Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpa Winchester bygelrepeter för rådjursjakt. -Vad tänka på?

Featured Replies

Publicerat

Jag har gått och tittat snett på en Winchester bygelrepeter i kaliber 30-30 i en vapenaffär här i närheten ett tag nu och är nära att slå till.

Vad är det jag bör kolla upp?

Det här snacket om tillverkad före 1964 och efter 1964, hur stor tyngd ligger det i det?

Att FÖRE 1964 är bättre iom. att vapnen håller högre kvalitet har jag förstått, men betyder det att en nyare Winchester-bygel är dålig?

Jag har för mig att jag läst något om någon bokstavskombination man ska leta efter på vapnet.

Någon som vet mera om det? En viss bokstavskombination skulle vara bra, en annan sämre, etc.

Vad är skäligt pris att betala för en nyare Winchester-bygel i nära nyskick?

Och, hur är dom öppna riktmedlen att skjuta med?

När jag lade an tyckte jag att det gick att vingla ganska mycket i sidled inom synfältet i riktmedlet.

Eller var det bara något jag upplevde?

Hur är kvaliteten på bössorna?

Precisionen? Skjuter alla någorlunda tätt på 80-100 meter, eller är det turen som avgör om man får en bra bössa?

-Många frågor!

Tack på förhand. :)

Publicerat

Vill du ha optik på den, så ska du kolla efter en AE.

AE står för Angle Eject, dvs att den kastar ut hylsorna snett åt sidan istället för rakt upp.

XTR är en annan variant, man kan säga att det är lite extra av allt i den modellen, i regel mycket bra bössor.

Bössorna före 1964 är bättre gjorda, efter konkursen sjönk kvalitén ett tag, för att sedan bli något bättre igen, osäker på vilket år dock.

Original järnsikten brukar inte vara någon hit på vare sig Winnie eller Marlin byglar, de flesta brukar byta till eftermarknadsgrejor, och allra bäst är en diopter, framför allt Williams gör mycket bra sådana som passar direkt på lådan utan att behöva borra.

Precisionen är generellt ganska bra, du ska kunna hålla ungefär snusdosan med öppna riktmedel på 100 med träning, men det kan vara väldigt varierande med tanke på den skiftande kvalitén på främste den vanliga 94:an.

Kalibern i sig är en mycket trevlig sak, och en riktigt bra rådjur och hjort-kaliber, fälls ju en hel del klövvilt med 30-30W varje år "over there", och personligen så har jag väldigt svårt att tänka mig att vara utan min Marlin 336 30-30W.

Publicerat
  • Författare

Tack för svar!

Idag inhandlades en Winchester 94 i kaliber 30-30, dock utan några bokstäver...
Det är alltså varken en XTR eller en AE, utan en snikvariant.
-Härligt grov, litte rasslig, och med en underbar karaktär! :)
Skjuter den nu bara rakt så är jag helnöjd.
För det facila priset av 1,800:- så vet jag inte om man kan begära så mycket mer än så.
Publicerat

Priset är helt ok.

Om du handladdar så kan du nog få till riktigt bra träffbilder på 100m, men jag tror nog den levererar som den ska med köpesammo också, om den är okej i pipan.

Publicerat
  • Författare

Då skulle jag nog hellre köpa här:

http://vapex.e-line.nu/svSE/Konsumenter/Handladdning/Kulor/Gevars_Kulor/30_(-308)/30-30_(-308)/30-30_(-308)_160gr_FTX_Flex-Tip_(Hornady_Kulor)_100_ask?id=HRN30395#.UZIXoaKGG1U

Både billigare och bättre lagersaldo (idag i alla fall...).

/Patrik

Tack!  :)

Hittade dom här: http://vildsvin.se/visa_produkt.asp?t=Hornady+FTX++45-70+%26+%2E30&id=2633〈=sv

Köpte en ask på 100st. och 100 st. nya hylsor.

Tänkte ladda dom med Norma 201.

Jag börjar med att ladda 30 grain och ökar med 0,5 i taget.

• 1 year later...
Publicerat

SM i trådlyft...

Du vet att man aldrig BÖR använda spetsiga kulor till en bygelrepeter med rörmagasin!?

Risken finns att man kan antända patronen framför med spetsen på patronen som slår in i tändhatten!

Nu fungerade(?) endast Vapex länken ovan och det är en kula jag iaf inte skulle välja till min 30-30!

Jag laddar med 150 gr flatnos kulor enbart. (har testat 170gr också men upplevde ingen större skillnad i precisionen)

Vad har du kommit fram till för laddning och kula (!) för ditt vapen?

PS. jag har ett sidomonterat kikarsikte som funkar bra!