Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Projekt. Hva 1640 30.06. Tänkt drevbössa.

Featured Replies

Publicerat

Jag har en Hva 1640 som jag har tänkt haft som drevbössa på trånga pass, på allt vilt. Det är en original kolv på nu som jag kapad kolven och passa in en ny 24mm bakkappa. Samt att jag slipat ned lite material så pipan är fri i stocken. Nu funderar jag på om jag ska göra kolvkamsjustering och vad för typ av riktmedel jag ska ha, öppna vill jag inte ha.

Publicerat

Skulle absolut fundera på en boydskolv om jag va du! Behagligare kolv för dessa småslantar är svårt o få!

Publicerat

Skulle absolut fundera på en boydskolv om jag va du! Behagligare kolv för dessa småslantar är svårt o få!

+1 på det!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Vart hittar man sådana då :)? Är det ingen idé att köra original?

Publicerat

Boyds söker du på på google så kommer du fram till en jänkarsida. Absolut bättre än orgkolven om sikte ska användas.

Har en själv. Inpassad som råttskit men skön o skjuta med!!

Publicerat
  • Författare

Blir nog något slags av rödpunkt på bössan har jag bestämt mig för. Har ni nå erfarenheter av olika märken? Måste det va nya, eller fungerar det med gamla aimpoint eller liknande?

Publicerat

Aimpoint absolut. Gillar dessa av flera anledningar.. sen om de är nygt eller beg spelar ingen roll. Jag gillar dock personligen 9000 serien väldigt väl.

Publicerat
  • Författare

Okej! Jag tänkte mer om det kan va en gammal serie eller om det måste va nyare än ex. 3000? Jag har en gammal aimpoint mark 3 liggandes, är den för dålig?

Publicerat

Har aldrig använt mig av någon äldre än 5000 så det kan jag inte säga varken bu eller bä om.får se vad andra säger i angående det

Publicerat

Okej! Jag tänkte mer om det kan va en gammal serie eller om det måste va nyare än ex. 3000? Jag har en gammal aimpoint mark 3 liggandes, är den för dålig?

Har haft en Aimpoint Mark III som satt på en kombi som jag ärvde efter farfar.

Det som jag direkt kommer på att jämföra ett Mark III med är ett tomt hölje till en bläckpenna :lol:

Mörkt och svårorjenterat i det lilla röret.

Personligen tycker jag nog att man bör gå på 7000 serien och uppåt, alltså 30mm tuberna.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag gjorde en liknande byggnation nu i vintras. Tog en 640 M98 mekanism i kalibern 9.3x62 och kapade pipan samt gängade på så jag kunde anänvda min Stalon ljuddämpare, satte en Hogue-kolv, satte ett Boyd-trycke med sidosäkring samt jag behöll flaggsäkringen.

Optik velade jag fram och tillbaka. Jag blev rådd att sätta Leupolds QR baser och avser ha en rödpunkt + kikare framledes.

Det blev att jag började med rödpunkt.

Då jag ville ha ett lågt system så insåg jag att även QR-baserna gör att det bygger på höjd ganska mycket. Kollade på alla tänkbara rödpunkter + montage till QR. Det innebär Docter, Zeiss, Aimpoint som var de sista jag valde mellan. Det slutade med att jag valde Aimpoint efter att ha valt bort Docter samt efter att ha klämt och kännt på både Zeiss och Aimpoint även valde bort Zeiss.

Fäste blev ett MAK-fäste till QR. Köpte från detta från optics-trade.eu efter mycket dialog med MAK och önskan om att få köpa via en svensk återförsäljare. Blev hänvisad till Classic Vapen där försäljaren på MAK även Cc:ade dem (en person på Classic Vapen) i en mailkorrespondans men Classic Vapen hörde aldrig av sig, trots att jag även skickat ett mail direkt till samma adress.

Optics-trade var en chansning. Det tog mycket längre tid att få grejerna men de kom. Han som har det är min mening mycket mån om sina kunder men han är liten och har nog inte så stort lager, därav att jag fick vänta på att hans beställning från MAK blev gjord och levererad.

Jag är nöjd, systemet är lite för högt så en höjd kolvkam behövs för att få perfekt anläggning. Jag har inte bestämt än hur jag vill lösa det. Troligen tar jag en sådan där kolvhöjarstrumpa initialt. 

Jämför jag M98:an med min A-bolt i .30-06 så är slutstycksgången extremt trög och motvillig som åtgärdas enklast med torrträning. Man behöver föra slutstycket i ett viss läge för att det skall gå så smidigt som möjligt. Trycket är underbart och går inte att jämföra. Visst, det finns ännu finare och bättre men för mitt användningsområde räcker det. Flaggsäkringen vill jag ha då jag byggt detta som min slit-och-släng bössa då jag går med hunden, så jag har inte byggt det för att det skall vara optimalt skyttemässigt utan för att tåla en tuffare behandling. Sidosäkringen är i min mening alldeles för osäkert om jag enbart skulle ha den när jag går med hunden. Alldeles för lätt att fastna och misstagligen osäkra bössan i min mening. Men för att ha tillsammans med en kikare vid vakjakt är den helt ok, bara man håller koll på vad man gör. 

Jag kommer ju jaga en del gris med jycken vilket gjorde att jag ville gå upp i kaliber också för att få lite större sårkanal mm.

Hoppas min erfarenhet kan hjälpa till. Skall se om jag kan ta lite bilder och få in här på forat nu när allt är klart med bössan.

Mvh,

// P

Publicerat

Ser att jag glömde säga två saker; Optics-trade är i Slovenien samt att Aimpointen är en Micro H1.

// P