Publicerat Maj 6, 201313 yr Intresserad av gris- och rådjursjakt. Är helt grön m a p jakt så jag söker råd och tips inför köpet av mitt första vapen. Budgeten är inte obegränsad utan skulle säga att den ligger mellan 10-15,000:- inkl optik. Några konkreta tips om vad jag bör satsa på i vapen och optikväg?
Publicerat Maj 6, 201313 yr Jag skulle satsa pengarna så att pangen får vara lite billigare och optiken lite bättre, mao. mer pengar på optikenpå bekostnad av bössan. Sen skulle jag välja en kaliber som är vanlig (lättare att hitta billigare bössor, billigare övningsskytte).
Publicerat Maj 6, 201313 yr Tycker Tikka t3light paketet som de säljer verkar va ett bra kit för nybörjare. Bössa,ringar,kikare o dämpare för under 12 900. Har dock ingen egen erfarenhet. http://www.jakt-trofe.com/ Men man får alltid mest för pengarna om man vet vad man ska köpa o gör det begagnat.
Publicerat Maj 6, 201313 yr Frågan är om det är Vakjakt/Smygjakt eller drevjakt du huvudsaklingen kommer att jaga? Det är väldigt stor skillnad på vilken optik som är lämplig när det gäller dessa två jaktformer. Vak och pyrsh behöver du en kikare med bra ljus insläpp och i alla fall 8 gångers förstoring. Drevjakt föredrar jag en kikare med 1.5-6 gångers förstoring eller ett rödpunktsikte.
Publicerat Maj 6, 201313 yr Jag förutsätter att du har ett vapenskåp, eller att du har räknat in det i budgeten innan du köper vapen? Annars får du nog dra av 2,000:- på budgeten. Satsa på något välkänt välrenommerat märke, det behöver inte vara nytt. Du kan få en riktigt bra beggad HVA, CG, Tikka eller Sako för runt 5,000:-. Försök hitta ett vapen i kaliber 308 eller 30-06, då dessa kalibrar verkar vara de i särklass vanligaste. Med dessa kalibrar kan du i princip jaga allt vilt i Sverige. Då blir det lätt att hitta hylsor på skjutbanan också den dagen du fastnar i handladdningsträsket. Lägg sedan så mycket pengar du kan på bra optik och massor av övningsammunition!
Publicerat Maj 6, 201313 yr Är du helt grön så skulle jag råda dig att förutom ett vapen i klass1 även köpa en 22lr som träningsvapen och öva så mycket som bara möjligt.
Publicerat Maj 6, 201313 yr Jag förutsätter att du har ett vapenskåp, eller att du har räknat in det i budgeten innan du köper vapen? Annars får du nog dra av 2,000:- på budgeten. Precis, vapenskåp ska du ju så klart ha. Om du köper begagnat så se till att den är godkänd. Det skall vara klassad enligt SS 3492. Om det står typ som på bilden i skåpet är du grön.
Publicerat Maj 6, 201313 yr Författare Vapenteknik har jag med mig i bagaget så där behöver jag inga tips ) Har avlossat mången skott och salvor i livet men nu ska det jagas gris och rådjur. Åteljakt och smygjakt kommer nog vara aktuellt så en kikare anpassad för lite sämre ljus är nog bra. 308 verkar vara en allroundkaliber så det ska jag kika på mässan. Skåp kommer att inköpas också utöver vapenbudgeten