bössval. hade de inte blaser inne eller? ;)

skämtåsido, har själv en 85a och den skjuter, precis som ovan skribent nämner, bättre än vad jag gör med de flesta kulor jag testat utom övningsammunition av snikmodell. min erfarenhet, likt kollegan ovan, är att det handlar om mm på 100 meter beroende av kulval.

själv kör jag med 180 grain nosler partition som anpassats till mina grejer med hjälp av en forumsmedlem. som det känns kommer jag aldrig byta till någon annan kula, den går som en dröm i min kanon. bra jobbat till dig som hjälpte mig, du vet vem du är  :thumbsup:

sett över forumet så har vi en liga som förespråkar kulhastighet framför kulvikt och de förespråkare som jag stött på i det verkliga livet har bra koll på grejerna så även om du väljer en lättare kula kommer det gå bra. på initiativ av forumkollegan som bistod mig vid laddningen så gick jag ner i kulvikt och det mesta jag pekat på med min 85a har dött rätt bra. de djur som inte reagerat önskvärt har inte mycket med kulan att göra ...  

så för att du ska få ut någon av mitt svar - testa en kultyp du trivs med och litar på. med största sannolikhet kommer din sako älska kulan och prestera minst lika väl som du som sitter bak kolven. 

Publicerat

Kul med en stallkamrat!

Jag sköt in min Sako BB .30-06 i veckan med 12g´s Lapua Mega (hemladdade men enligt fabriks receptet) och dom har fungerat bra i alla min Sako bössor, skjuter riktigt tätt.

Har skjutit det mesta med den kulan och träffar man så dör det.

Publicerat

Jag har en svartbjörn fast i kaliber .308 istället för 30-06 (trodde inte ens de tillverkades i 30-06?)

Jag har testskjutit fabriksladdade norma alaska, vulkan, oryx och som det verkar på de rundor jag kört så skiljer det ca 5 mm i träffbild på 80 meter, då har jag iofs inte skruvat fast bössan utan det är i skjutbänk.

Använder Remingtons övningsammo vilket verkar ligga ca 3 cm under jaktammuitionen. Blev förvånad första gången för på min tidigare bössa låg remingtons övning ca 5 cm över.

Publicerat
.
  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Tack för alla svar!

Jo tanken är att ha den främst på drevjakter och som hundförare. Så egentligen är inte de sista millimeterna så viktiga, men det är ju kul att få så bra precision som möjligt. :-)

Nu har äntligen licensen kommit, så idag blir det att köpa ammunition.

Ni verkar nöjda med bössorna, så det ska bli riktigt intressant att se vad den går för.