Publicerat Maj 11, 201313 yr Jag har en faverolle tupp som är folskilsken, tänkte skjuta honom i huvudet med hagel från 22an! Vad kan jag vänta mig för resultat, jag vet att han kommer att springa runt utan huvud men jag vill skjuta honom inomhus! Alternativ är ju en vanlig 22 lr men den studsarväl, släppa ut honom och ge honom en med hagelbrakaren. Jag tänker inte fånga in honom och hugga huvet av honom. btw avlivning av vaktlar var suveränt med sax, dock ska jag köpa mig en fiskars fågelsax till nästa gång! körde med vanlig fiskarsax nu, och dom små gick 100% de större fick jag trycka till extra på!
Publicerat Maj 11, 201313 yr Då jag avlivat arga tuppar så har jag satt dom i en grävlingsfälla och sedan gett dom en vanlig 22LR i huvudet, det har funkat bra. Hagel från 22a funkar nog också, jag har bara skjutit kråkor som störst med det och dom tvärdog men det gäller ju att du är nära.Skjuter du med kula så får du ju plocka ut den och skjuta mot marken så du inte får några otäcka rikoschetter.
Publicerat Maj 11, 201313 yr kör du med 22dunst, det går hur bra som helst - OM du håller ner avståndet till någon meter. Det kan bli lite sprattel, men vanligen blir det ganska lite spring. /T
Publicerat Maj 11, 201313 yr Författare kanon, det funkade. jag tänkte att funkar det på duvor på fem m så måste det funka på en m! så nu är det grillen som väntar!
Publicerat Maj 11, 201313 yr Det måste vara ena riktigt stora mördartuppar om dom måste skjutas. Jag har än så länge klarat av dödandet med händerna
Publicerat Maj 12, 201313 yr Författare Det måste vara ena riktigt stora mördartuppar om dom måste skjutas. Jag har än så länge klarat av dödandet med händerna Faveroller är stora, sen tyckte jag det var skit enkelt att skjuta inne i ladugården med dunsthagel! Fråga: det är ca 8-12 grader i rummet där vi slaktar, hur länge ska små vakteltuppar hänga? en del lägger in bröstet direkt i kylen, faverollen är väl som en stor tjädertupp, hur länge på den? alla är ungfåglar!
Publicerat Maj 12, 201313 yr Faveroller är stora, sen tyckte jag det var skit enkelt att skjuta inne i ladugården med dunsthagel! Fråga: det är ca 8-12 grader i rummet där vi slaktar, hur länge ska små vakteltuppar hänga? en del lägger in bröstet direkt i kylen, faverollen är väl som en stor tjädertupp, hur länge på den? alla är ungfåglar! Så länge det behövs - tills likstelheten släpper. Vid 8grader tar det uppemot 5 dagar som regel. /T
Publicerat Maj 12, 201313 yr Det måste vara ena riktigt stora mördartuppar om dom måste skjutas. Jag har än så länge klarat av dödandet med händerna Är dom folkilskna så behöver man ibland ta i med mer våld. /T
Publicerat Maj 12, 201313 yr Är dom folkilskna så behöver man ibland ta i med mer våld. /T Brukar inte vara svårt att fånga dom eftersom dom kommer till en
Publicerat Maj 12, 201313 yr Tupp är ett djur jag har respekt för, uppvuxen på en gård med hönseri så har jag blivit jagad många gånger som liten...
Publicerat Maj 12, 201313 yr Tupp är ett djur jag har respekt för, uppvuxen på en gård med hönseri så har jag blivit jagad många gånger som liten... För att inte tala om gäss..... /T
Publicerat Maj 12, 201313 yr Du har aldrig slaktat folkilskna kalkoner hör jag.... T Eftersom jag inte är nån större raskännare på fjäderfä utgick jag ifrån att det var vanliga höns det pratades om, men några matcher har jag gått mot gäss. Man får vara bestämd så går det med dem med.
Publicerat Maj 14, 201313 yr Bland det jävligaste jag slaktat var folkilskna dvärghöns - det var ett rent krig...... Himmel och plättar vad de kämpa emot. /T
Publicerat Maj 14, 201313 yr Man måste inte gå i klinch med fjäderfäna, ett rapp i bakskallen med lämplig käpp så är de fogliga på vägen fram till huggkubben.
Publicerat Maj 14, 201313 yr Man måste inte gå i klinch med fjäderfäna, ett rapp i bakskallen med lämplig käpp så är de fogliga på vägen fram till huggkubben. Jo, men dvärghöns har inte så stora skallar, och de är ena kvicka rackare som gärna anfaller i flock. kalkoner är på den punkten enkla - finta höger, dra till, klart.Men så är de ganska korkade. Gässen är så hsikeligt vaksamma, men tar man det lugnt och skiljer dem åt så kommer man åt dem med, en efter en. Men dvärghönsen de kommer i grupp, och är ena kvicka jäklar. Och de låter sig inte skiljas åt enkelt heller. /T