Publicerat April 26, 201312 yr Hej! Suttit och letat nu ett bra tag men hittar inte riktigt det jag söker, undrar hur det funkar med ripjakten i samebyarna som det är lottning i. Är det någon slags kvotering på hur många "jaktdagar" eller vad det heter? (jaktmannadagar)? Eller är det "fritt" fram från den 25e aug eller blir det stopp när någon kvot har uppfyllts? Hoppas ni förstår hur jag menar, T.ex om jag skulle vilja anmäla mig till lottning i mitten av september kan det vara för sent då? För man får väl önska vilken tid man vill komma som förstår det. Mvh//Henrik
Publicerat April 28, 201312 yr Är det klent med ripa brukar de hålla igen, var två år(tror jag) sedan så uppmana de till jägarna att inte komma alls. Ett riktigt katastrofår. Men det är klart enklare att få plats ju senare du önskar komma. Ring å prata med Olof om du undrar över någe, han är trevlig att språka med.
Publicerat April 28, 201312 yr Författare Okej ja det var väl mest det jag undrade över ifall man anmäler sig till lottning och önskar att komma säg t.ex. två veckor efter premiären det finns ingen risk att kvoten är fylld så man inte får jaga? eller är det jakt hela säsongen?
Publicerat April 30, 201312 yr Författare okej ja får hoppas på det om man kanske ska anmäla sig en vecka efter premiären eller så.
Publicerat Maj 9, 201312 yr Författare Tjena igen Nästa fråga.Tänkte om ni visste på ett ungefär Vilken av samebyarna är det mest tryck på? Borde väl vara mer chans till en lott där det är minst antal lotter? Mvh// Henrik
Publicerat Maj 9, 201312 yr Henrik, lämna din intresseanmälan till Tåssåen du så ska du se att det går vägen med tanke på att du inte tänker jaga premiärveckan. Helt övertygad jag!