Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

”Jakten får inte bli exklusiv handelsvara”

Featured Replies

Publicerat

”Jakten får inte bli exklusiv handelsvara”

LULEÅ.Socialdemokraterna, redovisade i går sitt jakt- och viltvårdsprogram till Svenska jägareförbundet på Noliamässan.- Jakten får inte bli en exklusiv handelsvara, utan måste fortsätta vara tillgänglig för alla, säger K G Abramsson, utredare och riksdagsledamot för s.

Socialdemokraterna, anser det viktigaste nu, är att fortsätta

utveckla samarbetet med den svenska jägarkåren. Maria Öberg, socialdemokratisk riksdagsledamot, uttalade partiets inställning om jakträttigheterna, viltvården och rovdjurspolitiken.

- Vi har som första parti någonsin, tagit ett samlat grepp över jakt- och viltvårdsfrågorna. Som boende i Arjeplog är de här frågorna inte bara ständigt levande och en del av vardagen. Jag har också fått stor förståelse och respekt för hur viktigt friluftsliv, naturupplevelser, jakt och fiske är i bygder som Arjeplog, säger Öberg.

symboliska summor

I går överlämnade Maria Öberg och utredaren, tillika riksdagsledamoten K G Abramsson, från Vilhelmina, jakt- och viltvårdsprogrammet till Svenska jägareförbundet, på Noliamässa.

K G Abramsson, har varit utredare och programskrivare, för socialdemokraterna egna jakt- och viltvårdsprogram.

- Som programskrivare och inbiten jägare, känns det viktigaste uppdraget att stärka tillgängligheten, säger Abramsson. Det är också viktigt att frågor om viltvården och hanteringen av rovdjuren blir tydlig. Jägarnas erfarenheter och kompetens måste tas till vara.

Socialdemokraterna hoppas kunna utveckla ett rimligt ersättningssystem, för jägarnas insatser i viltvårdsarbetet. Jägarna har alltför länge enbart fått symboliska summor för sina insatser.

- Det är dags att markera viltvårdens betydelse. Vår politik strävar efter en social, ekonomisk och ekologiskt hållbar grund för utvecklingen, säger Maria Öberg. Samtidigt ser vi jakten som en rättvisefråga.

Det innebär att all jakt ska vara ekonomiskt och praktiskt möjligt för alla och inte bara för några få. Socialdemokraterna kallar gårdagens överlämnade utredning för ett historiskt program till jägarna.

Publicerad: 2006-08-10 00:08

Uppdaterad: 2006-08-10 00:08Av Conny Viklund

Skicka e-post. 0920-36152

Publicerat

Och hur ska man uppnå detta när priset styrs av efterfrågan?

Väldigt populistiskt och rejält valfläsk!

Publicerat
  • Författare

Det skulle vara roligt att höra vad övriga partier har att kontra med. Ja menar, vi är GANSKA många som både jagar och röstar.

Publicerat

Ja, det var nog det värsta man har läst på länge. Det är ju tydligt att politiker totalt saknar förankring i verklighheten. Detta är inget annat än valfläsk där man försöker att göra jakten till nån slags klasskamp. Fullständigt idiotiskt.

Kan ju ta några exempel:

Socialdemokraterna hoppas kunna utveckla ett rimligt ersättningssystem, för jägarnas insatser i viltvårdsarbetet. Jägarna har alltför länge enbart fått symboliska summor för sina insatser.

Vadå rimligt ersättningssystem??? Ska vi få betalt för att jaga nu då eller? Jag håller på med jakt och viltvård för att jag tycker att det är roligt, det trodde jag alla gjorde.

Och sen till det som gör mig riktigt rädd:

Det är dags att markera viltvårdens betydelse. Vår politik strävar efter en social, ekonomisk och ekologiskt hållbar grund för utvecklingen, säger Maria Öberg. Samtidigt ser vi jakten som en rättvisefråga.

Det innebär att all jakt ska vara ekonomiskt och praktiskt möjligt för alla och inte bara för några få. Socialdemokraterna kallar gårdagens överlämnade utredning för ett historiskt program till jägarna.

Jaha, all jakt ska vara ekonomiskt och praktiskt möjlig för alla. Låter som en ny revolusion är på väg. Hur ska man kunna göra detta utan att förstatliga marken, eller åtminstone jakträtten. Detta bör ju betyda att alla ska få jakträtt överallt. Då blir ju vi alla som ett enda stort jaktlag, jag antar att Göran Persson ska vara jaktledare, han ska ju flytta ut på landet nu på gamla dar.

Publicerat

Socialdemokraterna har nog förstått att jägarkåren är ganska stor. Ska man vara demokratisk måste man se till alla stora grupper i samhället. Tror dom har insett att det inte är så lyckat att trassla till det för jägarna genom konstiga regler från Rikspolis styrelsen, BRÅ (brottsförebyggande rådet), räddningsverket och andra instanser. ::)

Man ska nog inte ta allt man hör och läser på för stort allvar. Troligtvis måste man få hela samanhanget för att förstå vad dom säger. Det räcker inte med något kort pressmedelande som troligtvis har blivit nedskurit för att passa i pressens tidningar.

Det största problemet med socialdemokraterna just nu är sammarbetet med miljöpartiet och vänstern. Det finns inga perfekta partier dom är bara mer eller mindre bra. :P

/Svinhagen

Publicerat

Nu är det valtider, då leker man klasskamp. Jag roade mig med att läsa ett par Aftonbladetledare på besök hemma hos släktingar.

I den ena skrev man att "alliansen kritiserar inte direktörernas fallskärmar och det förstår man ju, det är ju deras väljare det är frågan om". Drygt 50% av befolkningen verkar föredra alliansen nuförtiden, hur många av dessa har mångmiljonfallskärmar?  ::) ::)

I den andra artikeln handlade det om hur de onda borgarna ville förstöra den fina villaskatten för egen räkning, och exemplifierade med en illustrerande bild på hur en villa ser ut. Det råkade vara en bild på Djursholms tveklöst vräkigaste villa (egen liten ö med bro till fastlandet, helikopterplatta mm).

Slutsats: det verkar som om Aftonbladet har en märkligt rosaskimrande uppfattning om hur livet ser ut för medelsvensson. Den genomsnittlige villaägaren äger ett mindre slott, det genomsnittlige väljaren på högerkanten har en livstidsfallskärm.  Det är så in i helvete arrogant att vifta bort folks politiska åsikter med att de endast skulle agera i egenintressets namn. Det är maktens arrogans vi ser där.

Det jag retar mig så förbannat på är just denan arrogans. Man räknar kallt med att idiotbudskap ger den bästa effekten i valtider.

Publicerat

Suck.. inte en konkret siffra eller bokstav.. definitionen på valfläsk som luktar så gruvligt surt  >:( >:( >:(

Ersättningssytemet måste rimligen innebära att de lagt över på RPS att finansiera SES och se över lagarna som styr eftersök. Det görs alltså av Polisen och knappeligen av S.

Och exakt vad är detta "historiska" dokument värt? Inte ett skit då MP vill tvinga fram ett eller annat i någon korridorförhandling.. Hur fan kan de ta sig själva på allvar dessa stollar????

Mvh!

Publicerat

Snacka om att idiotförklara oss jägare. Tror dom att vi är neandertalare som sitter ute busken och spelar banjo och käkar viltkött med sugrör >:(

Hur kommer ett sånt här program fram?

Förmodligen sitter dom i fikarummet och snacket berör förmodligen 300 000 kritiska jägar-röster. Någon säger:

- Valet i höst kommer förmodligen avgöras när sista postsäcken kommer från Ersmark, vi måste försöka idka jägargruppen något..

- KG, kan inte du skriva ihop något som jägarna skulle gilla

-Vad skall jag skriva då?

-Gör som vanligt. Sätt ihop något som låter bra men inte genomförs bara

Om det rödgröna packet får en ny mandatperiod tappar jag all min framtidtro för detta land!

Publicerat

Ett politiskt parti är ett politiskt parti. Alla verkar tro att en röst på alliansen kommer att betyda massor med fördelar för oss vanliga jägare, men en sak är helt säker. Jakten har mycket låg prioritet för dessa inom den svenska partipolitiken och alliansen kommer inte heller att sätta sig emot idiotiska beslut tagna i EU. Det är rätt lustigt att folk tror att M kommer att arbeta för, t.ex. sommarjakten på morkulla bara för att en moderat säger det under valåret. Uppenbart valfläsk även här. Visst, de kanske arbetar mot ILO men å andra sidan kanske de säljer ut jakträtten stora delar av fjällen till privata, utländska investerare och helt plötsligt finns det fler italienare än ripor i videsnåren.

Om det blir en borgelig seger i höst, så är jag ganska säker på att de inte blir blått under så många mandatperioder. Folk har nämligen dåligt minne och under ett blått styre glömmer man snart det negativa sossarna har gjort och då blir det rött igen. Ny regering, nya "skandaler". Glöm inte vilka som egentligen bestämmer hur valet i höst går...media!

Publicerat

Om S+MP+V vinner så får vi totalt blyförbud och trenden med att kammarkollegiets medel mer och mer går till antijaktfolk lär inte avta. Vi kan glömma en vettigare rovdjurspolitik och allt detta fixat via kohandel med MP.

Om Alliansen vinner så har vi i alla fall en chans att få tillstånd vettigare beslut i ovanstående frågor, i dag känns det tämligen tokkört.

Bara en sån sak att man lyft frågan om att lägga ned djurskyddsmyndigheten är ju ett skäl så gott som något att rösta på Alliansen!

Mvh!

• 2 weeks later...
Publicerat
Om S+MP+V vinner så får vi totalt blyförbud och trenden med att kammarkollegiets medel mer och mer går till antijaktfolk lär inte avta. Vi kan glömma en vettigare rovdjurspolitik och allt detta fixat via kohandel med MP.

Om Alliansen vinner så har vi i alla fall en chans att få tillstånd vettigare beslut i ovanstående frågor, i dag känns det tämligen tokkört.

Bara en sån sak att man lyft frågan om att lägga ned djurskyddsmyndigheten är ju ett skäl så gott som något att rösta på Alliansen!

Mvh!

Håller fullständigt med...det blir till att gå å rösta denna gång...