Publicerat Maj 23, 201313 yr Har en gammal swepoint pejl liggandes och fundera på att hänga den på vovven som komplement till astron, Men det är två 3.6V batterier i halsbandet och hur testar jag dom för att veta vilket skick dom är i med en multimeter? Sätter ja multimetern på volt visar den 3.6 men antar att det är watt eller amper som bestämmer hur mycket det är kvar i batterierna? Hur testar jag dom?
Publicerat Maj 23, 201313 yr Har en gammal swepoint pejl liggandes och fundera på att hänga den på vovven som komplement till astron, Men det är två 3.6V batterier i halsbandet och hur testar jag dom för att veta vilket skick dom är i med en multimeter? Sätter ja multimetern på volt visar den 3.6 men antar att det är watt eller amper som bestämmer hur mycket det är kvar i batterierna? Hur testar jag dom? Ställer in multimetern på 10A läget och mäter batteriet igen, då får du en indikation på hur många A du har i batterierna. Pratar vi mA så är det slut, och 3,6 V på ett ny laddat batteri är för lite borde vara minst 3,8. Ett Batteri till en 12V skruvdragare ligger närmre 14 när de är nyladdat...
Publicerat Maj 23, 201313 yr Ställer in multimetern på 10A läget och mäter batteriet igen, då får du en indikation på hur många A du har i batterierna. Pratar vi mA så är det slut, och 3,6 V på ett ny laddat batteri är för lite borde vara minst 3,8. Ett Batteri till en 12V skruvdragare ligger närmre 14 när de är nyladdat... Nä vi pratar Litiumbatterier de ligger alltid på 3,6v även när de är slut.
Publicerat Maj 23, 201313 yr Nä vi pratar Litiumbatterier de ligger alltid på 3,6v även när de är slut. Tyckte han skrev gammal så jag ut gick från NiMH batteri...
Publicerat Maj 23, 201313 yr Ställer in multimetern på 10A läget och mäter batteriet igen, då får du en indikation på hur många A du har i batterierna. Pratar vi mA så är det slut, och 3,6 V på ett ny laddat batteri är för lite borde vara minst 3,8. Ett Batteri till en 12V skruvdragare ligger närmre 14 när de är nyladdat... skäms på dig, helt fel sätt och när det gäller oskyddade batterier så kan du till och med spränga, läs spränga batteriet om du kortsluter det det finns två vettiga sätt att mäta det på det ena är med lite olika laster och man mäter hur mycket batteriet orkar ge, men då måste manha ett motsvarande bra att jämföra med det som verkligen funkar är, anslut en strömlast till batteriet, mät med en multimeter hela tiden hur spänningen är beroende på kemi i batteriet så måste, upprepar måste man stänga av det innan det ex går under 3.00v, annars är batteriet fördärvat (internskyddade batterier gör det själv) sedan räknar man ut hur många ampertimmar det var i batteriet, ex, 1 A under 3 timmar ger 3 Ah detta är det ända vettiga sättet att mäta batterikapacitet på helst ska man göra det några gånger med olika strömstyrkor med
Publicerat Maj 23, 201313 yr Efter mer än 30 år av batterimätningar på alla tänkbara typer och även egen konstruktion av såväl primär- som sekundärbatterier anser jag mig ha en rätt god kunskap om hur det fungerar, i såväl teori som praktik. Min oomkullrunkeliga åsikt är att det inte finns ett enda batteri på den här planeten som sprängs av en tillfällig (<några sekunder) kortslutning, oavsett konstruktion. Bustricket med amperemetern är ett mycket snabbt och enkelt sätt att kolla skick och kvalitet på batterier - ifall man har lite begrip - och ett betydligt vettigare sätt än att köra ett längre belastningstest. Amperemetern kan liknas vid att glutta på magneten i avtappningskruven och konstatera att växellådan inte torde vara särskilt sliten alternativt att den där kugghalvan förmodligen hör hemma nånstans, din metod är att skruva isär den i molekyler och mäta alla ytor med mikrometer. Vidare så verkar du inte förstå skillnaden mellan LiSOC2 primärbatterier - som det här är fråga om - och Li-jon sekundärdito. -- Mats
Publicerat Maj 23, 201313 yr Nä vi pratar Litiumbatterier de ligger alltid på 3,6v även när de är slut. Nja, nästan - det beror ju på belastning och cellens strömkapacitet... Precis som med alla andra batterityper är spänningsmärkningen nominell, inte absolut: en LiSOC2-cell ligger obelastad på 3,9 V, strömgränsen brukar gå vid 3,2-3,5 V. I takt med batteriets urladdning minskar också strömkapaciteten, så amperemetern är ett jättesmidigt sätt att kolla laddningsstatus. -- Mats
Publicerat Maj 23, 201313 yr japp, missade att det var primärbatterier, det var evigheter sedan jag annvände sådant då är belastingstest vettigast, men jag brukar kolla med konstant ström, men för att få vettigt resultat måste man provat med batterier som är av samma sort och vid flera ställen när man vet hur pass mycket man plockat ur dom med skaffa laddningsbara
Publicerat Maj 23, 201313 yr Författare Det är två nya batterier, alkaliska eller litium är de. Saken är den att dom har legat i en låda i snart ett år om inte mer. Och ville ha lite status på dom. Inte kul å skicka iväg hunn med dåliga batterier.