Publicerat Maj 15, 201312 yr Snabb fråga: Är 4500 Svenska riksdaler ett vettigt pris för en Miroku 700 med enkeltryck, 1/4 + 1/2 och ejektor, i ok skick?
Publicerat Maj 15, 201312 yr Ja helt klart, iofs hade 4000 varit bättre och särskilt om man är från Värmland som nästan är som Småland men är skicket bra är det ett ok pris, piplängd btw? /CHristian
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Nästan som Småland!??! HRRMMPPFF..... Piplängd vet jag inte än, jag ska klämma och känna senare i dag.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Jag hade fel om borrningen, det är impcyl, är det ett stort handikapp vid jakt? Hur mycket begränsar det räckvidden? Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Snabb fråga: Är 4500 Svenska riksdaler ett vettigt pris för en Miroku 700 med enkeltryck, 1/4 + 1/2 och ejektor, i ok skick? Jag fick min 800 för 3000kr. Den är i ganska fint skick, med tanke på åldern är den riktigt välvårdad..så 4500 lät lite dyrt.. Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Denna ser ut att vara i väldigt bra skick, sliten blånering efter "armveckshäng" men i övrigt jättefin. Jag har prutat ner den till 4000:) Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Denna ser ut att vara i väldigt bra skick, sliten blånering efter "armveckshäng" men i övrigt jättefin. Jag har prutat ner den till 4000:) Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket. Bara att slå till då jag är väldigt nöjd med min, iofs den första hagelbössan men tror inte jag kunde hittat nåt bättre för det priset Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Handlarn trodde nu att det nog var en 800, inte 700. Full koll alltså..... Piplängd 71 cm i alla fall. 3000kr för en Miroku är nog det billigaste jag hört om, men det finns så många modeller att jag kan egentligen inte avgöra vad som är vettigt. Nu har jag i alla fall bestämt mig för att köpa den, oavsett så är den hästlängder bättre min gamla Suhl sida/sida på samtliga områden.
Publicerat Maj 15, 201312 yr AlexB fick en 700 för 1500kr, men vad jag förstått så var den ganska sliten.. Träet på stocken är ljust och gravyren väldigt enkel på en 700:a. Min 800 har mörkt trä och mycket gravyr..om det är standard har jag ingen aning om, men så har det varit på dom 700:or jag sett iaf Tror du kommer bli väldigt nöjd! Enda jag saknar är lösa choker, men man kan inte få allt för den summan Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat Maj 15, 201312 yr Imp cyl är väl detsamma som 1/4 så det lär väl funka till den mesta jakten. Dessutom är det väl helt ok för de flesta bandisciplinerna också.
Publicerat Maj 15, 201312 yr Mannen från Sala har rätt, om man inte är Kenne1, Hippen o Mike som alla skjuter som gudar även med trångt eller trängre så klarar man så vitt jag ser det all jakt med imp cyl, valet av plugg och förladdning är det som får reglera den faktiska choken, som alla vet är ju ex Rottweill plugg som slår snortätt, Rotweill Tiger är en lagom 30/32 grams laddning som i varje fall stegar upp en en imp cyl två steg på skalan, samma sak gäller med en den Win XX plugg osv. Det handlar enbart om att pröva sig fram. Jag ser ju på en framtida brytpang själv och då är det borrningar imp cyl och tätare som jag tittar på. En fördel med denna pang är att den har alla förutsättningar att ge dig en sportslig chans att träffa lerduvor med stålladdningar. /CHristian
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Ni bekräftar mina egna tankegångar, det känns bra att vi antingen har lika galet fel allihopa alternativt och troligare, jag har varit inne i rätt tänk från början. Imp cyl borde göra sig bra med stålhagel på banan samtidigt som de få jaktplugg jag kommer att använda gärna då får vara av bättre kvalisort som håller ihop bättre.
Publicerat Maj 15, 201312 yr ........... Imp cyl borde göra sig bra med stålhagel på banan samtidigt som de få jaktplugg jag kommer att använda gärna då får vara av bättre kvalisort som håller ihop bättre. Vad ska du jaga som kräver mer än 1/4? /T
Publicerat Maj 15, 201312 yr Författare Vad ska du jaga som kräver mer än 1/4? /T Ja det var just frågan det. Krävs det? Jag har jagat så försvinnande lite med hagel, just för att jag inte anser mig hantera skyttet tillräckligt bra för att göra det etiskt försvarbart, att jag helt enkelt inte vet. Har du mer konstruktiv input gällande trådens urspringliga frågeställning så är det välkommet.
Publicerat Maj 17, 201312 yr Ja det var just frågan det. Krävs det? Jag har jagat så försvinnande lite med hagel, just för att jag inte anser mig hantera skyttet tillräckligt bra för att göra det etiskt försvarbart, att jag helt enkelt inte vet. Har du mer konstruktiv input gällande trådens urspringliga frågeställning så är det välkommet. George Digweed som är världsmästare i Sporting skjuter med 1/2 ut till 70 yards..... Kan han plocka lerduvor på det hållet med 1/2 choke och US7 bly så är mer choke tveksamt för de allra flesta. Choke definieras som % av det du drar iväg i en 75cm cirkel på 35m. Ren cylinder brukar ge cirka 40%, full kan ge upp emot 80%. Det är skillnaden....... Hagelbössans effektiva räckvidd är kanske bortemot 75-80 meter, men de flesta som skjuter har problem redan på 35.... Så upp till 25 meter behöver du ingen choke alls egentligen, upp till 50 meter klarar du dig bra med 1/8 -1/4. Även på så små vilt som morkullor. /T
Publicerat Maj 17, 201312 yr brukar inte vara borrningen som påverkar om du träffar eller missar .. men tacksam att skylla på
Publicerat Maj 17, 201312 yr Ja helt klart, iofs hade 4000 varit bättre och särskilt om man är från Värmland som nästan är som Småland men är skicket bra är det ett ok pris, piplängd btw? /CHristian Jämför inte vackra värmland med småland
Publicerat Maj 17, 201312 yr Tror det där blir kanonbra Marcus!! Jag lekte lite med cylinder för många år sen, tyckte jag hade helt okay effekt med dessa plugg på vettiga håll. Sen fick jag för mej att jag ville nå lite längre, krävs något mer hagel som träffar för att ta ned en fågel på håll, så då började jag ratta i trängre. Men kvart duger jävligt bra till det mesta! Borrningen är avgjort sekundär jämfört med hur du trivs med bössan.. Mvh!
Publicerat Maj 17, 201312 yr AlexB fick en 700 för 1500kr, men vad jag förstått så var den ganska sliten.. Träet på stocken är ljust och gravyren väldigt enkel på en 700:a. Min 800 har mörkt trä och mycket gravyr..om det är standard har jag ingen aning om, men så har det varit på dom 700:or jag sett iaf Tror du kommer bli väldigt nöjd! Enda jag saknar är lösa choker, men man kan inte få allt för den summan Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2 Fick min Miroku 700 för hundralappen Skjutit 50 skott med den och den är i fint skick! Var en gubbe som köpte den ny men sen jaga han inte utan bara övningssköt med den. Han visste inte vad han ville ha för den så jag fråga vad han ville ha sa han "ge mig en hundralapp". Inte värt besvär att pruta på den inte
Publicerat Maj 18, 201312 yr Du är ingen smålänning iaf, Fipe, det hörs ju lång väg Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2
Publicerat Juli 27, 201312 yr Författare Liten uppdatering, bössan är köpt. Det visade sig vara en Miroku 800, handlaren hade skrivit fel när han la ut den på hemsidan. Licensen tog evigheter, 7 veckor är extremt för att vara Värmland. Bössan är nog en hel del använd men det verkar inte vara något negativt, jag antar att det är välbyggt. Kolvkammen är allt för låg för mig men kolvlängd och skränkning passar mig fint. Det fick jag utprovat åt mig på skytteinstruktörsutbildningen jag gick i juni, bössan var med på lånepapper från handlarn. Piplängd 71cm, beklagar sent svar Christian. Kolvkammen är provisoriskt uppbyggd, en justerbar vore mumma. Jag har än så länge bara skjutit några hundra lerduvor, en kaja och en kråka men den kommer nog att få lång och trogen tjänst hus mig. Om de 4000kr jag betalat var dyrt eller billigt känns nu ganska ointressant, jag trivs med bössan och även om jag kostar på mig justerbar kolvkam så är det fortfarande mindre pengar än en ny turkomat eller annan lågprispang. Det gör det till ett utmärkt köp i min värld.Tack Alla för synpunkter.Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket. EDIT. Såg nu att jag skrivit pipländen tidigare i tråden, full koll... Redigerad Juli 27, 201312 yr med MarkusR
Publicerat Juli 27, 201312 yr Liten uppdatering, bössan är köpt. Det visade sig vara en Miroku 800, handlaren hade skrivit fel när han la ut den på hemsidan. Licensen tog evigheter, 7 veckor är extremt för att vara Värmland. Bössan är nog en hel del använd men det verkar inte vara något negativt, jag antar att det är välbyggt. Kolvkammen är allt för låg för mig men kolvlängd och skränkning passar mig fint. Det fick jag utprovat åt mig på skytteinstruktörsutbildningen jag gick i juni, bössan var med på lånepapper från handlarn. Piplängd 71cm, beklagar sent svar Christian. Kolvkammen är provisoriskt uppbyggd, en justerbar vore mumma. Jag har än så länge bara skjutit några hundra lerduvor, en kaja och en kråka men den kommer nog att få lång och trogen tjänst hus mig. Om de 4000kr jag betalat var dyrt eller billigt känns nu ganska ointressant, jag trivs med bössan och även om jag kostar på mig justerbar kolvkam så är det fortfarande mindre pengar än en ny turkomat eller annan lågprispang. Det gör det till ett utmärkt köp i min värld. Tack Alla för synpunkter. Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket. Samma modell som jag har har också funderat på att justerbar kolvkam, alternativt en Beartooth.. Grattis till ett bra köp..skönt också att det inte bara är i västra Götaland som licensansökan kan ta tid Skickat från min HTC One S via Tapatalk 2