Publicerat Maj 1, 201313 yr Jag har inte sett några randiga på denna platsen heller, inte sen dessa var små, men det ser väl ut som att spenarna är dragna?
Publicerat Maj 1, 201313 yr Författare Ursäkta att jag ifrågasätter, men det är ju bättre att fråga än att skjuta! Jag ser ingen stor mage, jag har ju bilder på grisar där magen nästan hänger i backen? Jag kan inte förstå om hon ska föda iallafall inte inom snar framtid. Hon ska dock inte skjutas! Kan man tro att gris två är en galt?
Publicerat Maj 1, 201313 yr Ursäkta att jag ifrågasätter, men det är ju bättre att fråga än att skjuta! Jag ser ingen stor mage, jag har ju bilder på grisar där magen nästan hänger i backen? Jag kan inte förstå om hon ska föda iallafall inte inom snar framtid. Hon ska dock inte skjutas! Kan man tro att gris två är en galt? Inte ska du ursäkta dig Behöver ju inte va typ 8 små i magen. kan ju va ett par och då behöver de inte ha hängbuk. Alternativt så har hon redan fött och de små ligger i balen, de brukar de göra upp till tre veckor. Juvren ser iallafall svullna ut. Kördes på en sugga här i veckan med snudd på fullgångna foster i buken. Va det är för kön på den andra grisen är svårt o säga. Men jag skulle tro det är ett hondjur det oxå. De ser inte tillräckligt stora ut för att ha fått ordentlig könspräglad kroppsform.
Publicerat Maj 1, 201313 yr Författare Japp, då hade jag i allafall rätt med skjutförbud jag har en bild till på en tredje o fjärde gris men ser inga spenar på dessa och de är aningen mindre. jag gissar ca 65kg på de på bild och ca 50kg på de andra, så det får bli en 50kg helgrillad snart!
Publicerat Maj 1, 201313 yr Låter smarrigt Skjuter man hondjur (vilket är helt ok) så finns alltid risken att där är smått i buken. Men det är ju inte hela världen även om det är otrevligt när man tar ur. Men svårt att göra nått åt. Dock så vill man ju undvika att där finns smått utanför som svälter ihjäl eller får ett h-vete att växa upp. Syns det spenar så är ju valet inte särdeles svårt. Har man fler att välja på utan spenar så tar man den minsta i första hand. Egentligen är grisjakt enkelt... bara man tänker till lite. Fel kan det gå hur som... Har varit på så många e-söksuppdrag där folk är övertygad om än det ena än det andra. Värst är väl när man får infon om att jag sköt på den största i gruppen för det måste ju självklart varit en galt. Tror fan jag hört det ett tiotal gånger... Är bara tragiskt... Problemet är väl som vanligt att man ser det man helst vill se. Man lurar och intalar sig själv helt enkelt.
Publicerat Maj 1, 201313 yr Författare Tack. skickar bild inatt på vad som trillade....... om! ööh varför tror du även att gris två är en sugga? Borde man inte se spenarna från bildvinklen? Jag tror galt! och den hade jag faktiskt skjutit om jag inte sett mer än det på bilden, rätt eller fel?
Publicerat Maj 1, 201313 yr Tack. skickar bild inatt på vad som trillade....... om! ööh varför tror du även att gris två är en sugga? Borde man inte se spenarna från bildvinklen? Jag tror galt! och den hade jag faktiskt skjutit om jag inte sett mer än det på bilden, rätt eller fel? Bör inte vara en galt... men jag vet inte... De ska bli bortstötta av morsan innan lixom. Ser ingen klar bula över betarna heller. Ser trattformad ut i trynet. Man ser inte in under buken på bilden vilket gör det svårt. Hondjur brukar hålla ihop, galt och hondjur gör det inte om nu inte gyltan/suggan brunstar. Då syns det lätt.. galten har näsan i arlset på suggan hela tiden. Iofs en möjlighet eftersom den på bilden går bakom den med svullna juver. I en grupp/flock grisar ingår ledarsugga hennes ev systrar och andra avkommor av honkön. avkommor av hankön(unggaltar) körs iväg när de blivit könsmogna. När det stöts bort så går de gärna en tid tillsammans, typ liten herrklubb med enbart unggaltar. Så statistiskt sett bör den andra grisen oxå va ett hondjur Men som sagt, Ser du inga dragna spenar och väljer den minsta grisen, gärna en rödbrun så har du gjort vad man kan begära. Risken finns ändå att skjuta typ fel djur.. men den är betydligt mindre. Ser du en bula under svansen och penseln under magen är det troligen en galt Men en dragen spene eller hårvirvel kan lätt tas som pensel....
Publicerat Maj 1, 201313 yr Tack. skickar bild inatt på vad som trillade....... om! ööh varför tror du även att gris två är en sugga? Borde man inte se spenarna från bildvinklen? Jag tror galt! och den hade jag faktiskt skjutit om jag inte sett mer än det på bilden, rätt eller fel? Rätt eller fel kan bara du och de i ditt område avgöra. Vill ni öka stammen hade jag låtit bli den då jag, precis som ns är inne på, anser att det finns mer som tyder på att det är ett hondjur än en galt. Vill ni däremot minska stammen och den inte har dragna spenar är det bara dra ner oavsett.
Publicerat Maj 4, 201313 yr Författare Jag hade en gris i kikaren men jag kunde inte ens se vad som vad fram o bak på grisen. jag sköt alltså inte! Det var troligen 4st! Det verkar som om grisarna har för mycket att äta för på åtlarna är dom inte nu. Eller beror det på att jag bara sprider en näve majs, och dom inte orkar gå dit för det lilla. Jaktlaget vill inte ha mer gris, jag vill men får anpassa mig till övriga.....
Publicerat Maj 4, 201313 yr Det är alltid svårt att avgöra kön och storlek på gris, speciellt i hög säd eller mörker. Jag sköt en "årsgris" i säden förra sommaren. När jag kom fram till grisen drog det små kultingar åt alla håll. Hade kollat noga i 10 min på 50 meters håll men inte sett att det rörde sej i veten runt om. Årsgrisen, som var en sugga vägde 20,5 kg slaktad och var fortfarande mestadels brun i pälsen. Det är inte många skott på vuxna grisar man kan ta om man ska vara HELT säker!