Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

VVO - ekonomi

Featured Replies

Publicerat

Har förstått att det i ett vvo är stämman och då specifikt fastighetsägarna som beslutar om avgifternas storlek och antar att det är fällavgifter eller hektarsersättning till fasighetsägarna det gäller.

Många ekonomiska frågor dyker uu upp under året, t ex behov av att köpa ny dragare, reparera maskiner i slakteriet, mtrl till jakttorn osv.

Jag har förstått att det finns vvo som har en ekonomi som bara rör fastighetsägar avgifter, pengar från jakträttsbevis och dyl. De har sen en egen kassa i älgjaktlaget där älgjägarna själva avgör kostnader och utgifter efter behov.

Det område jag undrar över hae samma kassa till allt och det känns lite tveksamt tycker jag.

Vems är pengarna i en vvo kassa? Medlemmarnas, jägarnas, fastighetsägarnas eller älgjägarnas?

Publicerat

Hej!

I VVO-träsket är det lätta att vandra fel och gå i sank...

Enligt VVO-lagen får ett VVO bestämma att fällavgifter samt ersättning för jakträtsbevis ska utgå. Beslutanderätt i dessa frågor har endast fastighetsägare och dessa pengar tillkommer fastighetsägarna. Av detta följer att inga andra avgifter får beslutas av själva VVO:t. Om någon på frivillig väg vill bilda en ideell förening inom VVO:t, tex om VVO:t består av olika sektioner och dessa jagar som olika jaktlag, så kan varje jaktlag på frivillig basis bilda en förening för att täcka utgifter för slakteri, älgdragare mm.

Mvh

Ola

Publicerat
  • Författare

Tack för svaret!

Då väcks ju nästa fråga direkt.

Om man nu har ett vvo där det under många år har blandats in ekonomi i området som egentligen borde hanterats i en jaktlagskassa på något sätt, t ex att älgjaktlaget haft en förening e dyl, hur återställer man ordningen?

Kan man backa all ekonomihantering i kanske 5-10 år, ska man börja om från början med ombildning eller ska man bara acceptera att det är felaktigt gjort och köra på så länge ingen bryr sig?

Vad säger länsstyrelsen om detta som väl är att se som nån form av tillynsmyndighet för vvo?

Publicerat
  • Författare

Har nu sökt själv på nätet och funnit något som kallas markägarfond inom vvo och som jag uppfattat som något som används för att särskilja olika pengar. Kan du reda ut för mig vad detta är samt ev för och nackdelar?

Jag har även sett att det är en väldig massa frågor runt vvo som verkar oklara och många frågor är glasklara men ändå så tas det på många ställen beslut inom vvo som är helt felaktiga. Finns det någon litteratur för gemene man för att sätta sig in i dessa frågor?

Jag har hittat lagtexten och något studiematerial från er om stadhar och hur de kan användas men söker efter nått i stil med " vvo for dummies" eller "vad vvo får resp inte får göra". Tips?

Publicerat

Om detta ämne finns det inte så mycket klar5t och klokt skrivet tyvärr... Hur ska man göra om man gjort fel i alla år? Ja det får man ta upp på årsstämman, välja att inte ge styrelsen ansvarsfrihet och börja reda ut härvan...

Publicerat
  • Författare

Utan säkra uppgifter på vad man får eller inte får göra så kan vi ju komma att skapa en ny härva när vi tror att vi gör rätt.

Får man önska en artikel i tidningen så vore en utredande artikel ang vvo nog nyttigt för fler än oss.

Publicerat

Tyvärr räcker nog inte en artikel utan en bok behövs. Och inte ens då kommer man att kunna ge säkra svar. Vi har hemställt till regeringen om en översyn av lagen och pekat på de oklarheter som finns så den frågan ligger nu under utredning i den pågående jaktlagsutredningen. När den kommer och vi får en reviderad lag har vi nog anledning att återkomma med information.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.