Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Mörningstid vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Halloj!

Ska ut och sätta mig på åtel på onsdag och kanske skjuta mitt första svin.

Ifall det går vägen, vad brukar ni räkna med för hängtid av vildsvin? Med tanke på att de är fetare i köttet än älg/rådjur, ska de hänga kortare tid för att inte härskna?

Eller ska man räkna med ca 60-70 dygnsgrader även för vildsvin?

Publicerat

Jag räknar emot 60 men låter alltid näsa å ögon fälla avgörandet, ibland mer ibland mindre.

Publicerat

Det har blivit mellan 40 till 60 för det mesta. När slaktvikten ligger under 20 kg brukar jag ta dem lite tidigare. Den bästa grisen hittills var en sugga med slaktvikt på 95 kg och hon fick hänga nästan 65 dygnsgrader. Var det godaste vildsvinskött jag någonsin lagat. Men så hade hon levt på majs de sista sex veckorna. :smile:

Publicerat

Kan bara hålla med Strävhår, använd ögon och näsa! Kanske ännu viktigare är att behandla köttet varsamt vid tillagningen en gång, det hjälper ju inte ett dugg om du har aldrig så mört kött om du misshandlar det vid tillagningen.

Å du Jacob... Lycka till med första grisen, den blir speciell!

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen och råden. Och tack för lyckoönskningarna :)

Publicerat

Japp,använda näsan är bra. Jag brukar hänga så länge som möjligt. Beror på hur rent det blir efter skottet/urtagningen. Ju skitigare ju fortare surnar det. Brukar surna runt skotthålet först. Jag har som längst hängt en gylta drygt 90 dygnsgrader,3 veckor. Blev mört och väldigt välsmakande.

Skitjakt på dig! /Lars.

Publicerat
  • Författare

Om jag får ställa en följdfråga. Finns det någon rekommenderad maxtemperatur för hängning av kött. Enklaste lösningen för mig idag är att hänga i garaget som är inbyggt i huset. Eftersom huset värmer en del så gissar jag på att jag kanske inte kommer under 16 grader under dagen men något kallare på natten. Är det för varmt att hänga i? Min tanke for tillbaka till en kamrat som jagade i afrika och där hanterade de ju köttet i betydligt högre temperaturer men sen kanske det inte fick hänga alls och blev segt därefter, vad vet jag?

Publicerat

+16 låter väl mycket... Försök få tag på ett gammalt kylskåp så du kan hänga in kroppen där i sådär 5-6 grader.

Mitt tips för dagen!  :tongue:

Publicerat

Aldrig nåt jag hört nåt om, viktigast regeln är att nedkylning av slaktkroppen inte får gå för fort. Minst 10 timmar innan kropptempen kommer under 10 grader, går det fortare kommer inte mörningsprocessen igång.

Är det varmt får du ihop dygnsgraderna på kortare tid bara.

Publicerat
  • Författare

Det var ett par olika svar det  :smile:

Jag har faktiskt ett gammalt kylskåp stående och tanken har slagit mig att fixa iordning den som viltkyl. Men då bör jag få upp en krok i taket och inte minst nån fläkt för luftgenomströmning. Det är väl risk att det blir dåligt i ett slutet skåp?

Publicerat

Öppna uppe å nere å sätt flugnät, vill du vara ännu duktigare så smäll dit en fläkt.

Publicerat

Är man lite "lökig" så finns det ett komplett kit med ventiler,stång,krokar(ser lite klena ut för gris),och tom.hålsåg.kommer  dockinte ihåg vad de heter..

Är lite inne på att bygga om ett skåp att ha på tomten när jag inte giter köra till det eminenta kylrummet/slakthuset jag har tillgång till en bit utanför stan . ska bara får tummarna loss...

Publicerat

http://www.jaktbutiken.se/produkter/2375/ en sån här rackare kanske?

Jag är själv sugen att fixa, startade en tråd idag om det var någon som köpt satsen och provat? Tror jag snart fått tag på kylskåp sen bär det av =)

• 1 month later...
Publicerat

Just gris brukar jag låta hänga i ca1månad med en temp på 4grader, päls på!

Övrigt klöv får hänga i 2mån samma temp med päls på! Om jag inte ska sälja kropparna, då får dom hänga sina 40dygnsgrader.

Bara att testa sig fram, kan inte gå mer än åt helvete...... Lycka till

Väl mött

• 1 month later...
Publicerat

Övrigt klöv får hänga i 2mån samma temp med päls på! Om jag inte ska sälja kropparna, då får dom hänga sina 40dygnsgrader.

Väl mött

Då är de inte skjutna i bog eller?

Publicerat

Då är de inte skjutna i bog eller?

Nej, skallskott!

Publicerat

Väl mött

Och jag har all möda i värden att få jaktlaget att hänga älgen i kylrum mer än 2-3 dagar, en gång blev en älg hängande i 6 dagar, då gav flera i gänget bort sin part för nån surälg ville dom inte äta, bästa älgköttet hittills.

Publicerat

Och jag har all möda i värden att få jaktlaget att hänga älgen i kylrum mer än 2-3 dagar, en gång blev en älg hängande i 6 dagar, då gav flera i gänget bort sin part för nån surälg ville dom inte äta, bästa älgköttet hittills.

Får jag gissa, män över 50 ?
Publicerat

Fy fan, då är det ju oätligt! Måste ju knastra om det när man tuggar det ju. Uh jag får rysningar av tanken. Kött ska hänga länge!

Skjut ett rå i skallen ta ur det snyggt och prydligt, häng det i 3-5grader i en månad. Om du tycker det blir bra, testa med ett till låt det hänga längre typ1,5-2mån. Men använd bara kött som inte har blivit exponerat för syre!!!!!!

Väl mött

Publicerat

Får jag gissa, män över 50 ?

Män med jävligt bra tänder:-P

Publicerat

Rätt gissat alla är män över 50, och köttet är seeegt. Tyvärr har vi mycket ont om rådjur, alldeles förmycket katter här, men får jag tag i ett ska jag prova din hängning Kahl.

Publicerat

Rätt gissat alla är män över 50, och köttet är seeegt. Tyvärr har vi mycket ont om rådjur, alldeles förmycket katter här, men får jag tag i ett ska jag prova din hängning Kahl.

Hej Mirva, gratis til grisen,så forstår jeg bedre at elgkød kan være segt, elgjagt man,tirs, onsdag,stykke lørdag alt for lidt mørningstid, for vel ligge i kølskab en tre fire dage inden frys  :yes:  og her er et smil kalle dk.