Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hur funkar normas dl kulor i vilt?

Featured Replies

Publicerat

Funderar om den går att använda till nått?

gäller 6xc!

Publicerat

Det är en 105 grains Berger i den laddningen, oklart om det är match kulan eller inte, empiriska test har dock visat på utebliven expansion, med andra ord jag avråder till det du överväger. Christian

Publicerat

Det är en 105 grains Berger i den laddningen, oklart om det är match kulan eller inte, empiriska test har dock visat på utebliven expansion, med andra ord jag avråder till det du överväger. Christian

I vissa jaktformer vill man inte ha expansion ;) Dessutom skriver TS inte något om jakt öht.

Publicerat

Tja där ser man. Nåja svaret på den inte ställda frågan framgår ovan. Christian

Publicerat
  • Författare

Jo jag menar jakt, kanske toppjakt eller rävvak!

Publicerat

Tänkte inte på rubriken :blush:

Publicerat

Jag vet flera  som använder DL i 6,5 på toppfågel och är väldigt nöjda, även om det händer att kulan river sönder ibland.

Det går säkert bra med 6XC också, men du ska nog inte ladda så hårt.

Publicerat
  • Författare

Köpeammo.

Publicerat

Jag tycker absolut att du ska testa den.

Kan meddela att jag själv använder fabriksladdad Norma DL och Lapua Scenar i 6,5 och .308W.

Helt enkelt för att de skjuter så förbannat bra, så jag finner ingen anledning (eller ork) att handladda dom.

Publicerat
  • Författare

Jag tycker absolut att du ska testa den.

Kan meddela att jag själv använder fabriksladdad Norma DL och Lapua Scenar i 6,5 och .308W.

Helt enkelt för att de skjuter så förbannat bra, så jag finner ingen anledning (eller ork) att handladda dom.

Vad skjuter du för vilt?
Publicerat

Jag har inte skjutit ett levande väsen med DL eller Scenar faktiskt   ;)

Men ett hyfsat stort antal mysiga träffbilder, 50-poängare på 300 meter och "flaggvift" på fältskyttemål.

Vid fågeljakt har jag mest använt Lapua Trainer faktiskt.

Publicerat
  • Författare

Så skall man ladda själv kan man lika gärna ta 105 grains a-max molly, den måste ju funka skitbra till både räv och prickskytte?

Och ska man plinka på älgbanan så kanske man lika gärna kan ta den mollade v-maxen 58 grains, den lär funka ännu bättre på räv eller?

men jag antar att v-maxen 58 grain faller till korta vid skott över 300m?

Publicerat

Toppjagat med den kulan i vinter fungerar utmärkt till orre och helt ok på tjäder. Till räv skulle jag välja något mjukare match kulor går match kulan bara i mjukdelar uppför den sig som fmj.

58gr V-max lär fälla en räv på plats på alla tänkbara avstånd

Publicerat

Så skall man ladda själv kan man lika gärna ta 105 grains a-max molly, den måste ju funka skitbra till både räv och prickskytte?

Och ska man plinka på älgbanan så kanske man lika gärna kan ta den mollade v-maxen 58 grains, den lär funka ännu bättre på räv eller?

men jag antar att v-maxen 58 grain faller till korta vid skott över 300m?

Tänk på att du inte får skjuta expanderande kulor på elektroniskt markerade banor. Gummidukarna blir inte så glada då och de som ska betala nya dukar blir ännu mindre glada...
Publicerat

Normas laddning med 95 grains FMJ fungerar nog bra på älgbanan (sportskytte, viltmål), även om laddningen är lite för frisk.

Men låt pipan vila mellan serierna...

Och ev. så får man hålla koll på framförhållningen göra mindre justeringar.

Om jag fick välja så hade jag laddat ner den kulan till 800-850 m/s och använt till viltmål.

Jag gjorde något liknande till .243W en gång i tiden och det gick bra.

Publicerat
  • Författare

Normas laddning med 95 grains FMJ fungerar nog bra på älgbanan (sportskytte, viltmål), även om laddningen är lite för frisk.

Men låt pipan vila mellan serierna...

Och ev. så får man hålla koll på framförhållningen göra mindre justeringar.

Om jag fick välja så hade jag laddat ner den kulan till 800-850 m/s och använt till viltmål.

Jag gjorde något liknande till .243W en gång i tiden och det gick bra.

Jag funderar inte på omollat nu!