Publicerat Maj 3, 201312 yr Jag har funderat lite på vad jag själv vill läsa om i fråga om tester/recensioner av knivar för jaktbruk. Tänker då inte på proffstester av smartson/motsv utan på sådana brukstester man ramlar på lite nu och då. Jag har funderat fram följande checklista över vad jag vill veta, men den kanske kan kompletteras på något vis? Första intryck. Bladet. Form, slipning, längd, tjocklek etc. Grepp. Material, form, hur den ligger i handen etc Mekanism, typ, funktionalitet, säkerhet, spärr etc (ffa fällknivar och liknande konstruktioner) Slida, material, upphängning, etc (om sådan finns) Hygien, hur lätt är kniv (och slida) att rengöra? Test: täljbarhet, bra att veta inte minst för späntning av tände till brasan. Test: urtagning och flåning. Test: styckning Test: skära av rep, förslagsvis 8 mm nylonrep. Skärpan. Hur håller skärpan under testerna? Är det svårt att bryna upp kniven till ny hög/godkänd skärpa? Sammanfattande omdömme Redigering 1: hygien och fällknivens säkerhet tillagda.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Känns väl som en bra checklista, en av de viktigaste punkterna ligger i botten. Men den kanske inte är värderad i sin ordning, utan skriven i takt med att de kom i tanken. I min värld är skärpan en av de viktigaste punkterna, finns inget värre än och jobba med verktyg som tappar skärpan direkt.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Hygien , dvs möjligheter att enkelt göra den ren, små springor, utrymmen där det kan vara svårt att få rent, möjligheter att köra i diskmaskin etc.. Ett nog så viktigt område att hålla koll på.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Jag använder för tillfället en fällkniv, och det som jag anser vara störst säkerhetsrisk är dåliga spärrar. så om fällkniv kommer testas bör man testa spärren.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Hygien , dvs möjligheter att enkelt göra den ren, små springor, utrymmen där det kan vara svårt att få rent, möjligheter att köra i diskmaskin etc.. Ett nog så viktigt område att hålla koll på. Kniv diskas ALDRIG i diskmaskin, finns inget som förstör och sliter mer på den än det....
Publicerat Maj 3, 201312 yr Författare Bra synpunkter, uppdaterade listan. Vad gäller skärpan så tycker jag att den är mest relevant att bedöma efter ett tags användande, samt om det är lätt att uppnå god skärpa igen.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Kniv diskas ALDRIG i diskmaskin, finns inget som förstör och sliter mer på den än det.... Beror precis på hur du gör. Hellre en ren kniv utan bakterier som kan slipas..
Publicerat Maj 3, 201312 yr Beror precis på hur du gör. Hellre en ren kniv utan bakterier som kan slipas.. Låt höra hur man ska göra?
Publicerat Maj 3, 201312 yr Låt höra hur man ska göra? Jag diskar knivarna i maskinen och slipar dem och de håller skärpan och blir inga bakteriehärdar. Inga problem med att hålla skärpan på några knivar ännu. Hur gör du själv?
Publicerat Maj 3, 201312 yr Jag diskar knivarna i maskinen och slipar dem och de håller skärpan och blir inga bakteriehärdar. Inga problem med att hålla skärpan på några knivar ännu. Hur gör du själv? Slipar du dem efter varje diskning då? För då kan de ju inte hålla skärpan, eller missförstod jag dig. En kniv ska inte behöva slipas efter varje diskning... Jag handdiskar mina knivar, och beronde på vad de använts till blir de spritade eller inte! Knivar med trähandtag tål inte maskindisk heller för den delen, och flertalet av mina har det. Och definitivt de jag har i skogen...
Publicerat Maj 3, 201312 yr Låt höra hur man ska göra? Jag diskar knivarna i maskinen och slipar dem och de håller skärpan och blir inga bakteriehärdar. Inga problem med att hålla skärpan på några knivar ännu. Hur gör du själv? Först och främst kan jag inte se en bra anledning att köra dom i diskmaskinen. Jag menar, hur lång tid tar det att handdiska en eller två knivar? Kolstål bör vi vara överens att det inte har att göra i en diskmaskin. Vad gäller rostfritt så klarar det maskindiskmedlet betydligt bättre, men den tunna eggen kommer att få "frätningsskador" av att diskas i maskin med maskindiskmedel. Till sist så finns det många skaftmaterial som tar skada av att diskas i maskin.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Först och främst kan jag inte se en bra anledning att köra dom i diskmaskinen. Jag menar, hur lång tid tar det att handdiska en eller två knivar? Kolstål bör vi vara överens att det inte har att göra i en diskmaskin. Vad gäller rostfritt så klarar det maskindiskmedlet betydligt bättre, men den tunna eggen kommer att få "frätningsskador" av att diskas i maskin med maskindiskmedel. Till sist så finns det många skaftmaterial som tar skada av att diskas i maskin. Kolstålet håller jag helt med om, men det är ju en annan historia. Att handdiska t ex en swingblade eller annan fällbar kniv gör du inte i en handvändning om du verkligen ska få den ren. Där är jag övertygad om att en diskmaskinen gör ett bättre jobb, men det är givetvis beroende på hur anal man är i sitt diskande.
Publicerat Maj 3, 201312 yr Slipar du dem efter varje diskning då? För då kan de ju inte hålla skärpan, eller missförstod jag dig. En kniv ska inte behöva slipas efter varje diskning... Jag handdiskar mina knivar, och beronde på vad de använts till blir de spritade eller inte! Knivar med trähandtag tål inte maskindisk heller för den delen, och flertalet av mina har det. Och definitivt de jag har i skogen. Dels så är oftats ett skäl att INTE diska knivar i maskin att de skaver mot varandra och därigenom blir slöa. Sedan har vi t ex kolstål som påverkas av vissa maskindiskmedel också. Men det går att undvika att de skaver och blir slöa av den anledningen. Slakt och flåknivar bryner jag alt använder skärpestål innan de ska användas om det finns behov dvs bereoende hur de ser ut. Tar inte många sekunder och gör rätt stor skillnad. Just äger jag inga knivar med trähandtag, som används i någon större omfattning. Att sprita är ingen dum grej en gång ibland heller. Gäller även knivar..