Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Regler gällande förankring av skåp <150kg?

Featured Replies

Publicerat

Jag har precis köpt mitt första vapenskåp och undrar om det finns några regler kring hur skåp under 150kg ska förankras? Räcker det med att dra typ 4 frallor i golv/vägg (trä i både golv och vägg)?

Har ställt skåpet i en garderob så jag vet inte riktigt hur jag ska lokalisera någon regel i väggen heller...

Publicerat

Ett alternativ är ju och lägga i lösa järnbitar i botten på skåpet så vikten kommer upp i 150kg eller mer, då slipper man buta det. Även om det kan vara skönt att det sitter fast då man lätt kan ta en säcka kärr aoch köra iväg det även om det väger 150kg...

Hittar inget om bultning, men det brukar vara klassiskt med franska skruv. Det skall vara lika svårt och öppna skåpet som och få bort det från fast bultningen. Hittar inte relgerna just nu, men någon annan kan säkert fyll apå vad bultförbanden måste klara.

Publicerat

Jag läste på detta när det var aktuellt för mig, jag hittade inga kontreta regler för hur det ska fästas, men om man tänker att det ska ersätta vikten på skåpet så ska det inte mycket till. Det är klart att bultar man så ska det väl vara med än en skruv i gipsskivan.

Drar du ett par franska i en regel så måste det räcka.

Publicerat

Det räcker garanterat med att dra franska i reglar. Jag har ett 150kg skåp men jag har dragit fast det med några små taniga skruvar mot garderoben för dörren är så tung att skåpet tippar frammåt när man öppnar. Känns inte så där kul så jag drog fast det med skruv och de sitter då jäkligt bra trots att det inte är någon vidare dimension på dem. Drar du stora franska in i en regel så blir det jäkligt svårt vill jag upplysa om att bara plocka med sig skåpet utan att göra några större ingrepp.

Publicerat

Jag vill minnas att det står att det ska vara fäst i byggnadsstommen.

Publicerat

2/4 expander så är problemet löst!

Publicerat
  • Författare

Tack för alla svaren! Problemet jag har är bara att om skåpet ska stå i garderoben som det gör nu så vet jag inte hur jag ska lokalisera någon regel i väggen bakom. Garderoberna är platsbyggda med bakstycke så man kan inte knacka på väggen för att hitta reglarna...

Men jag måste ändå förstärka golvet i garderoben då de står på socklar och botten är någon sladdrig spånskiva. Tänkte kapa upp och fälla i ett par 2x4" och fästa dessa i golvet med sättlim och skruv, drar jag sedan fyra frallor i dessa genom botten på vapenskåpet så lär det väl räcka?

Publicerat

Tack för alla svaren! Problemet jag har är bara att om skåpet ska stå i garderoben som det gör nu så vet jag inte hur jag ska lokalisera någon regel i väggen bakom. Garderoberna är platsbyggda med bakstycke så man kan inte knacka på väggen för att hitta reglarna...

Men jag måste ändå förstärka golvet i garderoben då de står på socklar och botten är någon sladdrig spånskiva. Tänkte kapa upp och fälla i ett par 2x4" och fästa dessa i golvet med sättlim och skruv, drar jag sedan fyra frallor i dessa genom botten på vapenskåpet så lär det väl räcka?

Hade samma tankar som du...

Jag plockade dock bort botten o fyllde sockeln med betong som jag drog ner fyra betongexpanders i... sitter rätt bra :)

Publicerat
  • Författare

Hade samma tankar som du...

Jag plockade dock bort botten o fyllde sockeln med betong som jag drog ner fyra betongexpanders i... sitter rätt bra :)

Jo det kan jag tänka mig. :)

Jag kan nämna att jag mailade polisen med mina frågeställningar, det var svårt att få ett rakt svar även om en jurist var med och svarade. Det är kanske inte så konstigt då det inte står svart på vitt exakt hur skåp ska förankras utan det handlar om tolkningar av lagen.

Summan av kardemumman blev iaf. att jag kapade upp botten på garderoben, fällde i fyra bitar 2x4" som drogs fast i golvspånet, sedan bultades skåpet med fyra frallor i väggen (tjock spånskiva) och fyra frallor i de infällda reglarna i golvet. Kollar man lite tabeller över dragkraften för skruvars infästning i spån så motsvarar det här låååångt över 150kg. Detta höll även polis och jurist med om.