Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

vad kommer ni göra med era 6.5x55?

Featured Replies

Publicerat

om olyckan av alla olycker inträffar, dvs blyförbudet inträder. vad kommer

ni göra med era 6.5x55 ? kommer ni använda dom som klass två böser

eller kommer ni få dom ombygda eller kommer ni skorta dom ?  :-

Mvh Lalle

Publicerat

Antingen bygger jag om den lr så får den tjänstgöra som räv-och rådjurdräpare samt övningsbössa. Jag skulle aldrig skrota min Carl Gustaf, det vore som å amputera högerarmen.

Publicerat

Klass 2 studsare duger fint för mig. Har en win featerweight i 6,5 som jag svårligen skulle kunna skilja mig ifrån, skulle isf vara i utbyte mot en ny i classicutförande.

Dessutom jagar jag inget klass 1 vilt. Sjukt förresten det här med klassindelningar och jägarexamen. Om man vill ha tex 6,5x55 för toppfågel så måste man ha tagit högviltsexamen för att få licens. Det gör ju ingen skillnad för brottet, man är ju lika kriminell i polisens ögon om man jagar med fel vapen eller är utan jägarexamen :- :-

Publicerat

Daniel H, jag tycker också att det är lite sjukt med indelningarna. Borde indelnigarna inte vara efter djurarterna i stället för kalibrarna.

Men det finns ju 6.5 ammo som inte klarar kraven för klass 1 också.

Kan någon förklara varför det är så här?

Publicerat

Jag kommer nog att skaffa en till bysse med en grövre kaliber om bly-skitförbudet går igenom, som endast kommer att bli för älg och nalle.

Min Sako75 går så bra att ingrepp i den känns uteslutet.

Sakon kommer att förbli det kulvapen som jag kommer att jaga mest med oavsett klass. :)

Publicerat

Har inte det problemet

Äger ingen

Publicerat

Byta till .270 Win i mitt fall (tror jag) då jag jagar både rådjur och hjort. 6,5:an kommer att bli en renodlad klass 2 samt träningsbössa. Till älg finns ju .300 & .375...

Publicerat

Jag tror att jag ska skorta min... ::)

• 2 months later...
Publicerat

Min är redan idag (av mig) nedklassad och jag använder den endast till, Bäver, rådjur samt toppfågel. En fantastiskt fin kaliber till detta tycker jag.

Publicerat

självklart kommer man behålla 6,5an till rådjur,bäver och toppfågel.

Publicerat

Om man vill ha en 6,5  så måste det vara läge att köpa en nu , folk rear ju bort dom som galna.

Publicerat

Min 6,5:a blir kvar, jagar mestadels rådjur med den ändå..och billig att öva med..Till klass 1-vilt har jag isåf en 338 Win. Mag. :)

• 3 weeks later...
Publicerat

Den används redan till övning och småviltsjakt, 45-70 till större djur

Publicerat

Självklart kommer jag att behålla den! Skaffade den ganska nyligen så jag fick den till ett mycket bra pris. Bössan en Sako Finnbear från 1980 i mycket bra skick med mycket fina täta träffbilder. Billigt att övnings skjuta! För jakt är den perfekt till rådjur så den blir kvar i skåpet! Har även precis skaffat en Sako 75 laminat i 338Win Mag så den bössan får åka med på älgjakten till hösten.

/Marcus

Publicerat

Är det på en 96:a som är borad så skrota den varken det blir förbud eller inte

Är det en bra och  grov pipa på den kan den vara användbar till en anan låda

Publicerat
  • Författare

det är inget fel med 96,  >:( om man stör sig så mycket på att de späner när man

låser slutstycket så fins de bygsatser för att konvatera till 98. byter man ut arme

trycket mot ett bold tryck så är den skit fin å skjuta med.

Mvh Lalle

Publicerat

Det som jag inte önskar någon är lådan havererar vilket är störe risk på en 96:a som är borad

Och så ska man inte anväda hårt ladad ammo i dom 

Beroende på att dom inte är bygda för dom tryck man kan lada till med morderna krut

Publicerat
  • Författare

ja jo, det har du rätt i.  :-[ undviker man att lada hårt så är de endå en trevlig bösa att skjuta med.

Publicerat

Min är klass 1 och kommer så att fortsätta vara.

6,5x55 Ackley improved, gör 900 meter med 140 grains Barnes X duger utmärkt åt mig för många år framåt.

Dessutom slår normas 6,5x55 Golden Target (300 meters ammo) på pricken på samma ställe som jaktammon, så jag använder den till allt tävlande och nöjesskjutande när jag inte giter ladda själv.

MVH Håkan

Publicerat

Har ingen 6,5x55, har inte haft och kommer aldrig att skaffa. ;D  Föredrar .308W.

Leverpete

Publicerat

Nog blir min kvar, men inte som klass ett, det har aldrig varit dess mening heller, det får 308'an och 45-70'n sköta om....

• 1 year later...
Publicerat

Ärligt talat så är de ingen risk att 6,5 blir klass 2  . Sverige kommer inte att införa blyförbudet . Skulle dom mot alla odds göra de så blir vi de ända landet med det fjantiga förbudet + skulle de bli så ändå så ska jag personligen käka upp min gamle jaktmössa  :o

Publicerat
Ärligt talat så är de ingen risk att 6,5 blir klass 2  . Sverige kommer inte att införa blyförbudet . Skulle dom mot alla odds göra de så blir vi de ända landet med det fjantiga förbudet + skulle de bli så ändå så ska jag personligen käka upp min gamle jaktmössa  :o

Förbudet är ju redan datum bestämt, förstår inte riktigt vem som kommer att riva upp det.

En sak är säker i alla fall att om den "röd-gröna" röran vinner valet så kommer du nog att få käka upp din gamla jaktmössa...