Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

WTF Mollyn fäster inte på kulorna längre

Featured Replies

Publicerat

Detta är riktigt irriterande :verymad:

När jag mollade SMK tidigare i veckan så såg allt normalt ut men så fort jag tar i kulorna med fingrarna lossnar mollyn och mantelns koppar syns.

Först trodde jag att det kanske var smörjmedelsrester från tillverkningsprocessen, men efter att tvättat kulorna i T-sprit och provat igen med samma resultat är det nog nåt annat.

Är det någon som har haft samma problem?

Några tips hur det kan lösas?

Nu är jag desperat, behöver molla kulor.

Mvh Peter

Publicerat

Antar att du har lite koll på fuktighet i luft och på mollyn?

Testa att istället för T-sprit tvätta dem i en svag syra (T.ex. Citronsyra) Eller om om det skulle vara en bas... (Kaustik men se till att inte ha den för stark!)

Någon med färskare kemi kunskaper ´borde kunna säga vilket som är bäst! Annars är det ju alltid kul att experimentera.

Jag har egentligen inte koll på Molly i sig. Men kemi är kemi...

Publicerat

Jag fick liknande resultat en gång när jag mollat Scenar 155or. Problemet den gången kopplade jag till för lite molypulver i tumlaren.

Publicerat

processen behöver värme. jag kör med kupevärmare och om det är kallt lite lätt med varmluftpistol i tumlaren.

Publicerat
  • Författare

processen behöver värme. jag kör med kupevärmare och om det är kallt lite lätt med varmluftpistol i tumla

Jag värmde tumlaren med en 2kw byggfläkt igår under hela processen, ingen skillnad. Det ser bra ut men så fort man tar i kulorna med fingrarna lossnar molyn.

Jag snackade med en kompis som har mollat rätt länge och man hade haft liknande problem med för mycket molypulver i tumlaren. Jag fyllde i lite mer precis innan jag fick problem, varför? Jag tyckte att det nog behövdes :ermm:.

Jag kanske inte ska fokusera på kulorna och istället felsöka tumlingsmediat.

Hur som helst har jag försökt att tvätta keramikmedian med T-röd och ett durklag,

Vi får se hur det går nu :excl: 

Jag kan inte släpa att jag kanske kontaminerat tumblingsmedian och ingen verkar ha keramikstavar på hyllan. :wallbash:

//Blyström

Publicerat

Inte testat själv men vet dem som använder stålhagel och tycker det fungerar bra. Kanske värt att slakta ett gäng patroner istället för att försöka tvätta keramiken

Publicerat
  • Författare

Bra ide Lars, Går ner och mular lite trap skott direkt.

//Blyström

Publicerat
  • Författare

Nu sitter mollyn som den ska igen.

Medan jag väntade på att stålhaglen skulle torka bytte jag polermedia.

Av en ingivelse slängde jag ner 5 st .30 Nosler cc i mollytumlaren med den tvättade keramiken och körde den i 30 min. När jag tog upp kulorna var det dålig täckning på mollyn men den satt fast. I med SMK:na som nu var ultraljudstvättade och torra samt en knivsudd mollypulver.

Körde i 1,5 timme och resultatet är utmärkt.

Ja, vafan hände igentligen?

Antagligen för mycket och kontaminerat mollypulver. Varför? Jag tror det är rester av smörjmedel på kulorna från tillverkningsprocessen.

Problemen började med att jag fick fatt i 2K 140 SMK i pappaskar för 1,50 stycket.

Det får bli att rengöra kulorna innan mollybeläggning.

//Blyström

Publicerat

Pappaskar? Är kulorna kanske såpass gamla att de oxiderat eller så på ytan och att detta bidrog? Jag har köpt några askar urgamla Gameking och de hade blivit matta och nästan bruna i färgen.

Publicerat
  • Författare

Pappaskar? Är kulorna kanske såpass gamla att de oxiderat eller så på ytan och att detta bidrog? Jag har köpt några askar urgamla Gameking och de hade blivit matta och nästan bruna i färgen.

Fan va gammal jag känner mej, jag blev förvånad i förrfjol när MatchKing såldes i PLASTASKAR! :biggrin:

De första SMK jag köpte var förpackade i pappaskar med metallskodda kanter, dessa i vanliga pappaskar.

Kulorna ser inte oxiderade eller flammiga ut, askarna är inplastade 5 st per limpa.

Min teori är att det finns kvar tvål eller fettrester efter kallformningen av kulorna, det är kanske därför dom inte oxiderat.

För alla som tycker molly är skitigt och svårt att tvätta bort säger jag bara Fast Orange handtvätt, klockrent :yes:

//Blyström

Publicerat

Hej Blyis någonstans i mitt trötta bakhuvud har jag för mej att dom la någon form av vax på kulor för att hindra oxidation

Publicerat
  • Författare

Hej Blyis någonstans i mitt trötta bakhuvud har jag för mej att dom la någon form av vax på kulor för att hindra oxidation

Känns faktiskt som det är så, numer ingår 8min i ultraljudstvätten i förberedelserna.

Känns lite tråkigt med extrasteg i processen men det kräver inte mycket aktivitet, bara framförhållning. 

Har mollat 300 kulor efter tvätten av mediat utan att fylla på mer molly. Fortfarande bra resultat.

Skönt, trodde jag var FUCKED :biggrin:

Publicerat

FUCKED. Vänta du bara :cool: