Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Eftersökslampa

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ni får gärna lämna åsikter även om ni inte har erfarenhet av den!

Tack!

Publicerat

Att man helst inte ska lysa med den mer än 20 sekunder i taget verkar ju tala emot att den är riktad till eftersök, inte många sådana man klarar av på 20 sekunder.. Är det en lampa till just eftersök du ska ha så köp pannlampa, orienteringskvalite, lyser bra och tål mycket stryk. Är det en grön laser till "eftersök", så får man vad man betalar för!

Publicerat
  • Författare

Okej, kanske inte är en sådan jag är ute efter då, eftersom man inte bör lysa mer än 20 sekunder i taget...

Men vad tror ni om en Led Lenser T7 istället? Eller kanske denna: http://www.racerback.se/eftersok/lampor/vakjakt-v,-220-/ ?

Vilken av dom tror ni är bäst för eftersök?

Publicerat
  • Författare

Ingen som har något råd att ge angående tidigare nämnda lampor? Eller kanske kan tipsa om en annan i samma prisklass (max 6-700)?

Publicerat

Köpte föregångarn till denna http://www.racerback.se/eftersok/lampor/vakjakt-v,-220-/ -

för några år sen   haft den vid ett antal nätter vid trafikvilt eftersök,, o är nöjd med den,,
 Ljus sträcka ligger på 80-100m  det räcker i skogen,, skjutit både älg o rå i mörkret,,

Fick glapp i sladden till kontakt Razerback,skickade en ny utan kostnad,, lampan jag har heter vakjakt iv,,  tror jag,,

Denna nya lär duga fullgott i nattmörkret, för Eftersök, :smile:

Publicerat

Jag med flera har T7, funkar bra.

Publicerat

Jag tillhör de som är jävligt nöjd med led lensers grejer. Har ett par T7:or och de funkar jävligt bra. Har även sålt ett gäng till andra och alla verkar nöjda med dem.

Publicerat

Köpte en T7 på elmia för 495kr. Riktigt bra lampa till ett bra pris! :)

Publicerat

Jag har en pannlampa ledlenser H7R som ger 170 lumen som jag tänkte att den funkar väl för eftersök. Gick eftersök på en gris 1 maj och jädrar vad jag bedrog mig. Inte fasen funkade det att leta gris med den inte. Räddningen blev att polaren var med och hade en riktig doning på 1200 lumen och det var milt sagt som natt och dag mellan dem.

Så jag beställde nu nån billig grej på tradera för 400 pix inkl frakt som enligt spec ger 1600 lumen (det var en motsvarande som polaren köpt)

Jag är för övrigt inte särskilt nöjd med LedLensers pannlampa. Redan efter några användningar har reglaget som man justerar ljusstyrkan med börjat glappa och strula sig.

Publicerat

Jag har en pannlampa ledlenser H7R som ger 170 lumen som jag tänkte att den funkar väl för eftersök. Gick eftersök på en gris 1 maj och jädrar vad jag bedrog mig. Inte fasen funkade det att leta gris med den inte. Räddningen blev att polaren var med och hade en riktig doning på 1200 lumen och det var milt sagt som natt och dag mellan dem.

Va?!?

På vilket sätt var H7:än otillräcklig? Har nog gjort +50 griseftersök med en sådan och jag kan inte annat säga än att det funkar kanon.

Publicerat

Va?!?

På vilket sätt var H7:än otillräcklig? Har nog gjort +50 griseftersök med en sådan och jag kan inte annat säga än att det funkar kanon.

Otillräcklig ljusbild. Det låter som om vi har väldigt olika kvalitet på våra H7r

Men det säger sig ändå själv att 170 lumen jämfört med polarens 1200 (om värdena stämmer) är en hiskelens skillnad. Inte ens när jag fokuserade på smalaste ljusbredden så tyckte jag styrkan var god nog för att tydligt se blod m.m. och jag vill gärna ha en bredare ljusbild än så.

Men jag ska ringa racerback och kolla om nåt är fel för reglaget är som sagt svajigt också.

Publicerat

Jag med flera har T7, funkar bra.

Vad har du på pannan, NS?

/Må

Publicerat

Vad har du på pannan, NS?

/Må

En gammal o jävligt sliten Silva orienteringslampa.... kostade en del när det begav sig.

Polaren har köpt en nyare variant för en 4000:-

En sån vill jag ha... men fan det är mycket pengar men klart värt det.

Va ute häromnatten med ett par pers men andra lampor och det va några jävla till att lysa långt.. men jag vill ha rejält flodljus inte en jävla pytte kägla..

Sen har ju alla nyare typ led grejer i mina ögon fel ljus... lite blåvitt på nått vis.

Är så van vid "mitt" ljus så jag är tveksam till om jag kommer se blod lika lätt med led som med halogen eller va det nu heter i min buckliga panlampa.

Men såg ett test i någon jakttidning för inte så länge sen.

Det va riktigt intressant och visade klart vilken som va bäst men jag är ju så gammal att jag glömt vilket märke de va, eller ens vilken tidning.....

Får leta lite i tidningshögarna igen.

Publicerat

Förresten.. stirra er inte blinda på Lumen.. det ska visst finnas olika sätt att mäta lumen vilket kan vara missvisande.

Sen att en lampa lyser typ 300m... va fan ska man ha det till..

Ljusbilden är det viktiga för mig. batteritid är givet viktigt oxå...

Brett floodljus utan skuggområden men de ska nå en bra bit ändå.

Tittar man rakt ner i marken efter blod/snitthår osv så får pannlampan inte ge så mycket ljus att det bara blir vitt, måste ju kunna se vad där är lixom  och ljuskäglan ska va rejält tilltagen.

Vi anväder inte pannlampans ljus till att skjuta i, det har vi bösslampan till. Pannlampan pekar inte rätt när vi gör anläggning.

Strular till en del om vi enbart har det så.

Publicerat

Hittade tidningen... jaktjournalen Nr 4 har ett test på 12 panlampor.

Den jag nog ska lägga mina pengar på är Milas Inton 2.