Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakt utan brunstuppehåll i norr

Featured Replies

Publicerat

Jag öppnar detta ämne under jakten också så kan det vara en öppen diskussion också.

Igår var jag på ÄFG 5, Kalix hade info-möte och nu framkom det att alla 4 inlandsgrupper kommer att jaga utan brunstuppehåll men i gengäld får dom 2 v kortare jakttid frånsett Kiruna som får en vecka längre jakttid. Kustkommunerna kommer att jaga med brunstuppehåll.

De nya jakttiderna syns på fotot om ni förstora upp dom lite.

post-144-0-54841800-1369162269_thumb.jpg

LST Norrbotten hade tagit fram det här häftet med statisk över all avskjutning på varenda (lagligt registrerad) skjuten älg och över alla reg. jaktlag. Ca. 1 cm tjockt häfte.

post-144-0-21091700-1369162338_thumb.jpg

Vi hade en avskjutning på 57 % i Kalix -12 och dom vill som jag uppfattade det att vi ska skjuta ytterligare 40 % av dom älgar som vi har inom kommunen och hela länet.

Då blir det väldigt glest med älg kvar på markerna.

Vi kommer även i fortsättningen att få märka våra älgar med taggs men nu ska det visst vara bättre kvalitet än dom som vi hade förra året.

Markägarrepresentanterna tog åt sig av den massiva kritik som dom fick från jaktlagen under förra året och erkände att dom hade begått fel/misstag lite här och där och det har dom tagit åt sig.

Vars ska detta sluta med älgstammen? Det blir inte många älgar kvar om skogsbolagen får som dom vill, är min och många andras slutsats.  :sad:

Förut var ju brunstperioden helig och så även för skogsbolagen så att även dom kunde arrendera ut jaktmarker till intresserat folk, men nu verkar det som att det har slagit slint och tänker enbart på timmer. icon_sad.gif 

Hur ser skogsbolagen på avskjutningen söder ut? Vill dom att ni ska öka avskjutningarna där också?

Mötet hade beräknats hålla på i 2 tim men det blev  kl . blev 22 innan det var slut. 1 tim övertid.

Publicerat

Denna diskution om bruntsuppehållets vara eller icke vara har varit på tapeten i Västerbotten Där vill Fjälljägarna som dom kallar sig skippa brunstuppehållet för dom anser att dom inte hinner jaga klart innan snön kommer. Men dom har inte fått någåt gehör för detta.

Publicerat
  • Författare

Ok! Dom har det uppe i Kiruna för där har du tidig vinter har, och fr. o. m. i år har dom fått förlängt med en vecka t. 6/10.

Det är nog mycket troligt att dom kommer att få det i framtiden, tror jag, med tanke på hur utvecklingen ser ut i ert norra grannläns inland.

Risken är väl den också att markägarna kan trumma igenom det inom ÄFG, som dom har gjort i Norrbottens inland.