Publicerat April 26, 201312 yr Om lite mindre än tre veckor ska jag hämta min settervalp. Nu har jag en fundering. Jag har läst och hört om ett hjälpmedel för att träna "sitt i uppflog" som inte verkar för svårt att göra själv. Tror att det kallas för "visionsripa, nu till frågan hur gör man en sådan? Vilka material använder man? Tydligen ska man kunna göra den så att det låter lite som en fågel som lyfter när man kastar den.
Publicerat April 26, 201312 yr Författare Tack för svar! Har du någon bild eller kan du beskriva lite tydligare? Hur långt rör? Hur långa/hur många plastremsor? Tejpar du fast plastremsorna?
Publicerat April 26, 201312 yr Den ser ut som en smällkaramell enkelt beskrivet, sitter på jobbet nu så bild är.svårt just nu. Vår håller ca 20cm i längd så de kommer ner i en uppflogsbur, är den tänk att brukas endast genom handkast kvittar längden. Fransarna är ca decimetern lång och vi tejpar ihop våra, ja. Men om de låter som en fågel..nä..en konstig fågel möjligen.
Publicerat April 26, 201312 yr Författare Tack igen! Jag läste nånstans att plastremsorna lät lite som vingslag. Jag får ta en pysselstund och prova mig fram helt enkelt. Surt att behöva jobba en fredagkväll...
Publicerat April 26, 201312 yr Pyssla på du, inga problem som helst att få till ett plastflyfä. 24 timmar natt gör jag gärna när 7 dagars ledighet hägrar ;-)
Publicerat April 27, 201312 yr Ett plaströr, lite eltejp och en vanlig vit plastkasse. Den är ett användbart träningshjälpmedel för att lära in rätt beteende hos valpen vid flog.
Publicerat April 27, 201312 yr Jag har en vanlig toarulle som jag har lindat in i en vit plastpåse och gjort som en smällkaramell. Fransen är väl ungefär 15 cm. Nu har jag bara fransen på en sida. Jag var på en föreläsning i veckan med Hundskolan Vision och Mattias hade en med frans på båda sidor. Men båda sätten funkar lika bra.