Publicerat April 29, 201313 yr Jag har nyligen grejat teorin för jägarexamen och därefter tagit en hagellektion. Jag har lite frågor angående pris och hur mycket man brukar behöva skjuta? Min föreläsare på examen nämnde ett pris taget ur luften att det skulle kosta drygt 1000kr för att skjutning, men det känns inte i närheten då det kostade mig nästan 500kr för 50 hagelskott på Säve skjutbana i Göteborg. Ett problem till är att det är svårt att få tag på tider. Hur många ggr tror ni man behöver skjuta? Naturligtvis är det individuellt, men det kanske finns något genomsnitt? Varför jag ställer frågorna är egentligen för att det finns intensivkurser att ta. Jag hittade någon ner mot Varberg som kostar 3000kr. Jag tyckte det var dyrt först, men nu känns det som att jag ändå kommer slänga 3000kr på skjutningen om jag fortsätter på Säve.
Publicerat April 29, 201313 yr Jag hade själv en rätt hög tröskel för hagelskyttet så jag vet hur det känns om det är segt.Du råkar inte känna någon med hagelpang, lerduvekastare och en åkerplätt som ni kan öva på? Annars kanske den där kursen kan vara bra om det är svårt att få tider. Tid kan ju vara pengar. Fördelen med en kurs med instruktör är ju att du kan få mycket bra tips och råd och mycket "egen tid"med instruktören. Kika på jägareförbundets hemsida. Där kan det finnas skyttekurser.
Publicerat April 29, 201313 yr Jag har nyligen grejat teorin för jägarexamen och därefter tagit en hagellektion. Jag har lite frågor angående pris och hur mycket man brukar behöva skjuta? Min föreläsare på examen nämnde ett pris taget ur luften att det skulle kosta drygt 1000kr för att skjutning, men det känns inte i närheten då det kostade mig nästan 500kr för 50 hagelskott på Säve skjutbana i Göteborg. Ett problem till är att det är svårt att få tag på tider. Ska du gå till en professionell skjutinstruktör så ligger det normalt sett på 1000kr/timme +- ett par hundralappar, plus ev målmateriel. En vanlig klubbtomte (inget ont om de som är kloka farbrodern på klubben, men det är inte samma sak - jag lovar) gör det ofta mer eller mindre gratis.. Och 500kr för 50 skott + duvor är vad du kan förvänta dig för bara ammunition + duvor och lånebössa om du inte är medlem. Är man medlem i klubben brukar jag räkna 1 - 1,50 kr/duva + ammunition som jag köper själv a 1-1,50 på skeet eller trappbanan. Det ger cirka 2,50 - 3 kr per skott...... En instruktör som är bra kostar 700-900kr/timme. Plus duvorna...... Hur många ggr tror ni man behöver skjuta? Naturligtvis är det individuellt, men det kanske finns något genomsnitt? Ärligt talat - nej. Det är extremt individuellt - visa lär sig på 10min, andra lär sig aldrig. Men om kravet är att du ska klara examensskjutningen så borde det inte behöva ta så fasligt långt tid. Men det hänger ju på om du skjutit innan....... Och hur rätt/fel du lärde in då. Varför jag ställer frågorna är egentligen för att det finns intensivkurser att ta. Jag hittade någon ner mot Varberg som kostar 3000kr. Jag tyckte det var dyrt först, men nu känns det som att jag ändå kommer slänga 3000kr på skjutningen om jag fortsätter på Säve. 3000kr är en kurs är billigt, om det är en bra instruktör. Det motsvarar 3-4 timmar med egen instruktör. Å andra sidan på kurs är det vanligen flera elever så man kan inte värdera kr mot kr rakt av, eller timme mot timme. Jag antar att det var Susegården du menade, de är bra. /T
Publicerat April 29, 201313 yr Författare @Siggy Tyvärr känner jag ingen som jagar :/ @pmt Egentligen känns priset helt rimligt, jag tror bara att det blev en chock efter att föreläsaren gav oss falska förhoppningar. Dessutom hörde jag av några andra elever att de fick skjuta för 70kr i timmen i Borås, men jag tror att de kände snubben de sköt med, och jag vet inte om det var någon instruktör. Mannen jag sköt med på Säve är en jättetrevlig pensionär som tävlat och är en duktig instruktör. Av de sista 25 skotten satte jag 23, så det bör väl inte krävas så mycket träning för mig kanske. Men frågan är om det inte är värt att ta en intensivkurs ändå eftersom man får alla tre momenten då och inte bara hagel. Samt att det tar två dagar och inte dras ut under två-tre månader för att det inte går att få tid. Det var Järlövs skjutskola jag tänkte på, inte tittat på Susegården än så tack för tipset
Publicerat April 29, 201313 yr @pmt Egentligen känns priset helt rimligt, jag tror bara att det blev en chock efter att föreläsaren gav oss falska förhoppningar. Dessutom hörde jag av några andra elever att de fick skjuta för 70kr i timmen i Borås, men jag tror att de kände snubben de sköt med, och jag vet inte om det var någon instruktör. Professionella instruktörer lever på att vara instruktörer - det är lite som att lämna bilen på service - det kostar bort emot 1000 spänn i timmen. 70kr/h är liksom inget man lever på. Mannen jag sköt med på Säve är en jättetrevlig pensionär som tävlat och är en duktig instruktör. Av de sista 25 skotten satte jag 23, så det bör väl inte krävas så mycket träning för mig kanske. Men frågan är om det inte är värt att ta en intensivkurs ändå eftersom man får alla tre momenten då och inte bara hagel. Samt att det tar två dagar och inte dras ut under två-tre månader för att det inte går att få tid. Det var Järlövs skjutskola jag tänkte på, inte tittat på Susegården än så tack för tipset Som sagt, inget ont i "kloka gubben på banan" - men det jag ville belysa var mest att det finns instruktörer och professionella instruktörer. Lite beroende på vad man menar så kan man få olika prisuppgifter. /T
Publicerat April 29, 201313 yr Järlöv, eller Dahlenbäck är bra, jag tog jägarexamen där för sju år sedan. För tre tusen var det inte så mycket skytte ändå, men han är ju en seriös instruktör. Han tar inga tusen spänn timmen, så du kan ju boka en timme med honom och prova.