Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

7mm-08 för älg ?

Featured Replies

Publicerat

Blir den klen ? Måste ju uppenbaligen fungera och ligga någonstans mellan 6,5x55 och 308. I så fall skall morsans gamla winchester 70 bli med shilen-pipa och ny stock....

Publicerat

Varför skulle den bli det? Med en Win 70 låda bör man kunna göra ett ganska långt patronläge och sätta även långa kulor ie tunga på ett sätt så att de inte inkräktar på krututrymmet i hylsan.

Det finns en massa fina kulor i 140-160 grains klassen som är väldigt kapabla på allt storvilt, jag gillar verkligen din idé. /Christian

Publicerat

Var inne på den kalibern när jag skulle köpa vapen, tyvärr fanns det inget riktigt utbud av fabriksammo så det blev 308 istället.

Publicerat
  • Författare

Rymmer den längre kulor/patroner? Det är ju en kort låda för 308 win. Eftersom den står hemma hos pappa i vapenskåpet så har jag inte mätt. Funderar också på om man kan bygga ut och sätta i ett magasin och byta trycket. Men, det känns som en ganska dyr operation när jag satt och letade på Midway. Har en kompis som skall till USA snart. Får höra med honom...

Publicerat

Du ska nog leta dig efter andra ställen än Midway, det brukar vara sjukt dyrt!

Publicerat
  • Författare

Har fått nys på en ny Mc Millan-stock. Den passar en sako-låda men är billig. Tror någon att det med lite vilja, drem el och bäddmassa att det är möjligt att sänka ner en winchester-låda där uti?? :confused:

• 2 weeks later...
Publicerat

en 7mm-08 med lapua palma hylsa och en trevlig 150gr Balistic tip, inte helt tråkigt, alt en hornady 162gr SST kula, ja om du hand laddar :)

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag läst en massa och börjar vela. Borde jag försöka komma över en lång 30-06-låda och i stället bygga en 270 win? Är 7mm-08 för klen för älg. Vi har ju även nerlusat av björn på och runt marken. 270 eller 7mm-08???! Hur potent är den lilla? Mellan 6,5x55 och 308?

Publicerat

Winchestern har väl lång låda oavsett, det är magasinet som är anpassat för korta patroner. Tror jag.

Självklart räcker 7-08an till storvilt, den är också bättre lämpad för kortare pipa än 270win  med sin mindre hylsvolym. Prestandan blir väl som att jämföra 308 och 30-06, 50m/s mer förutsatt att man har piplängd till det, annars blir det bara en massa bang och mynningsflamma.

Publicerat
  • Författare

Måste kolla upp längden på lådan. Är den lång kanske jag ska köra på en 270. Min 6 xc är ju snarlik för småvilt som en 7-08 och kanske gör sig en 270 bättre i skåpet för älg och björn. Känns som om 7mm-08 hamnar nära min 6 xc i prestanda....

Publicerat

En av landets mest erfarna björnjägare jagar med en 7x57r. Tror du klarar dig bra med både 708 och 270. 270 är ju inte direkt något monster vs 7-08:an om man säger så så ta vad du vill ha. Björnen lär dö av bägge. Likaså älgen.

Publicerat

Måste kolla upp längden på lådan. Är den lång kanske jag ska köra på en 270. Min 6 xc är ju snarlik för småvilt som en 7-08 och kanske gör sig en 270 bättre i skåpet för älg och björn. Känns som om 7mm-08 hamnar nära min 6 xc i prestanda....

Näää...7-08 är ju helt klart en hel division högre än 6XC.

7-08:an är en cementerad klass 1 kaliber, betydligt mer så än 6,5x55. Jag skulle också själv välja den före 270 win för björn och älg. Är lådan lång skulle jag istället välja 8x57JS.

'Mina 2 ören' :)

Skickat från mobil

Publicerat
  • Författare

Har kollat lite balistik på norma och ser att det inte skiljer speciellt mycket mellan 270 och 7-08. Mannen jag kan köpa pipor av har en Shilen i 7mm till kanonpris. Frågan är vilket patronläge jag skall ha. Tror i alla fall att det blir en 7-08 nu. Skall dessutom göra en specialbeställning med en kompis som skall till USA. Börjar klia i händerna. Det här blir bara bättre och bättre!!!