Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vilka kulor ska jag använda? Fmjbt, 150 grain, 30-06.

Featured Replies

Publicerat

Jag har precis beställt ett handladdningskit och vill börja med att ladda 150 grain fmjbt-kulor för övningsskytte.

Jag önskar att dom ska skjuta så nära Norma Jaktmatch som möjligt.

Jag vet att det är väldigt individuellt, och att det kan skilja även mellan två identiska vapen av samma fabrikat, modell och kaliber, men jag undrar så att jag som nybörjare har något att gå på som start.

Jag har hittat Hornady .30 150 Grain FMJ-BT #3037 - 100-pack till vad jag tror är bra pris, endast 280:- för 100 st.

Det verkar vara prisvärda kulor?

Min tanke är att köpa en ask Norma Jaktmatch 150 grainskulor i 30-06 och skjuta några serier och ställa in bössan efter dom och ha dom som preferens.

Därefter tänkte jag handladda flera olika laddningar och prova mig fram med krutmängden tills jag hittar rätt så dom handladdade kulorna samskjuter med Jaktmatchen.

Är det rätt väg att gå?

-Tror ni det är möjligt med kulorna jag nämnde ovan?

-Vilket krut ska jag i så fall använda?

-Hur stor krutladdning ska jag börja med?

-Vilka kulor rekommenderar ni i övrigt till mitt ändamål?

-Vilket krut ska jag ha till de kulor ni rekommenderar?

-hur stor krutladdning?

Jag har bara följande krav egentligen:

-Helmantel.

-150 grain. (9,7 gram).

-Prisvärda, (inte 5-6:-/st som Norma och Lapua, etc.)

-Ska gå att laborera fram så dom samskjuter någorlunda jämnt med Jaktmatch.

Är det möjligt?

Tänker jag rätt?

Vilka kulor och krutsorter ska jag titta närmare på?

Vapnet ifråga är en Hva CG 1900 i kaliber 30-06, om det har betydelse för kulvalet?

Stort tack på förhand! :)

Publicerat

En nyfiken fråga bara; varför vill du ha dem att samskjuta med Jaktmatchen? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

En nyfiken fråga bara; varför vill du ha dem att samskjuta med Jaktmatchen? :)Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Jag har fått för mig att Jaktmatchen är ett bra riktmärke.

Är det inte lite så att om man skjuter rakt med Jaktmatch så skjuter man nästan lika med Normas övriga sortiment av ammunition av samma kaliber och med samma kulvikt?

Eller är det bara som jag inbillar mig?

Publicerat

Det beror på vilka krav man har.

Vill man ner till 3cm i träffbild på 100m brukar det vara nog med jobb att hitta en kula att få till konsistent precision med i en jaktbössa för klass1. Träffläget blir där det blir när väl precisionen infinner sig. Att gå upp eller ner i mängden krut kan flytta träffläget men i de flesta fall på bekostnad av precisionen. Har man riktig tur blir det två träfflägen med acceptabel precision att välja på i en laddstege (en kula och ett krut). Träffläget flyttar sig inte bara i höjdled utan kan även vandra i sidled med olika krut och olika kulor. Har man samma krav på samskjutning kan det med Fru Fortunas frånvaro börja likna ett Sisyfos-arbete.

Kan man acceptera en träffbild på 5cm är det betydligt enklare att både 'gå i mål' och att få det att samksjuta. Då duger i de flesta fall hela stegen men det är svårt att säga var träffbilden är eller var/om den flyttar sig. D v s det går åt ett par skott innan bilden börja teckna sig.

Om det räcker med att ligga inom en 10cm-ring på 100m så kommer det bli svårt att hitta laddningar som inte funger eller inte samskjuter.

Min erfarenhet av billiga helmantelkulor (Sierras GK FMJ och Sellier & Bellot) är att det är ojämna dimensioner (d v s låg kvalitet) och det ger ett lika ojämnt resultat (de höll sig inom 10cm-ringen i a f). Jag säger inte på något sätt att det är så med Hornadys FMJBT... Men... Om en kula kostar 2-3sek mindre än någon annan kan försvinna fort i alla experiment på skjutbanan och den halvfulla asken som blir kvar i hyllan och samlar damm om kulorna inte lever upp till dina krav. Så prisvärd står i relation till resultat och önskemål.

Publicerat

Prova Lapua FMJ 123 gr o Lapua Mega 150 gr. 0 mm i justering upp till 100 m i min 308:a. Hva-FFV 1900.

Det blir säkert lite andra hastigheter i 30-06.

Publicerat
  • Författare

Tack för tips och synpunkter!

Det fick mig att se saken ur en annan synvinkel.

Det är en hel djungel med alla olika kulor och krutsorter.

Tack för hjälpen!  :thumbsup:

Publicerat

Nu ser jag. Du har ju skrivit på grannforat också va. :thumbsup:

http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=9&t=162443

:smile:

Det är bra att skriva och fråga om tips o råd på flera ställen.

Det enda felet är att man får ännu mer huvudbry bara, eller hur. :yes:  :cool:  :whistling:

Publicerat
  • Författare

Det enda felet är att man får ännu mer huvudbry bara, eller hur. :yes:  :cool:  :whistling:

jajamen, visst är det så. :)

Hur som helst köpte jag Norma FMJ i 150 grain och URP-krut igår, så nu ska jag prova mig fram.

Publicerat

jajamen, visst är det så. :)

Hur som helst köpte jag Norma FMJ i 150 grain och URP-krut igår, så nu ska jag prova mig fram.

Ok!