Publicerat Maj 18, 201312 yr Sågs väl en 8 grisar på ängen vid lite olika tillfällen. Spårades med en TJT men en älg kom lite påpassligt och störde. Hade en tid att passa vid två i natt, lovat att hämta dottern i Karskrona. Så släppa tiken kändes inte så himla vettigt… Jacob kunde inte förrän efter 23.30 så jag åkte ut med tanken att spåra en bit till att börja med. Blackie markerade kraftigt på väg fram till tornet, men satte henne på löpan vid skottplats. Vi knallade iväg, grisen hade sprungit ca 100m synlig på ängen. Hittade blod där den kommit in i skogen. Såg ut som rent muskelblod, hittade en broskbit där också. Inget blod de första 100m. Sen va det ett rätt tydligt blodspår, vid ett dike va det blod på större yta, verkar nästan som grisen tvekat inför hoppet över diket. Den hade vinklat längs med diket. En bit till och tiken tjoar som fan, vinklar 90 grader och vi kommer ut på ängsmark rakt upp där hon markerat när vi gick dit. Kändes inte rätt, såg inget blod i det gula gräset. Spårade över ängen, bröt och gick tillbaka. Gick på spåret strax innan vinklingen nu fortsatte hon på rätt löpa. Antar att där passerat en gris precis innan vi kom fram. Lite besviken är jag allt att hon där valde fel löpa. Men fan den passerande grisen kan ju trampat i den andres blod eller nått. När jag så insett att denna gris lever och det krävs ett släpp så blir det lite jobbigt med tiden jag har att passa. Nu är vi i höjd med bilarna, markerar på GPSen och avbryter. Ringer upp Jacob som nu kan ansluta, bättre han släpper sin jycke eftersom jag bör åka o hämta dottern. Medan vi väntar in Jacob får jag besked av frun att hon kan hämta o jag får fri lejd natten igenom. Så går vi på igen, jag med tiken i band, Jacob med sin i koppel. Blackie är nu förmodligen rätt trött på vår fördröjning och sin egen felspårning i början och tjoar som en idiot hela tiden… ser att vi har löpan med oss, nått enstaka blodstänk i lampskenet. Så en 7-800m fågelvägen från skottplats tröttnar jag på att sno omkring med hund i lina. Koppla loss och det bär iväg, vid ett dike en 400m fram stannar tiken och är stilla, tjoar lite sporadiskt. Misstänker att grisen ligger död hon har varit still på pejlen för länge tyckte jag. Hon rör sig lite emellanåt längs diket men kommer inte vidare. Vi tar oss dit och hittar henne i diket… rena lervällingen/gröten och hon kladdar omkring mitt i… Hon har klara problem med att ta sig upp. Hittar lite blod på ett grässtrå vid diket så fram dit har vi grisen med oss. Så reder Tåget ut löpan och börjar låta som hon vet vart grisen är men inte exakt. Tar oss dit en 200m fram, hör grisen röra sig och gå loss. Släpp Tyra! Säger jag. Tänkte det skulle bli stopp lite fortare då. Men innan hon hinner ansluta är det stopp 100m fram ute på ett hygge bland lite unggranar. Rusar fram, ser ett par öron och ett öga på grisen framför Blackie. Ser inte hur grisen står men får iväg en plugg som förmodligen gick över.. grisen stack … Blir stopp efter en 100m igen, vi är ifatt direkt, Jacob viker lite vänster, jag åt höger. Ser och hör bägge hundarna, en på var sida grisen. Grisen försöker göra en rusning mot Tyra men Blackie nyper den i baken så den vänder. Får skottläge även om min hund är på gränsen till för nära kulbanan. Nasse går omkull och det är över. Blev lite skärrad för Tyra kom infarandes bakom grisen sekunden efter att det small. Det är fan inte lätt att hålla reda på två hundar i pannlampsken… Första skottet va in framkant vänster bog precis i leden och ut i bringan framför höger ben. Tror inte kulan gått in i bröstkorgen. När vi gick tillbaka och passerade lerdiket igen så hittade vi en död gris mitt i som inte klarat ta sig ur diket, förmodligen någon gång under vårvintern. De va bara den svullna buken som stack upp ur gyttjan. Trodde det va en sten först. Riktigt otrevligt dike med branta lösa svartjordskanter men inte speciellt brett, precis så man kunde jumpa över även med mina korta ben och lite tur.. med att kanten man tar sats från håller, såväl som där man landar... Filmade förresten allt men tyvärr så satt kameran tydligen lite felvinklad... väldigt mycket film på mina fötter och mage typ...
Publicerat Maj 18, 201312 yr Ja ni bara roar er. Och ryktet säger att du t.o.m fick med dig ammunition hem.
Publicerat Maj 18, 201312 yr Författare Ja ni bara roar er. Och ryktet säger att du t.o.m fick med dig ammunition hem. Andra skottet tar ju som bekant alltid bättre de vet ju både du o jag Vi båda får nog se till att skjuta andra skottet först då blir det kanon framöver
Publicerat Maj 18, 201312 yr Andra skottet tar ju som bekant alltid bättre de vet ju både du o jag Vi båda får nog se till att skjuta andra skottet först då blir det kanon framöver Jo det har jag redan lärt mig. Brukar skjuta upp alla första skotten innan säsongen börjar.
Publicerat Maj 18, 201312 yr Bra jobbat Jävligt lurigt dike ni hittade. Bläddrade igenom boken som följde vadringspriset som jag fick med mig hem i helgen, var tydligen en münster som tog hem priset 2001
Publicerat Maj 18, 201312 yr Författare Bra jobbat Jävligt lurigt dike ni hittade. Bläddrade igenom boken som följde vadringspriset som jag fick med mig hem i helgen, var tydligen en münster som tog hem priset 2001 Jepp ! och den Münstern gick vidare till riksfinal på Öster-Malma Blev rätt bra där med... kom på delad första plats Hette väl årets eftersöksjägare eller nått sånt. Tyvärr är väl den tävlingen/riksfinalen nerlagd. Va iallafall skit kul.
Publicerat Maj 18, 201312 yr Bra jobbat Jävligt lurigt dike ni hittade. Bläddrade igenom boken som följde vadringspriset som jag fick med mig hem i helgen, var tydligen en münster som tog hem priset 2001 Det betyder väl att vi borde grautera? Grattis!
Publicerat Maj 18, 201312 yr Författare Det betyder väl att vi borde grautera? Grattis! Jepp! så måste de va. Korkad som jag är så kopplade det inte alls.... Grattis LEO !
Publicerat Maj 18, 201312 yr Författare Så har jag klippt ihop lite film. Men tyvärr sitter kameran felvinklad som vanligt.... http://youtu.be/o-94eP_r7AA
Publicerat Maj 18, 201312 yr Författare bra eftersök sämre kamerajobb! tufft dike, men hunden tog ju sig över! Jepp! Hon klafsade runt där en stund, tror hon både hoppade i och klättrade ur en gång innan vi va framme. Såg så ut på pejlen. Lite problem hade hon men det gick ju. 60m norr om där vi va låg griskadavret i samma dike. När den grisen gick ner sig så kan det ju varit is på diket. Då är det en ren dödsfälla, eller om det trillar i hund med kortare ben. Branta kanter men det fanns ju nått ställe där djur kan ta sig upp men så ska de hitta de ställerna oxå och benen ska räcka till... går ju inte ta sats i dyn lixom...