Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

frågor om browning bar.

Featured Replies

Publicerat

Börjar få ordning på garderoben för hur jakterna ser ut för stunden. Hagelbössa som passar finns. Likaså drilling som sitter som en smäck, brno 455:an skjuter bra o gör sitt jobb galant som jaktbössa o övningsbössa med 22lr pipan i. 222:an är inne för gängning o kolv beställs under sommaren till den. KKC blir det, toppat med trijicon 5-20 känns den ganska klar.

Dock önskar jag mig två vapen till och det ena är en browning bar. Ny självfallet! Två magasin. Ett för banan och ett för jakten. Skena med warne qd ringar för kikare.

Undrar dock hur den är att ladda till? Samt hur bra har forumister fått sina o skjuta efter lite provande?

Ställbar kolvkam blir de självfallet o en kaliber 30 patron. Plastkolv blir det.

Hur är funktionen i en bar angående stöd mot kolven fram? Inga benstöd givetvis men lite hårdare stöd mot tornkant? Kolvsäck eller rent av bänkstöd? Är dom greppkänsliga när man ska sköta det riktiga finliret med dom på banan?

Suget är stortm användningsområdet lite men vapengarderoben ska man fan va nöjd med! :)

Godnatt gott folk.

Publicerat

Nu ska jag svammla fram ett inlägg här på morgonkvisten ;)

Antar att den är tänkt för den renodlade klass1-jakten typ älg och gris. Till den sortens jakt och upp till låt säg 100-150m så lär precisionen duga ypperligt.

Det som jag tycker är BARens svaghet är trycket. Personligen skjuter jag sjukt dåligt med slika bössor tack vare deras extremt tunga trycken (kanske kan ha blivit bättre med åren?).

Se på NS och hur många grisar han har golvat, då förstår till och med jag att en BAR verkligen fungerar -_-;)

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat

"Extremt tunga trycken"??

Släpiga, ja. Men tunga, nää! Trycket på BAR går att få till skapligt. Småländska Vapen kan fixa det enkelt om man skickar in trycket. Ett visst släp måste dock finnas på en halvautomat av konstruktionsskäl. Att skjuta bra med dylika trycken är som det mesta en träningssak :PB)

Skickat från surfplatta

Publicerat
  • Författare

Trycket är inga problem alls. Ett litet släp finns men känns mer som tryckpunkts trycke då men vikten är absolut inge fel på alls på de. Riktigt trevligt tom :)

Japp joacim, den rena klass 1 jakten. Browningens klars fördel är dom grymt trevliga öppna riktmedlerna som sitter på org samt den mysigt smidiga totallängden!

Sen är det dedär med behov oxå. Men någon klass 1:a utöver drillingen bör man ju ha i skåpet iaf. Även om klass 1 jakten är mkt begränsad.

Som komplement till de hela så kommer de sökas upp en halvtung skyttebössa i 6,5 kanske så har man lite av varje i skåpet till de mesta :)

Publicerat

Trycket är inga problem alls. Ett litet släp finns men känns mer som tryckpunkts trycke då men vikten är absolut inge fel på alls på de. Riktigt trevligt tom :)

Jag har inte heller någonsin kännt ett TUNGT BAR-trycke...däremot många mer eller mindre SLÄPIGA. Släpet kan dock som du säger fixas/brynas så det påminner om en tryckpunkt. OBS! Detta är ett jobb för en KOMPETENT smed...inte vilken bypulare som helst!

Skickat från surfplatta

Publicerat
  • Författare

Som vi har ståendes i butiken har alla såpass vettict trycke att jag inte skulle få för mig att ändra på något av dom. Dock kan jag hålla med om att äldre browning bar hade ett smått ostämt trycke men de är löst nu och dom nya är som sagt helt okej! :)

Publicerat

Ps! Turbo! Jag har en BAR Light Evolve 9,3x62 med ett Zeiss Diavari-Z T* 1,5-6x42 i Warne QD som är till salu...om du kan tänka dig kalibern i fråga, beggad bössa (om än snudd på nyskick) och snygg träkolv B) Ds!

Skickat från surfplatta

Publicerat
  • Författare

Har allt skådat denne du :)

Tyvärr är jag en kaliberkärring som gärna kryper i den nedre regionen ;)

Dock ser väl ditt paket ut som mitt hade gjort fast med annan kolv och kaliber.

Märkligt du inte har fått sålt den än!

Publicerat

Ok, jag ger mig. Trycket kanske inte är tungt utan släpigt.

Oavsett vilket så är det en katastrof för mitt skytte och passar inte mig alls. Så Browning BAR och Benelli Argo kommer aldrig att få se insidan av mitt vapenskåp, pga trycket och säkringen.

Men fungerar det gör de som sagt och dessutom har jag inte känt på trycket på någon 2010> så de kanske har blivit mycket bättre.

Publicerat
  • Författare

Du får känna nästa gång du är här uppe i trakterna. Benelli tycker jag för övrigt inte heller om i trycket så!

Publicerat

Du får känna nästa gång du är här uppe i trakterna. Benelli tycker jag för övrigt inte heller om i trycket så!

Det får jag göra, skaffa mig en ny uppfattning helt enkekt ;)

Publicerat

Jag har en 2012 modell i 30-06. Är supernöjd för utom precissionen över 100 m. Men sen går jag mest som hundförare så då fungerar den ypperligt! Smidigt, snabbt vapen.

Har leupold snabbfäste med en aimpoint och ett zeiss.

Publicerat
  • Författare

Låter vettigt det Joacim. Man kan bli glatt överaskad ibland.

Hmm okej vad anser du som dåliga träffbilder med ditt vapen Fipe?

Har bekant som efter lite letande skjuter 30-35mm på 100meter med sin. Inte superbra men inte sådant vapen heller så det hade jag varit nöjd med absolut!

Publicerat

Jag får spridning på 60 mm. Med mitt andra vapen, en Husqvarna 1650, får jag en spridning på 25 mm med samma ammunition. Så då kan det ju inte bero på skytten :P

Publicerat
  • Författare

Okej. Det är ju helt klart ingen höjdare då. Vilken ammo är det och har du testat annan? Som bekant kan vapen trivas med olika sorters ammo :)

Publicerat

Undrar dock hur den är att ladda till?

Laddade ett kort ögonblick till en tüsk halvautomat i .30-06. Behovet av att crimpa runt en crimprill uppenbarade sig rätt så snabbt när enbart crimpning utan crimprill slog ut kulan 0,1-0,3mm vid varje mantling, för att inte tala om hur långt kulan trycktes in om det tog emot ngnstans på vägen in i loppet (glöm rillen-som-jag-inte-vet-vad-den-är-till-för på en .30 lapua mega). Kulor med rill är oftast anpassade till .308 eller .30-30, vilket innebär att en kula kan komma närmare bommarna än du vill i en 30-06 om rillen får bestämma patronlängden... eller hammras in i bommarna som det blev när jag provade med Sierra Gameking FMJ. Jaktkamraten laddar fortfarande framgångsrikt & problemfritt till en halvautomat av samma tüska fabrikat fast i 9,3.

Så skulle jag köpa en halvautomat idag för att handladda till så skulle jag satsa på .308 eller 9,3 och beställa en en lee factory crimp samma dag som licensen damp ner i brevlådan.

Publicerat

Japp...crimp är ett måste. Med en Lee Factory crimp behöver man dock inte krimpa direkt i eventuell krimprill, det blir tillräckligt stark krimp ändå. Funkar således bra även med kulor utan krimprill. Med helkopparkulor tex TSX bör man dock krimpa i nåt av spåren på kulan, även med en Lee Factory crimp :)

Skickat från surfplatta

Publicerat

Japp...crimp är ett måste. Med en Lee Factory crimp behöver man dock inte krimpa direkt i eventuell krimprill, det blir tillräckligt stark krimp ändå. Funkar således bra även med kulor utan krimprill. Med helkopparkulor tex TSX bör man dock krimpa i nåt av spåren på kulan, även med en Lee Factory crimp :)

Skickat från surfplatta

Jag crimpade med Lee Factory Crimp och fick det aldrig riktigt 'skottsäkert' utan en riktig rill på kulan. T ex Lapua megas 'band-rill' dög inte om kulan vägde mer än 150gr, utan då kröp den ut ändå. Värst var dock som sagt om det tog emot ngnstans på vägen in.

• 3 weeks later...
Publicerat

Har BAR i 30-06 från -94

Har skjutit 8 skott innom 77mm på 200 meter med handladdad TSX 200gr, så jag är klart nöjd med precisionen

Laddar TSX själv (nu 180gr) och brukar crimpa, men ej i spåren, och det fungerar mycket bra, och slitaget på hylshalsen är mindre också

• 1 month later...
Publicerat

Bytte bort min bar i 9,3x62 för två år sedan när den missade omladdningen 2ggr  när den som bäst behövdes . Förutom detta missöde så var den i min ägo i tio år och var en riktigt trevlig och välskjutande bössa.

Publicerat

Ja dom gamla skjuter ju betydligt bättre på håll än vad de nya gör. Läste i jakt och jägare att i Sverige används baren nästan bara som hundförarbössor och efterfrågan efter korta pipor var så stor att vi inte hittar några med längre pipor i Sverige idag. Det går givetvis att att specialbeställa med längre pipa men då kostar det lite mer...

Har BAR i 30-06 från -94

Har skjutit 8 skott innom 77mm på 200 meter med handladdad TSX 200gr, så jag är klart nöjd med precisionen

Laddar TSX själv (nu 180gr) och brukar crimpa, men ej i spåren, och det fungerar mycket bra, och slitaget på hylshalsen är mindre också

Publicerat

Bytte bort min bar i 9,3x62 för två år sedan när den missade omladdningen 2ggr  när den som bäst behövdes . Förutom detta missöde så var den i min ägo i tio år och var en riktigt trevlig och välskjutande bössa.

Låter som eftersatt vapenvård! Meeen, det är ju tråkigt att göra ren bössor. Bättre att sälja och köpa nytt!? ;-)